روزنامه صبا

روزنامه صبا

امیر تاجیک:

موضوعات فلسطین شعاری و تکراری شده است


شبکه یک، ما را از دعوت چهره‌های سیاسی منع کرده است. قرار است ما به تبیین مسائل فلسطین و مقاومت اسلامی بپردازیم.

این روزها افراد سرشناسی به رییس رسانه ملی نامه می‌زنند و از او قدردانی می‌کنند، البته فقط برای یک برنامه، آن هم برنامه «ساعت به وقت قدس» که هدفش تبیین مسائل حوزه فلسطین و مقاومت اسلامی است. این برنامه با اجرای دو هنرمند عرب زبان علی خلیلی و سوسن الهمه، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر تاجیک هر هفته پنجشنبه ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و جمعه در ساعت ۱۳ بازپخش می‌شود. به همین منظور با دعوت از عوامل این برنامه تلویزیونی در مجموعه رسانه‌ای صبا با آن‌ها به گفت‌وگو نشستیم. در ادامه با ما همراه باشد.

امیر تاجیک:موضوعات فلسطین شعاری و تکراری شده است

درباره پخش زنده این برنامه، با دو مجری عرب زبان توضیح دهید…

پایه برنامه این بود که به صورت تولیدی و هفتگی روی آنتن قرار بگیرد. عملیات طوفان الاقصی زمینه‌ای شد تا بتوانیم تاریخ مقاومت را به قبل و بعد این عملیات تقسیم کنیم و تصمیم بر این شد که به صورت فوری برنامه را بصورت زنده روی آنتن ببریم. در طول ساخت برنامه فشار زیادی روی تیم بود و به دلیل ساختاری که چیده بودیم، پتانسیل اجرای زنده روی آنتن را نداشتیم. یکی از نگرانی‌های‌مان اجرای فارسی زنده مجریان عرب زبان روی آنتن بود که الحمدلله آقای خلیلی و خانم الهمه این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشتند. به هر حال با وجود تمام سختی ها سعی کردیم برنامه‌ای تولید کنیم که از لحاظ فرم و محتوا جذاب باشد. همچنین علاوه بر تولید برنامه ضبطی، حضور مجریان بین‌المللی برایمان دارای اهمیت و جذابیت بوده است. نتیجه آن هم این شد که سازمان ها و نهادهای تخصصی، از جمله دختر بنیانگذار انقلاب اسلامی، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین، دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری، اعضای هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، رییس فرهنگسرای رسانه و… به مدیر سازمان صداوسیما نامه زدند و از برنامه «ساعت به وفت قدس» قدردانی کردند. ما هر هفته یک چیزی را بهتر می‌کنیم و در هفته بعد فرم جدیدی را نیز تجربه خواهیم کرد که ان‌شاالله می‌بینید و می پسندید.

هدف و رویکرد اصلی «ساعت به وقت قدس» چیست؟

متاسفانه مسائل مرتبط با فلسطین شعاری و تکراری شده است. ما سعی کردیم از چارچوب‌های سنتی بعد از عملیات طوفان الاقصی خارج شویم و بگوییم این عملیات چه پیشینه، دلایل و اهدافی داشته است. اصلا این عملیات به لحاظ نظامی درست بوده یا خیر؟ یا چرا حماس اینکار را کرد؟ نیروهای جهاد اسلامی کجا بودند؟ هماهنگی‌ها چگونه بوده است؟

ما حتی پیشبینی‌ها و کارهای خارق‌العاده‌ای که در غزه صورت می‌گیرد را به تصویر می‌کشیم و درباره آن صحبت می‌کنیم. هدف این بود که از کارشناسان تکراری استفاده نکنیم. واقعا هم تعداد کمی از افراد می‌توانند اخبار را به روز تحلیل کنند. در بحث مجری هم قصد داشتیم چهره‌های جدید بیاوریم و تلاش می‌کنیم برنامه متفاوت باشد. ما وظیفه داشتیم که به این مسائل بپردازیم و هنوز با همین مدل کار را جلو می بریم.

برای اینکه اعتمادسازی کنیم تلاش‌مان این بوده است که صحبت‌های خارجی‌ها را در برنامه بیاوریم و سلبریتی‌ها، مسئولان و گروه‌های فعال حقوق بشر خارجی که بعد طوقان الاقصی مواضع گرفتند را بازتاب دهیم.

