روزنامه صبا

روزنامه صبا

صادق یزدانی:

از شعار دادن و بیان آرزوها فاصله گرفته‌ایم


با آغاز طوفان‌الاقصی، طوفان رسانه‌ای دیگری در شبکه افق و در مجموعه صداوسیما شروع شد تا پشتیبان جبهه مقاومت باشد.

«به افق فلسطین» برنامه ترکیبی گفت‌وگو محوری است که حدود یک ماه است از شبکه افق روی آنتن می‌رود. این برنامه در شرایطی روی آنتن رفت که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نسل کشی مردم غزه، توانست خلأ یک برنامه با محور موضوع فلسطین همزمان با فجایعی که در غزه شکل گرفت را پر کند. این برنامه با دعوت از مهمانان متنوع رویکرد واحدی را روی آنتن برد و نماد اعتراض تمام ایرانیان با خط فکری‌ و مشی سیاسی متفاوت در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی شد. در این میان این برنامه که در کمترین زمان توانست جامعه نخبگان و رسانه را نسبت به فاجعه غزه، حساس کند، با تغییر اتاق فکر و گروه تولیدش واکنش‌هایی را برانگیخت. اما به گفته مدیر شبکه با این تغییر به روند تولید برنامه خدشه‌ای وارد نشده و «به افق فلسطین» با همان رویکرد و نگاه روی آنتن است.

خبرنگار صبا با نگاهی به برنامه «به افق فلسطین» که این روزها خبرساز شده‌است درباره فرم و محتوای آن با مدیران و کارشناسانه رسانه به گفت و گو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

صادق یزدانی مدیر شبکه افق:از شعار دادن و بیان آرزوها فاصله گرفته‌ایم

صادق یزدانی مدیر شبکه افق درباره فرم و محتوای برنامه «به افق فلسطین» گفت: از ابتدا تلاش ما بر این بود که شکل و محتوای گفت‌وگوها متفاوت از آن چیزی باشد که همیشه روی آنتن دیده‌ایم، به عبارتی از صرف شعار دادن و بیان آرزوها فاصله گرفته به تبیین حقیقت و فضای رسانه‌ای یعنی پرداختن همزمان به جبهه جنگ سخت و نبرد نرم بپردازیم.

وی ادامه داد: از این رو قطعاً مخاطبان هم تفاوت نسبت به برنامه‌های قبلی را احساس کرده‌اند. شبکه افق در تولید برنامه‌های زنده گفت‌وگو محور ید طولایی دارد، شاید بهترین مثال در این زمینه، برنامه «جهان آرا» باشد که با شعار «صریح و شفاف بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی» مسیر جدیدی را پیش روی برنامه‌سازان و شبکه‌های تلویزیونی قرار داد و گفت‌وگوهایی که در این برنامه صورت گرفت، بارها موج‌های رسانه‌ای مختلفی را به وجود آورد و حاشیه‌های زیادی به همراه داشت.

یزدانی خاطرنشان کرد: ذات یک برنامه تلویزیونی، همین جریان‌سازی و تاثیرگذاری و البته درگیر کردن ذهن مخاطب است. البته فرم حاضر قطعا در برخی موارد به کلیشه می‌زند و از این مسئله گریزی نیست اما نگاه‌ و جنس گفت‌وگوها، متفاوت از تجربه‌های قبلی بوده است.

