روزنامه صبا

روزنامه صبا

پیمان طالبی:

دیگه خودم یک پا طبیب شدم


در این چند سال اطلاعات پزشکی‌ام چنان زیاد شده که به شوخی می‌گویم که من فقط مهر نظام پزشکی ندارم وگرنه خودم یک پا طبیبم.

گفت‌وگوی صبا با عوامل برنامه «طبیب»

تجربه‌ای تحول‌آفرین و ماندگار

عطش و علاقه مردم برای دستیابی به اطلاعات پزشکی همیشه رو به فزونی ‌است و سوالات مردم در این حوزه تمام‌نشدنی است. اما اینکه مردم چقدر باید به یافته‌های پزشکی دسترسی داشته باشند، پرسشی است که همواره مطرح می‌شود. پزشکی دانشی همیشه در حال تغییر و سرشار از جزئیات بی‌حدوحصر و ظرایف بسیار است بنابراین آگاهی مردم از دانش پزشکی هیچ‌‌وقت عمیق و کاملاً معتبر نخواهد بود. خود پزشکان نیز بر این باورند بیمار نباید خیلی وارد جزئیات علم پزشکی شود چون سبب ایجاد وحشت یا بروز و تشدید افکار و رفتارهای وسواسی در بیمار یا همراهان وی می‌‌شود. از این رو برنامه‌های سلامت‌محور تلویزیون بدون اینکه به موضوعات تخصصی پزشکی ورود کنند با هدف پیشگیری و نیز درمان بیماری‌ها روی آنتن می‌روند. این برنامه‌ها تلاش می‌کنند با ارائه اطلاعات بهداشتی به نیاز مخاطب در زمینه پیشگیری و چگونگی درمان بیماری‌شان کمک کنند. برنامه گفت وگو محور «طبیب» با همین هدف در مسیر اطلاع ‌رسانی در حوزه سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، هر روز میزبان متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی است. این برنامه که در راستای ارتقای سطح دانش افراد در حوزه سلامت و پیشگیری و شناخت برخی مشکلات زمینه‌‌ای بیماری‌ها تولید شده، به تهیه کنندگی علی زاهدی و ناصر کریمان و اجرای پیمان طالبی از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت ۱۱مخاطبان بی شماری را پای تلویزیون می‌نشاند. خبرنگار صبا با ناصر کریمان یکی از تهیه‌کنندگان «طبیب» و مشاور مدیر شبکه‌ سه سیما و پیمان طالبی به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

پیمان طالبی:دیگه خودم یک پا طبیب شدم

پیمان طالبی که اجرای برنامه موفق «طبیب» را برعهده دارد، یکی از مجریان شناخته ‌شده رادیو جوان است. او که روزهایش را بعد از اجرای «جوان ایرانی سلام» ـ قدیمی‌ترین برنامه‌ صبحگاهی رادیو جوان ـ به برنامه «طبیب» اختصاص داده به عنوان مجری‌ای آگاه و منعطف با تسلط بر موضوع در یک برنامه گفت‌وگو محور پزشکی شناخته شده‌است.

طالبی درباره حضورش در تلویزیون گفت: با شناختی که از علی زاهدی تهیه‌کننده تلویزیون داشتم همیشه دوست داشتم حضورم در تلویزیون در کنار او باشد. برای همین کارم را با برنامه «مردم چی می‌گن» به تهیه کنندگی او شروع کردم و پس از آن هم به مدت ۶ سال است که در برنامه «طبیب» هستم.

وی افزود: شاید این دلیل حرفه‌ای خودم باشد که نخواستم در برنامه‌های دیگر باشم. وگرنه هر هفته پیشنهاد اجرا در برنامه‌ای مختلف را دارم. ضمن اینکه کار کردن با علی زاهدی و ناصر کریمان انتخاب دیگری را برای من سخت می‌کند و می‌خواهم به این گروه وفادار بمانم.

مجری «طبیب» با اشاره به ویژگی مهم این برنامه بیان کرد: این برنامه در گروه اجتماعی شکل گرفت و در فضایی که هیچ کدام از ما تخصص پزشکی نداشتیم تلاش کردیم با کمک مشاورین حاذق برنامه را شکل دهیم. اما برایمان یک اصل مهم بود. اینکه قرار نیست یک برنامه خشک و رسمی و کاملا تخصصی روی آنتن ببریم بلکه ما جای مردمی هستیم که در مواجهه با پزشک صدتا سوال می‌پرسیم و پزشک هم با هدف پیشگیری و یا راهنمایی به درمان ما کمک می‌کند.

طالبی افزود: پزشکان برنامه هم می‌دانند که «طبیب» برنامه‌ای مخاطب محور است، از این رو در بیان موضوعات، کاملا قابل فهم و ساده حرف می‌زنند و از به کار بردن اصطلاحات آکادمیک و پزشکی پرهیز می‌کنند. از این رو سعی می‌کنم کاملا به زبان مردم سوال بپرسم. مثلا به کمرم اشاره می‌کنم می‌گویم آقای دکتر اینجا درد می‌کند چه کار کنیم. صحبت‌های من همان صحبت‌های مردمی است که برنامه را مشاهده می‌کنند و با زبان آن‌ها صحبت می‌کنم.

وی هدف برنامه را آگاهی بخشی از موضوعات مهم و به‌روز پزشکی وارائه راهکارهای عملی توصیف کرد و افزود: هدف ما سوق دادن مردم به سمت نقشه درست درمان است. به مخاطب می‌گوییم برای این بیماری سراغ چه متخصصی بروید. قرار نیست ما در «طبیب» کسی را درمان کنیم بلکه پزشک و متخصص برنامه به مخاطب می‌گوید در صورت ابتلا به این بیماری باید سراغ کدام پزشک بروید. این راهنمایی می‌تواند به مردم کمک می‌کند تا درمسیر سلامتی گام‌های استوارتری بردارند.

مجری برنامه رادیویی «اینجا شب نیست» افزود: سعی ما براین است که نگاه مردم را به پزشکان تصحیح کنیم. این فرهنگسازی البته دو طرفه است. از یک طرف به مخاطب می‌گوییم اگر پزشکی برایت آمپول یا آزمایش ننوشت حتما تشخیصش این بوده یا اگر نوشت برای زدو بند با آزمایشگاه نیست. از آن طرف هم به پزشکان یادآور می‌شویم که بیمار به روی خوش شما و بردباری‌تان نیاز دارد و باید برای درمان وقت بگذارید.

طالبی درباره گروه تولید «طبیب» گفت: کار کردن با علی زاهدی سختی‌های خودش را دارد چون شما اجازه ندارید در این برنامه آماده نباشید. اجازه ندارید قبل از برنامه درباره موضوع برنامه مطالعه نکرده ‌باشد و اجازه ندارید حتی یک روز با اشتیاق در برنامه حضور نداشته باشید. همه این اجازه ندادن‌ها از تجربه ۳۰ ساله تهیه‌کننده‌ای برمی‌آید که هر روز برایش روز اول است و باید برنامه را تمیز و درست روی آنتن بفرستیم.

وی در نقد خودش گفت: یکی از ایرادهایی که از من می‌گیرند این است که چرا تو حرف دکترها می‌پرم و نمی گذارم صحبت کنند.

این مجری در پایان با اشاره به تجربه شخصی خودش از اجرای این برنامه گفت: در این چند سال اطلاعات پزشکی‌ام چنان زیاد شده که به شوخی می‌گویم که من فقط مهر نظام پزشکی ندارم وگرنه خودم یک پا طبیبم.

نیره رضایی‌مطلق

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است