روزنامه صبا

روزنامه صبا

اهورا شهبازی:

از شعر عقاب پرویز خانلری اقتباس کردم


این فیلم از شعر عقاب آقای پرویز ناتل خانلری اقتباس شده است. ۶ سال درگیر این بودیم تا این اثر را جلو ببریم، فیلمنامه را نوشته بودم و با دوستانی که در زمینه کانسپت مهارت داشتند، شروع به همکاری کردیم.

همزمان با ۲۸ اکتبر «روز جهانی انیمیشن»، گروه سینمایی هنر و تجربه مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری را با عنوان «رویاهای رنگی» از روز شنبه ششم آبان در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌کند. آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.این مجموعه شامل فیلم‌های کوتاه «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی، «سوزن‌بان» به کارگردانی مهدی خرمیان، «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی یکتا، «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی، «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی، «کلاغ» به کارگردانی اهورا شهبازی، «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی، «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران، «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کلایی و «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی است.خبرنگار صبا با پنج نفر از کارگردان‌هایی که آثارشان در این پکیج قرار گرفته گپ و گفتی پیرامون آثار و شکل‌گیری این حرکت داشته است که در ادامه می‌خوانید.

اهورا شهبازی(کارگردان انیمیشن کوتاه کلاغ) : از شعر عقاب پرویز خانلری اقتباس کردم

تیم تولیدی انیمیشن کلاغ چگونه شکل گرفت؟

بخش تهیه کنندگی و کارگردانی انیمیشن کلاغ همینطور انیمیت آن بر عهده خودم بوده است. نویسندگی اثر را به صورت مشترک با همسرم خانم ویدا شیرازی انجام دادیم، همینطور ایشان بخش‌هایی از فضاسازی، بک‌گراند و تنظیم رنگ پروژه را بر عهده داشتند و آقای کیارش بختیاری هم بخش طراحی صدا و موسیقی را جلو بردند.

ایده انیمیشن کلاغ چگونه شکل گرفت و به چه موضوعی می‌پردازد؟

این فیلم از شعر عقاب آقای پرویز ناتل خانلری اقتباس شده است. ۶ سال درگیر این بودیم تا این اثر را جلو ببریم، فیلمنامه را نوشته بودم و با دوستانی که در زمینه کانسپت مهارت داشتند، شروع به همکاری کردیم با اینکه کانسپت‌های دوستان راضی کننده بود، اما با خواسته من منطبق نبود. سال ۹۶ تصمیم گرفتیم که یک بار دیگر فیلمنامه را بازنویسی کنیم و در واقع  فیلمنامه جدیدی را از دل شعر عقاب آقای خانلری اقتباس کردیم. این فیلمنامه کاملاً شخصی‌سازی شده است و پایبندی چندانی به روایت آقای خانلری ندارد و بیشتر فضاهای ذهنی شخصی خود را وارد داستان کرده‌ایم. به نظرم این اقتباس بهتری است و لزومی ندارد که ما عین به عین  به بازسازی یک اثر بپردازیم، به این نوع اقتباس ادبی، برداشت آزاد  از اثر می‌گویند و به‌نوعی شخصیت خود فیلمساز هم در اثر دخیل است. کلاغ ۹ دقیقه است و تکنیک ساخت آن به شیوه انیمیشن سنتی‌ است و بیشتر طراحی‌ها نیز به صورت دستی انجام شده است.

مهمترین جوایز کلاغ تاکنون چه بوده است؟

کلاغ جایزه اول بهترین فیلم و بهترین انیماتور را از جشنواره دو سالانه پویانمایی و بهترین کارگردانی انیمیشن را از جشنواره شهر کسب کرده است.

  چشم اندازتان از اکران پکیج فیلم‌های کوتاه انیمیشن چیست؟

به نظرم این اتفاق بسیار مثبت است که می‌توانست زودتر از این هم رخ دهد تا به ارتقا انیمیشن کمک کند. اگر انتخاب‌های خوبی در چینش پکیج‌ها صورت گیرد و البته با  برنامه‌ریزی درستی ارائه شود، مثلا انتخاب فیلم‌های که مخاطب را خسته نکند  و بتواند ارتباط پویای با او  برقرار کند، روند خوبی شکل خواهد گرفت. در نهایت فیلمساز وقتی اثرش را تولید می‌کند، دوست دارد که روی پرده به نمایش درآید  و در کنار تماشاگر اتمسفر وانعکاس اثرش را در سینما ببیند و به نوعی حتی در جایگاه تماشاگر با کار خود برخورد کند. این لذت حتی بیشتر از جوایزی است که ممکن است فیلمساز با شرکت در جشنواره های مختلف دریافت کند. امیدوارم این روند مداوم باشد و محدود به یک یا دو باکس نشود. چرا که ما تعداد زیادی فیلم انیمیشن خوب داریم که دوستان و همکاران‌مان ساخته‌اند، فیلم دور دنیا را گشته، جایزه‌های زیادی کسب کرده و اکنون در آرشیوی خاک می‌خورد. فکر می‌کنم این حرکت به دوستانی که انرژی زیادی دارند و جوان هستند کمک می‌کند، تا با دیدن آثار، با انواع سبک های انیمیشن سازی آشنا شوند و کیفیت انیمیشن کشور خود را با کشورهای دیگر بسنجند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است