روزنامه صبا

روزنامه صبا

عطا مجابی:

سینما می‌تواند ایده‌های ادبی را به تصویر بکشد


به گمانم ادبیات و سینما، دست کم در جامعه ما، نقش‌های اساسی را در فرهنگ‌سازی و اگاهی‌بخشی عمومی ایفا می‌کنند و همچنین در ترویج کتابخوانی نقش‌های بسیار موثری دارند.

روزنامه صبا چالش هفته گذشته خود را تاثیر رسانه ملی بر گسترش فرهنگ کتابخوانی گمارده بود و این هفته نیز به دلیل مهم بودن موضوع و مصادف شدن این هفته با هفته کتاب به تاثیر سینما بر ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخته است. همان طور که می‌دانید سینما یکی از مهم‌ترین ابزار تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی یک جامعه است، در جوامع مدرن امروزی، فیلم‌های سینمایی به مثابه هنری تولید و اکران می‌شود که قرار است، فرهنگ و یا یک نوع از الگوی سبکی زندگی را ترویج دهند. عموم مردم با تماشای یک فیلم به صورت ناخوداگاه با شخصیت‌های آن همراه شده و تجربه زیسته قهرمان فیلم را در همزاد پنداری از آن خود می‌کنند. با مرور بر آثار سینمای کشورمان، می‌بینیم که بهترین آثار همواره مولد ذهن‌هایی بوده‌اند که حیاتی مستمر در میان آثار مکتوب داشته‌اند. سینماگرانی که اثرشان در وابستگی و تنیدگی شدیدی با کتاب و حوزه ادبیات است. در سال‌های اخیر آمار نگران‌کننده‌ای درباره افت سرانه مطالعه به گوش می‌رسد؛ آماری که حکایت از فاصله گرفتن بیشتر و بیشتر مخاطب از کتاب و مقوله مطالعه دارد. با توجه به تاثیری که سینما بر فرهنگ جمعی جوامع دارد، در این پرونده به این موضوع خواهیم پرداخت که سینما چگونه می تواند بر فرهنگ کتابخوانی موثر باشد؟ با این سوال به سراغ برخی کارشناسان و هنرمندان در این حوزه رفته‌ایم، در ادامه با پاسخ اهالی هنر همراه صبا باشید.

عطا مجابی (کارگردان):سینما می‌تواند ایده‌های ادبی را به تصویر بکشد

به گمانم ادبیات و سینما، دست کم در جامعه ما، نقش‌های اساسی را در فرهنگ‌سازی و اگاهی‌بخشی عمومی ایفا می‌کنند و همچنین در ترویج کتابخوانی نقش‌های بسیار موثری دارند. ادبیات، از طریق رسانه مکتوب، خوانندگان را به جهان‌های متنوع می‌برد و آنها را تشویق می کند تا از طریق داستان، شعر و رمان به موضوعات مختلف، به شیوه احتمالا جدیدی بیندیشند. از سوی دیگر، سینما می‌تواند داستان‌ها و ایده‌های ادبی را در قالب فراگیرتری به تصویر بکشد و آن‌ها را برای افراد بیشتری قابل دستری کند.سینما می‌تواند با اقتباس از ادبیات، به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی کمک کند، بدین ترتیب که به دلیل گستردگی مخاطبین‌اش، می‌تواند علاوه بر انتقال ایده‌ها در مدیوم جدید، افراد را به خواندن کتاب‌های مرتبط جذب و تشویق کند. فیلم‌های اقتباسی می‌توانند به عنوان انگیزه برای خوانندگان کتاب عمل کنند، زیرا گاهی پیش می‌آید که پس از تماشای یک فیلم، مخاطبان بخواهند متن اصلی را مطالعه کنند تا جنبه‌های ظریف‌تر داستان و جزئیات آن را بهتر درک کنند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است