روزنامه صبا

روزنامه صبا

رضا منتظری:

خانه از پای بست ویران است


اگر یک روزی اثبات بشود که مدیری از این فیک‌نیوزها حمایت می‌کند آن موقع می‌توانم بگویم برای خودم متاسفم!

خبر جعلی یا فیک نیوز مقوله‌ جدیدی نیست (این عبارت نخستین‌بار در قرن نوزدهم میلادی استفاده شد)؛ اما به‌دلیل همه‌گیرشدن شبکه‌های اجتماعی، خبرهای غیرواقعی بسیار سریع‌تر از قبل پخش می‌شوند. تا پیش از این‌که شبکه‌های اجتماعی از راه برسند، مردم در اکثر مواقع خبرها را ازطریق منابع رسمی دنبال می‌کردند، منابعی که نویسندگان آن‌ها موظف‌ به رعایت یک‌سری پروتکل‌ها به هنگام نوشتن مطلب بودند تا از صحت آن‌ها مطمئن شوند.
اینترنت راه‌های بسیار متنوع‌تری برای تهیه، ارسال و مصرف محتوای خبری دردسترس مردم قرار داده است. اکثر کاربران امروزی ترجیح می‌دهند خبرها را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند. سازوکار شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود پخش‌شدن خبرهای جعلی بسیار ساده باشد و تشخیص معتبر‌بودن مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانیم، کمک شایانی به جلوگیری از پخش فیک‌نیوز می‌کند.
به دنبال جریان خبری غیراخلاقی در کانال‌های تلگرامی فرهنگی و هنری و ایجاد التهاب و فضای متشنج، جمعی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی کشور هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار مقابله و برخورد قانونی با گردانندگان و حامیان این کانال‌ها شدند. بر این اساس روزنامه صبا، چالش این هفته خود را به این مهم اختصاص داده و به سراغ اهالی رسانه رفته است. نظرات اهالی رسانه در چالش این هفته که نشان از دغده‌های آنان در راستای رسالت و شان روزنامه‌نگاری‌شان است قابل تامل می‌باشد که در ادامه می‌خوانید.

فیک‌نیوزها هیچ جایگاه دارای ارزش و اعتبار نبوده و نیستند. اما چه زمانی برخورد با این کانال‌ها جدی و لازم به نظر می‌رسد؟ زمانی که می‌بینیم دارند فساد و فتنه در سینما و جامعه ایجاد می‌کنند. زمانی که می‌بینیم این کانل‌ها دارند باج‌گیری می‌کنند و تهمت می‌زنند و تخریب شخصیتی می‌کنند و دهان منتقدان را می‌بندند. نمی‌دانم پشت این فیک‌نیوزها به کجا گرم است و از کجا حمایت می‌شوند که وقاحت را به حد اعلا رسانده و به راحتی از افراد نام می‌برند و به آن‌ها تهمت و افترا می‌زنند و جالب‌تر این است که کسی هم کاری به کارشان ندارد و تعجبم از این است که گویا برخی افراد دوست دارند این فیک‌نیوزها باشند! و صرفا نمی‌توان گفت توسط افراد بیگانه مخالف کشور هدایت می‌شوند. مثلا فیک نیوزی وجود دارد تحت عنوان «محرمانه‌های سینمای ایران». این خبرهای محرمانه را از کجا می‌آورد از خارج از کشور؟ خب چه کسی این خبرها را به این کانال می‌دهد؟ مثلا کانالی داریم که با الفاظ پرطمطراق از مدیران سینمایی حمایت می‌کند پس مدیر این کانال کسی نیست که از خارج از کشور باشد و عنادی داشته باشد ولی در کنار آن به من که سابقه رسانه‌ایم بر همگان مشخص است را بخاطر احیانا انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی تهمت می‌زند، خب این از کجا نشات می‌گیرد؟! من اعتقاد دارم که خانه از پای بست ویران است. دوستان رسانه‌ای من با دادن بیانیه مشترک علیه این فیک‌نیوزها کار قشنگی انجام دادند و من در جریان هستم که خیلی از همکارانی که امضا کرده‌اند مورد هجمه شدید و وحشتناک این فیک‌نیوزها قرار گرفته‌اند. ظاهرا هر کسی جریان خاصی را مورد تمجید قرار ندهد و احیانا انتقادی نسبت به عملکردی داشته باشد و یا بخواهد مستقل عمل بکند مورد نوازش این فیک‌نیوزها قرار می‌گیرد. یعنی اگر یک روزی اثبات بشود که مدیری از این فیک‌نیوزها حمایت می‌کند آن موقع می‌توان بگویم برای خودم متاسفم که بیست سال از عمر و جوانیم را صرف در رسانه‌سینمایی کشور کردم با این انگیزه و هدف که دارم کار فرهنگی می‌کنم.
به نظرم کار به جایی رسیده که خودمان باید با اتحاد و همبستگی دست به دست هم بدهیم و در مقابل به پدیده شوم فیک‌نیوزها که متاسفانه روز به روز ابعادش دارد گسترده‌تر می‌شود بایستیم. کمترین خواسته ما این است که مدیران ارشد فرهنگی و هنری به خصوص در حوزه معاونت مطبوعاتی یا شخص وزیر محترم فرهنگ واقعا دغدغه‌مند راسا و شخصا پا پیش بگذارند و از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی تقاضا بکنند که وارد این جریان بشوند و با شناسایی عوامل این فیک‌نیوزها آن‌ها را مورد بازخواست قرار بدهند و اجازه هیچگونه فعالیتی به آنها ندهند. ما برخلاف فیک‌نیوزها که با هدف تخریب فعالیت می‌کنند به دنبال آرامش و نقد سازنده در حوزه فرهنگ و هنر هستیم.بهناز وفایی‌وحدت، سید سجاد رازیان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است