روزنامه صبا

روزنامه صبا

سیدعلی صالحی:

احترام به مخاطب رمز موفقیت ویدیو چک


اینکه شما محتوایی خوب را با کیفیتی مقبول ارائه می‌کنید، یعنی به مخاطب احترام گذاشته‌اید

برنامه تلویزیونی «ویدیوچک» که از شبکه ورزش به روی آنتن می‌رود به خاطر لحن طنازانه و انتقادی معمولا سرو صدای زیادی به پا می‌کند. این برنامه که از شبکه ورزش سیما روی آنتن می‌رود، با نگاه طنز، موضوعات روز ورزش کشور را با اجرای عبدالله روا بررسی و نقد می‌کند. احترام به مخاطب رمز موفقیت برنامه و به اعتقاد سازندگانش طنز قدرتمندترین بازوی یک رسانه است. این برنامه مخاطبان فراوانی دارد و نگاهی طنزگونه به حقایق و اتفاقات مهم و همچنین فسادهای ورزشی و دیگر مسائل روز ورزش ایران دارد.

اولین قسمت این برنامه ۱۴ دی سال ۱۳۹۶ به روی آنتن شبکه ورزش رفت که تاکنون ادامه دارد و مخاطبان فوتبالی زیادی را پای تلویزیون یا تلویزیون اینترنتی می‌کشاند. فصل ششم این برنامه از ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ هر پنج‌شنبه حوالی ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

سیدعلی صالحی، سردبیر برنامه «ویدیو چک»: احترام به مخاطب رمز موفقیت ویدیو چک

 نگاه شما به مقوله ورزش چقدر جدی و تخصصی است؟

فکر کنم از زمانی که فواید شخصی و اجتماعی ورزش در بیش‌تر جوامع مشخص شده، خیلی گذشته و حتی اگر با نگاه تخصصی سلامت‌محور یا جامعه‌شناختی هم به موضوع نپردازیم، موارد زیادی را می‌توان مطرح کرد که لزوم توجه به‌اندازه و بهنگام به ورزش و انواع آن را در خود دارند.

به هرحال نگاه شخص بنده هم ناشی از این نوع دیدگاه، استقبال از گسترش ورزش به شکل‌های مختلف و بهره‌بردن از وجوه فراوانِ انواع فردی، جمعی و همگانی این پدیده است. البته موضوع بسیار گسترده است و ظرفیت‌های این پدیده از جنبه اقتصادی و اجتماعی گرفته تا حوزه‌های دیگر به شکلی همه جوامع را وادار به حرکت به سمت ورزش می‌کند.

چرا پرداختن به مقوله ورزش در رسانه مهم است؟

برنامه‌سازی هم مانند سایر فعالیت‌های رسانه‌ای، می‌تواند باب آشنایی، آگاهی و ایجاد انگیزه در مخاطبان را باز کرده و موجبات آموزش، تشویق و افزایش اطلاعات آن‌ها را فراهم کند. برای مثال بازنمایی صحیح موفقیت یا موقعیت ورزشکاران فعال و سرشناس می‌تواند باعث اقبال جمعی افراد از سنین پایین شود و با آموزش و معرفی فواید ورزش همگانی می‌توان سایر رده‌های سنی را به ورزش‌کردن ترغیب کرد.

رسانه ملی توانسته در مقوله پرداختن به ورزش همگانی و ورزش‌های قهرمانی و معرفی آن موفق باشد؟

با توجه با اینکه شبکه ورزش به‌صورت تخصصی به موضوع ورزش اختصاص داده شده و شبکه سه سیما هم زمان مناسبی را به این موضوع اختصاص می‌دهد، می‌توان گفت از نظر کمی تا حدودی از سمت رسانه ملی به این موضوع توجه شده است. از لحاظ کیفی هم اگر بگوییم توجه نشده بی‌انصافی کرده‌ایم. البته ظرفیت‌های موجود و سرعت پیشرفت فناوری در همه ابعاد، می‌طلبد که در آینده با دیدی بازتر و چشم‌اندازی وسیع‌تر به این حوزه بپردازیم. چون خروجی همین نوع دیدگاه، رویکردی است که غالب جامعه در رابطه خود با ورزش انتخاب خواهند کرد و رسانه ملی اگرچه نه یگانه‌ترین، اما تأثیرگذارترین رسانه در این حوزه و در جامعه ماست.

