روزنامه صبا

روزنامه صبا

بهمن گودرزی:

موفقیت‌های فرهی حاصل شخصیت والای خودش بود


ایشان کاراکتر ویژه و کاریزماتیکی داشتند که ما به ازا نداشتند.

بیتا فرهی، بازیگر و فارغ‌التحصیل رشته هنر از مدرسه «جان‌پاورس» آمریکا به دلیل عارضه ریوی و قلب در سن ۶۵ سالگی در بیمارستان دی تهران درگذشت. «مهشید» هامون که کار خود را برای نخستین‌بار جلوی دوربین داریوش مهرجویی آغاز کرد، رسما از سال ۱۳۶۸ بازیگری را آغاز و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را در هشتمین جشنواره فیلم فجر برای همین فیلم دریافت کرد.

بیتا فرهی خیلی اتفاقی وارد دنیای بازیگری شد. شاید اگر آن روز به مهمانی دایی‌اش نمی‌رفت، شغل دیگری انتخاب می‌کرد. اما قسمت این بود که او به خانه دایی‌اش برود و توسط ناصر چشم‌آذر به داریوش مهرجویی که دنبال بازیگری برای «مهشید» فیلم «هامون» بود معرفی بشود و این شد که بیتا فرهی شد. یکی از «هامون»‌ی‌ها و حالا در قابی در کنار داریوش مهرجویی، خسرو شکیبایی، عزت‌الله انتظامی، جلال مقدم، فتحعلی ‌اویسی و … ماندگار شده است.

شاید تقدیر این بود که او همزمان با چهلمین روز درگذشت مهرجویی از دنیا برود تا «هامون» همچنان معناهای دیگری برای ما داشته باشد و نکته قابل تامل‌تر اینکه آخرین فیلمش در سینما، «لامینور» بود که آخرین ساخته داریوش مهرجویی هم شد.

.

خبرنگار صبا در پی در گذشت این بانوی سینمای ایران درباره او با هنرمندان سینما همکلام شده‌ است. همگان از او با نام بانو یاد می‌کنند چرا که نه تنها با بازی در «بانو» بلکه با زیست واقعی در بازی زندگی این عنوان را برایش برگزیده شده بود.

روزنامه صبا در گذشت این هنرمند ارزنده را به خانواده و اهالی سینمای ایران تسلیت می‌گوید. روحش شاد و نام و یادش ماندگار.

خاطره‌ای که در خدمت ایشان به صورت مشترک داشتیم، خب مربوط به فیلم سینمایی «شیش و بش» است. جالب است که بدانید ما در واقع زمانی که ضبط این فیلم را آغاز کرده بودیم،  گزینه‌ای دیگری را برای ایفای نقش پروین مد نظر داشتیم و  آن گزینه که قرار بود در این کاراکتر ایفای نقش کند، بنا بر دلایلی نشد که همکاری داشته باشم و در همان زمان محمدرضا گلزار که هم خودش نویسنده بود و هم در این فیلم به ایفای نقش می‌پرداخت، پیشنهاد داد که با بیتا فرهی برای کاراکتر پروین صحبت کنیم. بالاخره در کاری که همدلی و رفاقت است، همه در کار نظر می دهند و در آن سهیم هستند چرا که فقط نیامدند که بازی کنند. ما همان نقش را می خواستیم ولی بنده در آن سال‌ها هیچ ذهنیتی از ایشان نداشتم چرا که همکاری با یکدیگر نداشتیم و حتی زمانی که خودم هم دستیار کارگردان بودم هم با او همکاری نکرده بودم به همین خاطر در انتخاب او گنگ و مردد بودم. خلاصه قرار ملاقاتی گذاشتیم و ایشان آمدند و باب همکاری با ایشان فراهم شد.

در همان لحظه دیدار، کاملا ذهنیت گنگی که داشتم بر هم خورد و به نوعی شد که در طول کار و حتی در پایان کار و بعد از آن، همگی شیفته ایشان شدیم و واقعا کاراکتر پروین خیلی روی بیتا فرهی نشست و برای تماشاچی نیز آنچه را که مد نظر داشتیم اتفاق افتاد. در واقع تماشاگر رکب خورد و توانست او را باور کند. بیتا فرهی زنی به تمام معنا و با کاریزمای بالا بود. ایشان کاراکتر ویژه و کاریزماتیکی داشتند که ما به ازا نداشتند. حتی نمی توان مثال زد که او شبیه چه کسی می توانست باشد چون او کاراکتر خاص خودش را داشت. بیتا فرهی نقش هایی را که بازی می کرد به نوعی منحصر به خودش بود و اصلا به همین خاطر ماندگار شد. حتی موفقیتی در فیلم «شیش و بش» هم برای اثر و مخاطب اتفاق افتاد بازمی‌گشت به کاراکتر و شخصیت خاص و والایی که خود ایشان داشتند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است