با توجه به آیتم های متفاوت این برنامه مشخص است اتاق فکر قوی دارید، چه کسانی در اتاق فکر با شما همکاری می‌کنند؟

ما در «ساعت به وقت قدس» شورای سردبیری داریم که هسته مرکزی آن متشکل از حسین رویوران، سیدمجتبی ابطحی، احمدرضا روح الله زاد و محمد شاهدی است و از برخی کارشناسان هم به صورت موردی دعوت می‌کنیم، مثل حجت الاسلام امرودی و یا حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی.  به عنوان یک مستندساز می گویم ما هیچ چیز راجع به اسرائیلی‌ها نمی‌دانیم، اسرائیل جامعه‌ای چند تکه است و چیزی به عنوان عرق ملی ندارد. وقتی نتانیاهو طرح اصلاحات قضایی را مطرح می‌کند کل جامعه اسرائیلی دچار تزلزل می‌شود. نیروی هوایی ارتش و نیروهای ذخیره، خود را کنار می کشند و اقتصاد دچار زوال می شود. شرکت های آی تی و فناوری اسرائیل عمدتا به اسپانیا و پرتغال منتقل می‌شوند و این تاثیر بدی روی ساکنان سرزمین‌های اشغالی داشته است. اسرائیلی‌ها آینده‌ای برای خود متصور نیستند. ما آیتمی آماده کردیم که خود اسرائیلی‌ها راجع‌به زوال اسرائیل در آن سخن می‌گویند. صهیونیست‌ها به شدت نژاد پرست‌اند و رژیم صهیونیستی آخرین حکومتی است که بر اثر اشغال یک سرزمین تشکیل شده است. نظام آن آپارتایدی است، بخشی از مردم ایران ممکن است به دلیل تبلیغات دروغین صهیونیست‌ها فکر کنند همه چیز آنجا گل و بلبل است اما جامعه اسرائیل به لحاظ روانی مشکلات شدیدی پیدا کرده که رسانه ها از آن سخن نمی‌گویند. ما به همه این موضوعات بر اساس اطلاعات و آمار سازمان‌های بین‌المللی پرداختیم و سعی کردیم به بخش کوچکی از میلیون‌ها موضوع گفته نشده، در برنامه بپردازیم.

چگونه این برنامه را از دیگر برنامه‌هایی که با رویکرد فلسطین است، متمایز می‌کنید؟

هدف‌مان این بوده که برنامه‌ای جذاب به لحاظ بصری و غنی به لحاظ محتوا تولید کنیم و در فضای مجازی تبلیغ کنیم که خوشبختانه قسمت‌های زیادی از آن وایرال شده است. همیشه می‌گویم در آنجایی که هستی درست کار کن. اقشاری که ما از آن‌ها محتوا تولید کردیم، برای مخاطبان خاکستری تلویزیون جذاب بوده و اکنون قشر ورزشکاران و هنرمندان نیز این برنامه را می بینند. ما کارمان را درست و حرفه‌ای انجام می‌دهیم. داستان خوب از پژوهش قوی می‌آید، موضوع پژوهش قوی در رسانه ملی تبدیل به موضوع حاشیه‌ای شده است. ما برای اینکه از برنامه‌های روتین بدون مخاطب متفاوت باشیم، تلاش کردیم و اتاق فکر تشکیل دادیم تا به بحث‌های مهمی از جمله زنان، کودکان، زندانیان و موضوعات جدید بپردازیم. سعی کردیم شکل و بسته بندی جذابی ارائه دهیم تا مخاطب جذب شود وگرنه در این جنگی که مخاطب خیلی راحت می تواند شبکه را عوض کند، می بازیم. بزرگترین مراکز تجاری، علمی و رسانه ای جهان تحت نفوذ لابی صهیونیست‌هاست و ما باید تناقض‌ها را نشان دهیم. ما برای اینکه اعتمادسازی کنیم تلاش‌مان این بوده است که صحبت‌های خارجی‌ها را در برنامه بیاوریم و سلبریتی‌های خارجی و مسئولان خارجی و گروه‌های فعال حقوق بشر خارجی که بعد طوقان الاقصی مواضع گرفتند را بازتاب دهیم. مخاطب وقتی ببینید یک بازیگر هالیود موضعی می‌گیرد فرق می‌کند با منی که اینجا عقبه سیاسی دارم البته بررسی موضوع طرفین لازم است اما از ملیت‌های مختلف در این حوزه صحبت کردن دارای اهمیت بالایی است.

«ساعت به وقت قدس» با برنامه «به افق فلسطین» که این روزها حواشی زیادی دارد، همپوشانی ندارد؟

برنامه ما برنامه‌ای تخصصی در حوزه فلسطین و مقاومت اسلامی است اما برنامه «به افق فلسطین» بیشتر به مسائل سیاسی می پردازد.

اینکه مساله فلسطین به صورت صحیح و هنرمندانه تبیین شود باید اتفاق بیفتد. بخصوص در این شرایطی که م‌ توانیم پیچ تاریخی مدنظر رهبر انقلاب را به وضوح ببینیم باید بهتر و تخصصی تر کار کنیم.

شبکه یک، ما را از دعوت چهره‌های سیاسی منع کرده است. قرار است ما به تبیین مسائل فلسطین و مقاومت اسلامی بپردازیم. مگر بخش‌هایی از سخنان مهندس آذری جهرمی و یا دکتر لاریجانی که در فضای مجازی وایرال شد مربوط به فلسطین بود؟ در میان قسمت‌های مختلف به افق فلسطین البته چند قسمت تخصصی‌تر دیدم که نظرم را جلب کرد از جمله برنامه آقای محمدی، تهیه کننده محترم سینما که اطلاعات جذابی ارائه کردند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است