روزنامه صبا

روزنامه صبا

امیر مهران:

پرنده‌ای که نمی خواهد بمب به زمین بیفتد!


این اثر هفت دقیقه‌ای فضایی ضد جنگ دارد و با تکنیک انیمیشن دو بعدی کار شده است.

همزمان با ۲۸ اکتبر «روز جهانی انیمیشن»، گروه سینمایی هنر و تجربه مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری را با عنوان «رویاهای رنگی» از روز شنبه ششم آبان در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌کند. آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.این مجموعه شامل فیلم‌های کوتاه «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی، «سوزن‌بان» به کارگردانی مهدی خرمیان، «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی یکتا، «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی، «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی، «کلاغ» به کارگردانی اهورا شهبازی، «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی، «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران، «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کلایی و «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی است.خبرنگار صبا با پنج نفر از کارگردان‌هایی که آثارشان در این پکیج قرار گرفته گپ و گفتی پیرامون آثار و شکل‌گیری این حرکت داشته است که در ادامه می‌خوانید
امیر مهران (کارگردان انیمیشن کوتاه شهر خاموش) : پرنده‌ای که نمی خواهد بمب به زمین بیفتد

از سابقه خود در عرصه انیمیشن سازی بگویید؟

دوره کارشناسی ارشد انیمیشن را در دانشگاه سوره گذراندم و حدود ۲۰ سال است که مشغول به کار ساخت انیمیشن و موشن گرافیک هستم.

شهر خاموش به چه موضوعی می‌پردازد و تکنیک ساخت آن چیست؟

این انیمیشن جز فیلم‌های اولی است که من ساخته‌ام و ساخت آن به سال ۸۷ برمی‌گردد. حدود یک سال و دو ماه درگیر ساخت اثر بودم. این انیمیشن قصه لک لکی را روایت می‌کند که در شهری و بالای یک پشت بام لانه‌ای دارد و منتظر به دنیا آمدن جوجه‌هایش از تخم است که این شهر با هجوم هواپیماها و بمباران هوایی مواجه می‌شود و حال این لک لک  تصمیم می‌گیرد که به اندازه خودش کاری انجام بدهد و مانع از افتادن حتی یک بمب شود. در واقع درباره پرنده‌ای است که نمی خواهد بمب به زمین بیفتد. این اثر هفت دقیقه‌ای فضایی ضد جنگ دارد و با تکنیک انیمیشن دو بعدی کار شده است.

تیم تولیدی  این اثر شامل چند نفره بود؟

من تولید این انیمیشن را به صورت شخصی شروع کردم و بعد با حمایت‌ها و زحمت‌های استادم آقای سعید توکلیان این فیلم به مرکز گسترش راه پیداکرد، تیم بسیار جمع و جوری داشتیم و کلاً شاید سه نفر بودیم که روی فیلم کار می‌کردیم. یک بخشی از کار بر عهده خودم بود و بخش انیمیت، طراحی بک گراند و فضاسازی  توسط بهنام شجاعی انجام شد، در بخش کامپوزیت آقای سعید زارع  به من کمک کردند و تدوین کار هم بر عهده کاظم ملایی بود که امروز فیلمساز مطرحی در زمینه سینمای فیلم بلند هستند. اما یک نکته جالب در مورد این فیلم این است که زمان ساخت فیلم اسم شهر خاموش رو برایش انتخاب کرده بودم چرا که این شهر از ابتدا در ذهنم دلمردگی خاصی داشت و خاموش بودنش بسیار پررنگ بود، بعدتر آلبومی از آقای کلهر وارد بازار شد به نام شهر خاموش و این هم اسم بودن آنقدر جالب بود که باعث شد  بروم و آلبوم را گوش دهم و عجیب‌تر این بود که در ابتدای این آلبوم اشاره شده بود که آقای کلهر این آلبوم را  متاثر از بمباران سردشت ساخته است. پس از گوش دادن دیدم این موسیقی چقدر به فضای این کار می‌خورد و تمام تلاشم را کردم به نوعی بتوانم با آقای کلهر ارتباط برقرار کنم  و در نهایت یک روز به طرز عجیبی ایشان به من زنگ زد و گفت شنیده‌ام که دنبال موسیقی می‌گردید و اجازه دادند تا چند قطعه از موسیقی‌شان را استفاده کنم. با اینکه نتوانستم ایشان را از نزدیک ببینم، فکر می‌کنم حرفه‌ای بودن این هنرمند از همین رفتاری که با من داشتند کاملا عیان است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است