روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد شعبانپور:

فعلا که کسی قرار دعوا با ما نگذاشته است


اهالی ورزش باجنبه‌ برخورد می‌کنند و فعلا که کسی قرار دعوا با ما نگذاشته است.

برنامه تلویزیونی «ویدیوچک» که از شبکه ورزش به روی آنتن می‌رود به خاطر لحن طنازانه و انتقادی معمولا سرو صدای زیادی به پا می‌کند. این برنامه که از شبکه ورزش سیما روی آنتن می‌رود، با نگاه طنز، موضوعات روز ورزش کشور را با اجرای عبدالله روا بررسی و نقد می‌کند. احترام به مخاطب رمز موفقیت برنامه و به اعتقاد سازندگانش طنز قدرتمندترین بازوی یک رسانه است. این برنامه مخاطبان فراوانی دارد و نگاهی طنزگونه به حقایق و اتفاقات مهم و همچنین فسادهای ورزشی و دیگر مسائل روز ورزش ایران دارد.

اولین قسمت این برنامه ۱۴ دی سال ۱۳۹۶ به روی آنتن شبکه ورزش رفت که تاکنون ادامه دارد و مخاطبان فوتبالی زیادی را پای تلویزیون یا تلویزیون اینترنتی می‌کشاند. فصل ششم این برنامه از ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ هر پنج‌شنبه حوالی ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

محمد شعبانپور، صداپیشه و بازیگر «ویدیو چک»:فعلا که کسی قرار دعوا با ما نگذاشته است

 دست شما چقدر برای انتقادهایی که به حوزه ورزش هست باز است؟

تقریبا دستمان باز است. باتوجه به اینکه این برنامه امتحانش را چندین سال است که به خوبی پس داده و همینطور روابط دوستانه‌ای که اغلب سوژه‌ها با عبدالله روا دارند مشکل خیلی حادی پیش نیامده و تقریبا دستمان باز است. اهالی ورزش هم باجنبه‌ برخورد می‌کنند و فعلا که کسی قرار دعوا با ما نگذاشته است.

بازخوردهایی که از مخاطبان گرفتید چه طور بوده؟

بازخوردها عالی بوده و اصلا یکی از دلایلی که ویدیوچک توانسته چندین فصل ادامه داشته باشد همین رضایت مخاطبان بوده است. مردم هم به طنز و هم به ورزش علاقه دارند. البته خود مردم هم خیلی مواقع ما را کمک می‌کنند. چون برنامه متعلق به آنهاست.

چرا زبان طنز را انتخاب کردید؟

از نظر من طنز قدرتمندترین بازوی یک رسانه است. چون خیلی از حرف‌ها را که در حالت جدی نمی‌توان گفت با زبان طنز می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. طنز در عین شوخ‌طبعی سرشار از نقد است و با هدف اصلاح انتقاد می‌کند. طنز واقعا برای خود من یک مقوله جدی است.

 قبلاً نمونه‌های موفقی شبیه به این برنامه تولید شده؟

شبیه ویدیوچک شاید داشته باشیم، اما برنامه‌ای که این‌قدر پرمخاطب و موفق باشد حداقل من که خاطرم نیست. شاید آیتم‌های کمدی، کوتاه بودند؛ اما اینکه یک برنامه طنز ورزشی به صورت مستقل به این میزان از مخاطب برسد نداشته‌ایم.

 برای اینکه برنامه خاص و متفاوت باشد چه ویژگی‌های خاصی در برنامه و متن و… گنجانده شده؟

یکی از اتفاقاتی که در فصل جدید رقم خورد همین کاراکتر پشت صحنه بود که وظیفها‌ش بر عهده من بود و عبدالله روا هم خوب به‌واسطه دوستی‌ای که با هم داریم دستم را در بداهه گویی باز گذاشته که فکر می‌کنم برنامه را شیرین‌تر کرده است؛ اما شخصیت شوخ‌طبع روا تاثیر ویژه‌ای روی دلچسب شدن برنامه دارد و از طرفی سادگی و روانی و بی‌تکلف بودن برنامه هم مخاطب را اذیت نمی‌کند.

 نگاهتان به ورزش چه طور است و چرا ورزش اهمیت دارد؟

ورزش نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا مهم است؛ به غیر از جنبه سلامتی ورزش، حوزه‌های دیگری نظیر اقتصاد، گردشگری، وطن‌دوستی و… هم در ورزش نمود پیدا می‌کند. از طرفی مقوله ورزش واقعا برای مخاطب جذاب است.

برنامه‌سازی در حوزه ورزش چقدر می‌تواند به توسعه ورزش همگانی و ورزش قهرمانی کمک کند؟

ورزش باید برای مردم مهم باشد و توجه به این مقوله بر عهده رسانه است. ما هم به عنوان بخشی از جامعه رسانه با پرداختن به ورزش قصد داریم توجه همه را به این فعالیت سودمند جلب کنیم و از طرفی با نقدی که در طنز وجود دارد به دنبال اصلاح ایرادات و مشکلات موجود در این حوزه هستیم. وجود شبکه اختصاصی ورزش هم قطعا کمک‌کننده است.

رابطه ورزش و رسانه ملی و جایگاه برنامه‌های ورزشی بین مردم چه طور است؟

تقریبا همیشه یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه ملی برنامه‌های ورزشی بوده‌اند. از همین رو برنامه‌های ورزشی همیشه مخاطب خودش را دارد. شبکه ورزش به عنوان پرچمدار پوشش رسانه‌ای ورزش ایران و جهان هم در این چند سال نقش ویژه‌ای ایفا کرده که جا دارد از مدیران شبکه تشکر کنم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است