فاطمه آذری:
نگرانی زمانی شکل گرفت که برخی مدیران به فیکنیوزها بها دادند
بحث فیک نیوزها بحث اعتبار رسانه است.
خبر جعلی یا فیک نیوز مقوله جدیدی نیست (این عبارت نخستینبار در قرن نوزدهم میلادی استفاده شد)؛ اما بهدلیل همهگیرشدن شبکههای اجتماعی، خبرهای غیرواقعی بسیار سریعتر از قبل پخش میشوند. تا پیش از اینکه شبکههای اجتماعی از راه برسند، مردم در اکثر مواقع خبرها را ازطریق منابع رسمی دنبال میکردند، منابعی که نویسندگان آنها موظف به رعایت یکسری پروتکلها به هنگام نوشتن مطلب بودند تا از صحت آنها مطمئن شوند.
اینترنت راههای بسیار متنوعتری برای تهیه، ارسال و مصرف محتوای خبری دردسترس مردم قرار داده است. اکثر کاربران امروزی ترجیح میدهند خبرها را از شبکههای اجتماعی دنبال کنند. سازوکار شبکههای اجتماعی باعث میشود پخششدن خبرهای جعلی بسیار ساده باشد و تشخیص معتبربودن مطالبی که در شبکههای اجتماعی میخوانیم، کمک شایانی به جلوگیری از پخش فیکنیوز میکند.
به دنبال جریان خبری غیراخلاقی در کانالهای تلگرامی فرهنگی و هنری و ایجاد التهاب و فضای متشنج، جمعی از خبرنگاران، روزنامهنگاران و منتقدان سینمایی کشور هفته گذشته با صدور بیانیهای خواستار مقابله و برخورد قانونی با گردانندگان و حامیان این کانالها شدند. بر این اساس روزنامه صبا، چالش این هفته خود را به این مهم اختصاص داده و به سراغ اهالی رسانه رفته است. نظرات اهالی رسانه در چالش این هفته که نشان از دغدههای آنان در راستای رسالت و شان روزنامهنگاریشان است قابل تامل میباشد که در ادامه میخوانید.
بحث فیک نیوزها بحث اعتبار رسانه است. زمانی که صحبت درباره فیک نیوز میکنیم یعنی هویت آن آدم یا گروه برای ما مشخص نیست. فیک نیوز یعنی صدای یک طرفه درصورتی که رسانه صدای دو طرفه است. نویسنده و مدیر یک رسانه مشخصا هویتی دارد که در مقابل انتشار مطلبی پاسخگوست و اجازه جوابیه دادن با افراد را میدهد. حالا موضوع فیک نیوزها و نگرانی ما از آنها از چه زمانی شکل گرفت؟ از آنجایی که برخی مدیران به این کانالها اعتبار و بها دادند و آنها را رسانه دانستند. در صورتی که ما فیک نیوزها را به دلیل این که هویتشان مشخص نیست رسانه نمیدانیم. چون یک طرفه هستند و دربرابر نقد یا خبر فیکشان راه ارتباطیای برای جواب دادن وجود ندارد. به نظر من این فیکنیوزها هویت و شان رسانه را به خطر میاندازند و ابزار دست برخی آدمها شدهاند و این خطرناک است چرا که از این بستر استفاده نادرست میشود و با مقاصد مختلف در صدد تخریب شخصیت آدمها و حذفشان هستند. به نظرم اگرنمیتوان جلوی فیکنیوزها را به هر شکلی بگیریم حداقل کاری که میتوان کرد مدیران برای آنها شان و اعتبار قایل نشوند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است