روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد شاهدی:

واقعیات را روشن و واضح بیان می کنیم


ما تلاش می کنیم واقعیات را مشخص و واضح بیان کنیم و خیلی پایه ای کار کنیم. این رژیم پادگانی است، یک رژیم استعماری است.

این روزها افراد سرشناسی به رییس رسانه ملی نامه می‌زنند و از او قدردانی می‌کنند، البته فقط برای یک برنامه، آن هم برنامه «ساعت به وقت قدس» که هدفش تبیین مسائل حوزه فلسطین و مقاومت اسلامی است. این برنامه با اجرای دو هنرمند عرب زبان علی خلیلی و سوسن الهمه، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر تاجیک هر هفته پنجشنبه ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و جمعه در ساعت ۱۳ بازپخش می‌شود. به همین منظور با دعوت از عوامل این برنامه تلویزیونی در مجموعه رسانه‌ای صبا با آن‌ها به گفت‌وگو نشستیم. در ادامه با ما همراه باشد.

محمد شاهدی کارشناس و سردبیر:واقعیات را روشن و واضح بیان می کنیم

چگونه اعتماد سازی و به مخاطبان می‌فهمانید که موضوعات و مسائل را در «ساعت به وقت قدس» درست تبیین می‌کنید؟

نکته مهمی که این برنامه داشت این بود که فلسطین را کنار گذاشتیم و گفتیم اگر راجع به صهیونیست و اسرائیل صحبت کنیم، مساله فلسطین را حل کرده‌ایم. در همه این سال‌ها دشمن اول ما صهیونیست و اسرائیل بوده است؛ وقتی قرار باشد با یک دشمنی بجنگی باید نسبت به آن شناخت داشته باشی و بدون ابزار شناخت نمی‌شود به جنگ بروید. دانشجویان دانشگاه تلاویو راجع به زیارت عاشورا و دعای کمیل پایان نامه دکتری بر می‌دارند، آن‌ها درباره سبک زندگی، روش غذا خوردن ما نیز آنقدر شناخت پیدا می‌کنند و می‌دانند ما در شبکه‌های مجازی چه چیزی را دنبال می‌کنیم اما ما هیچ شناختی نداریم.

حقیقت این است که صهیونیست ها خود را فرزندان خدا می‌دانند و می‌گویند جنس ما خاک نیست و بقیه از خاک هستند، تازه خدا آنقدر ما را دوست داشته که بقیه حیوان بودند و آن‌ها را شکل انسان درست کرده است تا چشم مان اذیت نشود. وزیر گردشگری اسرائیل گفته بود چرا آنقدر این جنگ را طولانی می‌کنید، بمب اتم بیندازید تا تمام شود و نتانیاهو گفت خودمان آسیب می بینیم، این ها اینگونه فکر می‌کنند.

یکی از مهمترین اصل ها در «به وقت فلسطین» اقناع کردن است. ما تلاش می کنیم واقعیات را مشخص و واضح بیان کنیم و خیلی پایه ای کار کنیم. این رژیم پادگانی است، یک رژیم استعماری است. تمام دولت‌ها در ابتدا دولت را تشکیل می‌دهند و بعد نیروی نظامی درست می‌کنند این ها اول چهار نیروی شبه نظامی مثل پالماخ و اشترن درست کردند و روستاهایی همچون غانا، تنتورو ودهلاسی را گرفتند و بعد رفته رفته دولت درست کردند. در چنین جامعه‌ای دولت ملت اصلا شکل نگرفته است و همبستگی و تجانس بین ملتش نیست.

هدف و رویکرد اصلی «ساعت به وقت قدس» چیست؟

ما در جمهوری اسلامی ایران بر موضوعات فلسطین تاکید داریم و مسائل آن را اصل سیاست خارجه کشور کردیم، اما هرگز برای آن برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی نکردیم. هیچ وقت در این ۴۵ سال برنامه‌ای یکساله راجع‌به فلسطین نداشتیم. دغدغه‌ای که بنده داشتم و این برنامه نیز دغدغه‌اش را داشت همین بود تا یک کار بلند مدت ایجاد شود. متاسفانه مردم ما اطلاعات کمی دارند که اغلب همان‌ها هم اشتباه است. اطلاع کم‌شان هم پر از شبهه و سوال است. اما شما می بینید در لندن، پاریس و برلین و در ۴۵ ایالت آمریکا تظاهرات برگزار می شود آن هم با چه شوری!

به عنوان یک تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا، چه نقدی به برنامه «ساعت به وقت قدس» وارد می کنید؟

دوست داشتم سیاست را از دریچه هنر و ورزش و تفریح بگوییم. جوانان خسته‌اند و فلسطین نیز تاریخ دارد ولی اگر همین تاریخ را در ورزش بیاوریم و بگوییم کریستین رونالدو ۴ بار به اسرائیل دعوت شد اما نرفت و گفت من به کودکان فلسطین عرق ویژه‌ای دارم  و اگر می رفتم هرسال توپ طلا می گرفتم. یقینا برای جوانان جذاب تر می‌شد و اثر بیشتری می‌گذاشت. همچنین پرداختن به موسیقی، غذا، لباس، فرهنگ و هنر و سینمای فلسطین کمک می کند تا این موضوعات خسته کننده نباشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است