روزنامه صبا

روزنامه صبا

سید مهدی ناظمی:

متفاوت، با رویکرد شجاعانه و جسورانه


بدنه سردبیری قوی‌ای داشت، از تهیه کنندگان و عوامل فنی قوی استفاده کرد و یک برنامه زنده‌ای بود که قابل پیش بینی نبود.

«به افق فلسطین» برنامه ترکیبی گفت‌وگو محوری است که حدود یک ماه است از شبکه افق روی آنتن می‌رود. این برنامه در شرایطی روی آنتن رفت که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نسل کشی مردم غزه، توانست خلأ یک برنامه با محور موضوع فلسطین همزمان با فجایعی که در غزه شکل گرفت را پر کند. این برنامه با دعوت از مهمانان متنوع رویکرد واحدی را روی آنتن برد و نماد اعتراض تمام ایرانیان با خط فکری‌ و مشی سیاسی متفاوت در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی شد. در این میان این برنامه که در کمترین زمان توانست جامعه نخبگان و رسانه را نسبت به فاجعه غزه، حساس کند، با تغییر اتاق فکر و گروه تولیدش واکنش‌هایی را برانگیخت. اما به گفته مدیر شبکه با این تغییر به روند تولید برنامه خدشه‌ای وارد نشده و «به افق فلسطین» با همان رویکرد و نگاه روی آنتن است.

خبرنگار صبا با نگاهی به برنامه «به افق فلسطین» که این روزها خبرساز شده‌است درباره فرم و محتوای آن با مدیران و کارشناسانه رسانه به گفت و گو نشسته است که در ادامه می‌خوانید

سید مهدی ناظمی پژوهشگر و کارشناس رسانه:متفاوت، با رویکرد شجاعانه و جسورانه

سید مهدی ناظمی پژوهشگر و کارشناس رسانه با اشاره به تولید برنامه «به افق فلسطین» گفت : شروع این برنامه به علت شرایط آنی بود که به آن دچار شدیم. بدیهی است که همزمان با عملیات طوفان‌الاقصی و فاجعه‌ای که برای مردم غزه رخ داد جدول پخش برنامه‌های صدا و سیما تحت تأثیر این فاجعه تغییر کند اما شبکه افق با پخش ویژه‌برنامه «به افق فلسطین» تلاش کرد علاوه بر پوشش همزمان رویدادهای مختلف با بهره‌گیری از دیدگاه‌های متنوع از نگاه کارشناسان و میهمانان برنامه برنامه‌ای متفاوت هم به لحاظ فرم و هم به لحاظ محتوا غنی‌تر از سایر برنامه‌های که روی آنتن می‌رود ارائه دهد.

وی ادامه داد: این برنامه با همکاری مؤسسه اوج طراحی و اجرا شد. به هر حال به لحاظ مدیریتی و اجرایی فرصت زیادی برای چانه زنی و انجام فعالیت‌های مدیریتی برای اینکه میزبان این خانه مشخص بشود نبود و به طور آنی شبکه افق زودتر و بهتر میزبانی این برنامه را به عهده گرفت.

ناظمی خاطرنشان کرد: شبکه افق تلاش کرد به طرز بهتری این برنامه را میزبانی و اجرا کند و مورد پسند مخاطبان هم قرارگرفت. در مجموع علیرغم برخی گلایه‌هایی که درباره برخی عوامل برنامه مطرح  می‌شد در مجموع مورد استقبال قرار گرفت بنابراین برنامه این طور نبود که جزو پیش بینی‌های اولیه شبکه افق باشد. هر چند شبکه افق به ساخت چنین برنامه‌های سیاسی مختلف همیشه علاقه دارد اما با این شکل و شمایل در شرایط آنی نیازمند به یک برنامه‌ای داشتیم یک مقدار متفاوت و با رویکرد شجاعانه و جسورانه‌تر مسائل تحلیل و بررسی کند.