مدیر شبکه افق در پاسخ به این سؤال که بازخورد این برنامه در دوران تحولی را چطور ارزیابی  می‌کنید گفت: یکی از ویژگی‌های برنامه «به افق فلسطین»، سرعت روی آنتن رفتن آن بود، به عبارتی با آغاز طوفان‌الاقصی، طوفان رسانه‌ای دیگری در شبکه افق و در مجموعه صداوسیما شروع شد تا پشتیبان جبهه مقاومت باشد، آن هم در شرایطی که صهیونیسم جهانی با همراهی دنیای غرب، از مدت‌ها قبل برای چنین روزهایی برنامه داشتند و اتاق فکر رسانه‌ای آنها از پیش، آماده چنین اتفاقاتی بود.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی تحول در رسانه ملی، هویت‌محوری است افزود : «به افق فلسطین»، هویت مقاومت را بر مبنای اصول و گفتمان جهانی انقلاب اسلامی تبیین کرده، به آن رنگ تازه‌ای می‌زند و با زبان روز، مقاومت را برای نسل جدید معنا می‌کند چون تا وقتی نوجوانان و جوانان که به انواع محتوای رسانه‌ای دسترسی دارند، با حقیقت یک مفهوم که در اینجا «مقاومت» است آشنا نباشند، نمی‌توانند بین آن و محتوایی که از آن سوی مرزها دریافت می‌کنند تمایزی قائل شوند و در این صورت انتظار اینکه هر آنچه از جبهه خودی به گوش می‌رسد را بپذیرند هم بیهوده است.

یزدانی در پاسخ به اینکه رویکرد رسانه ملی در برنامه‌های گفتگو محور  می‌بایست برای جذب بیشتر مخاطب چگونه باشد گفت: مخاطب رسانه در دنیای امروز، مونولوگ را نمی‌پسندد، او در فضای مجازی، دیالوگ را آموخته، تمرین کرده و از آن استفاده می‌کند، بنابراین صرف تولید یک برنامه تلویزیونی با حضور یک مجری و کارشناس و تکرار مکررات، نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه اندوخته‌های فعلی را هم بر باد می‌دهد. یک برنامه تلویزیونی زمانی می‌تواند موفق باشد که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد، شعار ندهد، به نظر مخاطب احترام بگذارد، از بیان حقیقت واهمه‌ای نداشته باشد و به جای بیان آرزوها، آینده‌نگری واقع‌گرایانه را در اولویت قرار دهد.

مدیر شبکه افق با تأکید براینکه حتی رسانه ملی می‌تواند وارد فاز آینده‌پژوهی هم بشود و برنامه‌های تلویزیونی، نقش موثری در این حوزه دارند ادامه داد : با این توصیف، برنامه‌ای در شرایط کنونی مخاطب بیشتری جذب می‌کند که رویکرد اصلی آن، شفافیت و صراحت باشد و به جای بایکوت رسانه‌های جبهه مقابل، آنها را به بوته نقد بکشاند، تحلیل درستی روی اخبار آنها داشته باشد و محتوایی که برای بینندگانش فراهم می‌کند، همراه با تحلیل و بیان راهکار باشد.

وی در پاسخ به اینکه«به افق فلسطین»، چقدر به تنوع و نوآوری تمرکز کرده افزود : قطعاً هیچ شبکه تلویزیونی و هیچ برنامه‌سازی مایل به تکرار تجربه‌های دیگران و به خصوص تکرار خودش نیست، همه می‌خواهند نوآوری داشته باشند و برای این منظور، از ابزار «تنوع» در محتوای رسانه‌ای بهره می‌گیرند ولی مهم آن است که این تنوع، خودش گرفتار تکرار نشود. به عبارت دیگر اگر قرار است از تنوع در محتوا حرف بزنیم، باید ببینیم آیا ایده‌های جدیدی داریم یا صرفا به خاطر اقبال مخاطبان به یک نوع محتوای خاص در شبکه‌های داخلی یا خارجی، صرفا به کپی‌برداری از آن پرداخته‌ایم.

یزدانی ادامه داد : گاهی یک گفت‌وگوی متفاوت، خودش تنوع در محتواست، گاهی اجرای خوب مجری‌های یک برنامه تلویزیونی، تسلط آنها به موضوع، عبور از تابوهای خود ساخته و غیر ضروری و حضور کارشناسان و مهمانانی که تاکنون آنها را در صفحه تلویزیونی ندیده‌ایم، همه جزو ابزارهای تنوع‌بخشی به برنامه محسوب می‌شوند، اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند و فقط یک شعار تبلیغاتی نباشند. «به افق فلسطین»، قدم در این مسیر گذاشته و سعی دارد به این حرف‌های قشنگ، جامه عمل بپوشاند؛ البته قضاوت نهایی بر عهده مخاطب است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است