روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد مهدی شفیعی:

سینمای ایران را باید هوشمند کنیم


هوش مصنوعی از موضوعات مهمی است که باید درباره آن بحث شود تا بتوانیم در مراتب مختلف و هرچه سریعتر سینمای ایران را هوشمند کنیم.

یکی از داغ‌ترین بحث‌ها، در دنیای مدرن امروز ورود هوش مصنوعی به زندگی بشر است. هوش مصنوعی یا  Artificial Intelligence به اختصار AI، نقش کلیدی و مهمی را در جامعه بشری دارد، از صنعت خودروسازی و ماشین‌های تسلا گرفته تا بازی‌های ویدیویی و سینما، به عقیده بسیاری از دانشمندان، آینده بشر در دستان هوش مصنوعی است و همین مسئله آن را به یک شمشیر دو لبه تبدیل کرده است. احتمالات مختلفی برای آینده جوامع بشری با حضور هوش مصنوعی در نظر گرفته شده که نشان می‌دهد نظرات و دیدگاه‌ها نیز نسبت به این تکنولوژی کاملا ضد و نقیض و متفاوت است.

عده‌ای هوش مصنوعی را پایانی بر بشریت می‌دانند و معتقدند که هوش مصنوعی در آینده – اگر به درجه استقلال در تصمیم‌گیری و خودمختاری برسد – می‌تواند بزرگ‌ترین خطر ممکن برای نسل انسان باشد. در سوی دیگر میدان، عده زیادی هستند که سرسختانه از هوش مصنوعی دفاع می‌کنند و بر این باورند که این تکنولوژی روز به روز زندگی بشر را سریع‌تر، آسان‌تر و با اهمیت تر کرده است. در این نقطه یک توقف اساسی لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. توجه کنیم که هوش مصنوعی عملا در تمام زمینه‌ها رخنه کرده و دیگر نمی‌شود جلوی آن را گرفت. ولی هوش مصنوعی یک سکه دو رو و یک شمشیر دو لبه است. این تکنولوژی تا به امروز در حوزه پزشکی جان هزاران هزار انسان را نجات داده، در زمینه‌های هنری نظیر سینما، بازی‌های ویدیویی، خوانندگی و ده‌ها مورد دیگر توانسته کمک و یاری‌رسان ما باشد. به همین منظور روزنامه صبا چالش این هفته خود را به این موضوع اختصاص داده و با این سئوال که هوش مصنوعی کجا یک خطر و کجا یک ناجی محسوب می‌شود؟ به سراغ صاحب نظران و مدیران در حوزه هوش مصنوعی رفته است.

محمد مهدی شفیعی (مدیر کل دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی):سینمای ایران را باید هوشمند کنیم

در ابتدا تشکر می‌کنم از مجموعه صبا که همیشه با رویدادهای هنری همراه بوده است. مهم ترین وظیفه بخش معاونت زیرساخت‌ها و مطالعات سینمایی ارتقا و کشف مباحث جدید در حوزه دانش‌های سینمایی است، به همین منظور این مجموعه با برگزاری نشست‌های مطالعاتی و تحقیق و پژوهش ‌به حوزه‌های دانشی سینما، ورود می‌کند. برگزاری نشست‌های کاوش‌های سپهر سینمایی ذیل همین عنوان کار خود را آغاز کرده است. اولین نشست ما نشست سینما و هوش مصنوعی بود؛ با درک چالش‌ها و فرصت‌هایی که این پدیده همراه با خود دارد. حتماً موضوع سینما و هوش مصنوعی در چند جلسه نیز ادامه خواهد یافت و از حضور افراد برجسته و صاحب نظر یا حتی کارشناسان حوزه سینما در خارج از کشور نیز استفاده خواهیم کرد. هوش مصنوعی از موضوعات مهمی است که قطعا لازم است درباره آن بحث و ایجاد مسئله شود تا بتوانیم در مراتب مختلف و هرچه سریعتر سینمای ایران را هوشمند کنیم و آماده ورود به این عرصه جدید شویم. وظیفه همه مجموعه‌های سینمایی است که  این مهم را در دستور کار خویش قرار دهند و علاوه بر آن موضوعات دیگری را نیز ذیل همین کاوش سپهر سینما خواهیم داشت، تا با انجام این مهم به وظیفه اصلی و ذاتی خود در این حوزه جامه عمل بپوشانیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است