روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان فيلم کوتاه پا د بوره:

محمد کچویی:شنیدن برداشت مخاطب از فیلم بسیار شیرین است


 در پاد بوره ما به نوعي از هيبريد استفاده کرده‌ايم تلفيقي از انيميشن دوبعدي، تصاوير رئال و بخشي هم تصاويري که با هوش مصنوعي ايجاد شده است.

جشنواره فیلم کوتاه تهران سعی کرده تا به سبک ها و شیوه های مختلف فیلمسازی و سینما بها بدهد و در این راستا آثار متفاوتی خلق شده‌اند. در این شماره از روزنامه گفت وگویی با دو فیلمساز راه یافته به جشنواره داشته‌ایم که در ادامه میخوانید.

محمد کچویی، کارگردان فیلم کوتاه پا د بوره:شنیدن برداشت مخاطب از فیلم بسیار شیرین است

در ابتدا لطفاً به صورت مختصر خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید.

متولد سال ۷۲ هستم و لیسانسم سینما رشته کارگردانی و تدوین بوده است.  از سال ۹۶ شروع به فعالیت کرده‌ام و این اثر فیلم دومم است. فیلم اولم یک فیلم داستانی بود و پا د بوره اولین فیلم اکسپریمنتال من است.

در مورد اسم اثر بگویید.

پا د بوره یک اصطلاح فرانسوی و یک حرکت در رقص باله است. ارتباط این نام با موضوع فیلم در واقع مربوط به سوژه‌ای میشود که شخصیت اصلی داستان است و دوست دارد که رقص باله یاد بگیرد.

نقش فیلمنامه در آثار تجربی متفاوت است از این تفاوت بگویید.

آثار تجربی متکی بر فیلمنامه نیستند در آثار تجربی تلاش می‌شود تا بیشتر تصاویری را که چشم انسان نمیتواند به صورت مستقیم ببیند به تصویر بکشیم و بازنمایی کنیم این می‌تواند مجموعه‌ای از تصاویر نامفهوم باشد که با هم یک مفهوم را می‌سازند یا از کنار هم قرار گرفتنشان به یک مفهوم می‌رسید.

آیا پا د بوره تلفیقی از چند سبک است؟

در پاد بوره ما به نوعی از هیبرید استفاده کرده‌ایم تلفیقی از انیمیشن دوبعدی، تصاویر رئال و بخشی هم تصاویری که با هوش مصنوعی ایجاد شده است.

 هر کدام از این بخشها به چه تعداد نیرو برای تولید نیاز داشت و چقدر زمان برد؟

پیش تولید و طرح اولیه کار متعلق به دو سال پیش است و مدام در این بازه زمانی به آن فکر شده که چه اتفاقی بیفتد و چگونه شکل بگیرد. فیلمبرداری کار حدود ۱۲ ساعت طول کشید و مراحل پسا تولید آن هم تقریباً دو ماه زمان برد. آقایان علیرضا و علی ابراهیمی صدابرداران کار بودند، تدوین، طراحی و ساخت تصاویر هوش مصنوعی بر عهده خودم بود، موسیقی کار آقای فرزاد هادی بود و پنج بازیگر هم در این اثر با ما همراهی کردند آقای مهدی موسوی، نسترن حسینی، محمد جواد اردشیری، علیرضا ابراهیمی و ارسلان قربانی، تهیه کننده کار هم خانم نازنین حسینی بودند که همسرم هستند، پا د بوره یک اثر مستقل است خانوم حسینی در بخش نویسندگی،کارگردانی و تهیه کنندگی فعالیت میکنند و ما سالهاست که با هم کار میکنیم.

 از چالشهای تولید این اثر بگویید.

در سیستم مستقل چالش‌هایی که برای هر کار وجود دارد متفاوت است. مشکل بخشی جدا نشدنی از فیلم سازی است و از همان مراحل اول تولید با آن روبرو هستیم. اینکه چطور با این مشکلات روبرو شویم روند و مسیر فیلمسازی را تعیین می‌کند. من خوشحالم از اینکه هر آنچه که تجربه کرده‌ام و هر چالشی که داشته‌ام به یک خاطره تبدیل شده است

سخن پایانی :

بعد از چندین سال تجربه به عنوان تدوینگر، تهیه کننده و فیلمبردار در سینمای داستانی و مستند، حالا در مواجهه با سینمای اکسپریمنتال، حس میکنم این سینما بیشترین پیوند را با ذهنیات و شخصیتم دارد ، فیلم تجربی برای من آن گونه از سینماست که بعد از ساخت به اتفاقاتی که ممکن است برای فیلم بیفتد فکر نمیکنم و واکنش مخاطبین در هنگام مواجهه با فیلم برایم اهمیت بیشتری دارد و شنیدن سخنان و برداشت های آنان پس از تماشای فیلم بسیار شیرین است .

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است