روزنامه صبا

روزنامه صبا

 مهدی خرمیان:

آثاری فراتر از آنچه که در تلویزیون می‌بینید!


این آثار را روی پرده سینما ببینند و متوجه شوند که انیمیشن فقط آثاری که در تلویزیون می‌بینند نیست و آثاری فراتر از آنها تولید می‌شود.

همزمان با ۲۸ اکتبر «روز جهانی انیمیشن»، گروه سینمایی هنر و تجربه مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری را با عنوان «رویاهای رنگی» از روز شنبه ششم آبان در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌کند. آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.این مجموعه شامل فیلم‌های کوتاه «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی، «سوزن‌بان» به کارگردانی مهدی خرمیان، «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی یکتا، «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی، «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی، «کلاغ» به کارگردانی اهورا شهبازی، «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی، «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران، «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کلایی و «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی است.خبرنگار صبا با پنج نفر از کارگردان‌هایی که آثارشان در این پکیج قرار گرفته گپ و گفتی پیرامون آثار و شکل‌گیری این حرکت داشته است که در ادامه می‌خوانید.

 مهدی خرمیان(کارگردان انیمیشن کوتاه سوزنبان) : آثاری فراتر از آنچه که در تلویزیون می‌بینید!

لطفاً از ورودتان به انیمیشن بگویید

از دانشکده صدا و سینما لیسانس انیمیشن دارم و در دوره ارشد در زمینه گرافیک تحصیل کردم. در حال حاضر رئیس انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران هستم. به صورت تخصصی در زمینه استاپ موشن هم کار می‌کنم و  انیمیشن سوزنبان که نویسنده آن علی حضرت پور است را حدود ۶ سال پیش با تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند تجربی تولید کردم. این انیمیشن با تکنیک استاپ موشن ساخته شده و در مورد یک مرد سوزنبان است که در انتظار یک معشوقه خیالی مانده است. این انیمیشن ۸ دقیقه‌ای تیم تولیدی  ۱۵ نفره داشته و حدود دو سال و نیم طول کشیده تا این پروژه تهیه شود. سوزنبان از جشنواره فیلم کوتاه جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده، همینطور دو جایزه از جشنواره دو سالانه پویانمایی و ۱۲ جایزه هم از جشنواره‌های خارجی دارد.

 به نظرتان ارائه یک پکیج انیمیشن می‌تواند در جذب مخاطب موثر باشد؟

این در واقع یکی از دغدغه‌های جامعه انیمیشن بود که روزی برسد و فیلم‌های کوتاه انیمیشن بتوانند برای عموم مردم به نمایش درآیند و فکر می‌کنم با توجه به آماده شدن این پکیج و در واقع  همکاری بخش هنر و تجربه و مرکز گسترش و تلاشی که دوستان در این رابطه کرده‌اند. حرکت خوبی آغاز شده است تا عامه مردم و کسانی که جزو جامعه انیمیشن نیستند، بتوانند با این تولیدات آشنا شوند و این آثار را روی پرده سینما ببینند و متوجه شوند که انیمیشن فقط آثاری که در تلویزیون می‌بینند نیست و آثاری فراتر از آنها تولید می‌شود.

 به عنوان رئیس انجمن به ما بگویید که آیا انجمن در راستای گسترش انیمیشن فعالیت خاصی دارد..

این انجمن در واقع یک سازمان مردم نهاد است و در واقع بیشتر خود دست‌اندرکاران انیمیشن عضو آن هستند  ولی ما جلسات نمایشی را داریم که هر ماه تقریباً در  خانه سینما یا خانه هنرمندان برگزار می‌شود که همراه با جلسه نقد و بررسی است و معمولاً  مخاطبین آن  علاقمندان و هنرجویان هنرستان و دانشجویان هستند که می‌توانند از این مباحث استفاده کنند

سخن پایانی

جا دارد که بخاطر این حرکت کمیاب و مفید که اگر ادامه پیدا کند در تولید انیمیشن و مخاطب آن تاثیر بسیار خوبی خواهد گذاشت از مسئولین سینمایی هنر و تجربه و مرکز گسترش که برای این اکران بسیار تلاش کرده‌اند تشکر کنم.
مریم عظیمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است