این پژوهشگر و کارشناس رسانه به شرایط ادامه یک برنامه اشاره کرد و گفت : ادامه یک برنامه نیازمند به تمهیدات مدیریتی و سیاستی است. در سازمان صداوسیما برخلاف آنچه که خیلی از افراد از دور تصور می‌کنند تصمیم گیری آن قدرها که فکر می‌کنیم کار ساده‌ای نیست مدیران ارشد رسانه ملی، مدیران صفی و ستادی در انجام یک تصمیم مؤثرند. یک تصمیم آماده و اجرایی یا ممانعت می‌کنند از تحقق اش بنابراین این برنامه برای اینکه در رسانه ملی تداوم پیدا کند نیازمند این بود که به یک برنامه روتین تبدیل شود.

وی ادامه داد : منظور از روتین نه به معنای اینکه برنامه ضعیف است اینجا منظور از روتین برنامه‌ای است که بتواند به شکل عادی با مدیریت صداوسیما گره خورده و در اختیار رسانه ملی قرار بگیرد تا بتواند مراحل بعدی کار را انجام دهد. این روتین برنامه هر چند ممکن است ضعف‌هایی را برای برنامه ایجاد کند که این ضعف‌ها فقط مربوط به رویکردهای مدیران نیست به عبارتی مسئله تنها سلایق مدیریتی نیست اینکه یک برنامه با اختیارات ویژه با ویژگی‌های متنوع نیازمند این است که رسیدگی خاصی داشته باشد.

ناظمی خاطرنشان کرد: برای مثال اگر رویکرد یک برنامه استفاده از چهره‌های خاص باشد و چهره محور باشد بعد از مدتی برنامه فروکش می‌کند چون چهره‌ها محدود هستند و از یک جایی به بعد برنامه نمی‌تواند از چهره‌ها بهره ببرد خود به خود برنامه شروع به تنزل پیدا می‌کند و اینجاست که می‌بایست برای برنامه روتین یک چاره اندیشی کرد که برنامه به شکل روتین قابل استفاده شود.

این پژوهشگر و کارشناس رسانه ادامه داد: به نظر می‌آید تصمیم مدیریتی شبکه افق مبنی بر روتین کردن این برنامه بوده است. اتفاقا مبدل کردن برنامه ویژه و خاص موردی که خارج از چارچوب‌های متداول خلق شده بود به یک برنامه ثابت و روتین نشان می‌دهد از مثبت بودن این برنامه درس گرفته شده است. این اتفاق تنها مختص شبکه افق نیست و همه شبکه‌ها  می‌توانند درس بگیرند و از این روند بهره برده و به ساخت برنامه‌های مشابه دست بزنند و یکی از آنها هم شبکه افق است.

وی تصریح کرد : شبکه افق و هر شبکه دیگری برای ساخت یک برنامه روتین در چارچوب مدیریتی خودش باید ناظر به برنامه مدیریتی خودش این کار را انجام دهد نه ناظر به مأموریت عمومی لزوماً یا حتی گاهی پیش می‌آید که مأموریت‌ها دچار خلط  می‌شود و مأموریت‌های شبکه مشتبه می‌شود.

ناظمی به نکات مثبت برنامه اشاره کرد و گفت: «به افق فلسطین» تلاش کرد از مجریان حرفه‌ای بهره ببرد. بدنه سردبیری قوی‌ای داشت، از تهیه کنندگان و عوامل فنی قوی استفاده کرد و یک برنامه زنده‌ای بود که قابل پیش بینی نبود . البته که گلایه‌هایی در اقشار انقلابی ایجاد کرد که آن انتقادها هم محترم و قابل بررسی است و این گمانه زنی که عده‌ای براساس توطئه‌ای برنامه‌ریزی و عدم تحمل یا امثالهم اقدام به تعطیلی برنامه داشتن گمانه زنی درستی نیست.

وی ابراز امیدواری کرد : هر چند سازمان صداوسیما  می‌بایست به انتقادات توجه داشته باشد و از موفقیت این برنامه درس بگیرد و برنامه‌های از این دست که مورد استقبال گرفت بیشتر در رسانه ملی ساخته شود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است