آیا دست شما برای پرداختن به خط قرمزها و شوخی با ورزش باز است؟

آنچه من در ویدیو چک تجربه کردم، شامل محدودیت خاصِ معلوم یا تعریف ‌شده‌ای نبوده است. البته نمی‌توانم بگویم فضای «هرچه می‌خواهد دل تنگ بگو» ساری و جاری است. هر سازمانی طبیعتاً بر اساس قواعدی شکل گرفته و این قواعد، حد و حدودی که بر آن مترتب است، معمولاً برای کسی که در این زمینه و البته با رویکرد طنز فعالیت می‌کند، روشن است. مواردی از اختلاف نظر یا سلیقه کم ‌و بیش وجود داشته و معمولاً با گفت‌وگو حل شده یا حل نشده است. ولی در حدی نبوده که بر روند کار یا کلیت چارچوب برنامه تأثیر زیادی داشته باشد.

بازخوردها نسبت به برنامه ویدیوچک چه‌طور بوده است؟

بازخوردی که از مخاطبان «ویدیوچک» دارم محدود به صفحه فعال «ویدیوچک» در فضای مجازی بوده و بسیار مثبت و هیجان‌انگیز است. از لحاظ انگیزه‌بخشی ما با سالم‌ترین و صریح‌ترین نقدها و نظرها مواجه می‌شویم که بهترین بازخورد ممکن است و از پیشنهادهای سازنده تا تشویق و نقد، همه را در بر می‌گیرد.

زمانی که بنا بر این شد تا برنامه با این لحن و شکل (طنز) اجرا شود، عضو گروه این برنامه نبودم ولی به نظرم این نوع نگاه و بیان بهترین نوع ارتباط با مخاطب و گفت‌و‌گو با آن‌هاست و از هر دو طرف می‌تواند منشأ اثر بخشی بیش‌تری باشد. از طرف دیگر با توجه به قابلیت‌های طنز به‌عنوان یک ژانر و استعداد بی‌نظیر عبدالله روا در این زمینه، درخورترین گونه‌ای که با این شرایط می‌توانست شکل بگیرد، همین طنز و مطایبه بوده و هست.

چقدر نظر مخاطب را در برنامه اعمال می‌کنید؟

از ابتدای همکاری من با برنامه، عبدالله روا به عنوان تهیه‌کننده دائم بر هدفمند‌بودن و کیفیت فنی و محتوایی کار تأکید داشته و سایر عوامل از جمله خودم هم سعی کرده‌ایم از ابتدایی‌ترین مراحل تولید حساسیت زیادی بر سوژه‌ها و نحوه پردازش آن‌ها داشته باشیم. اینکه شما محتوایی خوب را با کیفیتی مقبول ارائه می‌کنید، یعنی به مخاطب احترام گذاشته‌اید و همین احترام به مخاطب به نظرم اسم رمز موفقیت در این برنامه است و امیدوارم هرچه بیش‌تر به این مهم نزدیک شویم.

کشف استعدادهای فوتبالی در زمین مسابقه

«ستاره‌ساز» را باید اولین مسابقه استعدادیابی ورزشی دانست که در قالب یک برنامه تلویزیونی می‌خواهد جای خالی آکادمی‌های فوتبال حرفه‌ای را در کشورمان پر کند و فرصتی مغتنم برای کشف و پرورش استعدادهای نوپای فوتبال است. ستاره‌ساز که هم‌اکنون فصل پنجم آن روی آنتن شبکه سه سیما رفته، ترکیبی از فوتبال، سرگرمی و هیجان است که عاشقان مستطیل سبز را گرد جعبه جادویی دور هم جمع کرده و به این بهانه به صورت تخصصی استعدادهای عاشق فوتبال را کشف و معرفی می‌کند. در فصل پنجم هم ستاره‌هایی از نقاط مختلف و همچنین اقوام و مذاهب مختلف کشور حضور پیدا کردند. در این فصل ستاره‌هایی مهمان از کشورهای افغانستان، لبنان و سوریه حضور دارند. فصل پنجم برنامه «ستاره ساز» هر روز ساعت ۱۸:۰۰ و تکرارش هر شب ساعت یک بامداد شبکه سه سیما و ساعت۲۲:۰۰ از شبکه امید پخش می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است