روزنامه صبا

روزنامه صبا

مسعود وزیری:

مکتب برادران کاراست و جواب می‌دهد


تولید این فیلم در سال ۹۸ تمام شد و همان سال در جشنواره شانگهای در بخش پاناروما شرکت کرد.

فیلم درون ماهی به نویسندگی و کارگردانی بهزاد وزیری و تهیه‌کنندگی مسعود وزیری که کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی را از دانشگاه صدا و سیما دارد تولید شده است. این دو برادر در زمینه تئاتر و فیلم مستند نیز فعالیت‌های بسیاری داشته‌ و فیلم درون ماهی را با گروهی از بازیگران تئاتر که بومی شهرستان آبادان هستند ساخته‌اند. خبرنگار صبا به بهانه اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه گپ و گفتی با عوامل این فیلم داشته که در ادامه می‌خوانید.

در مورد چالش‌های تهیه این فیلم بگویید.

یکی از بزرگترین چالش‌ها این بود که چون «درون ماهی» اولین تجربه سینمایی من بود گرفتن پروانه ساخت درد سرساز بود. ما به هر حال فیلمساز شهرستانی و مستقل هستیم و نگاه‌مان هم نگاه مستقلی است و این خودش باعث می‌شود که روند گرفتن پروانه ساخت پیچیده‌تر شود. اینکه شما صرفاً یک فیلمنامه با ساختار سینمای بدنه ببرید قطعاً موفق‌ترید و زودتر به نتیجه می‌رسید.

برنامه‌های آتی «درون ماهی» چیست؟

تولید این فیلم در سال ۹۸ تمام شد و همان سال در جشنواره شانگهای در بخش پاناروما شرکت کرد و بعد از آن در جشنواره رامسگیت انگلستان شرکت کرد و در کشورهای کلمبیا و برزیل نیز به اکران در آمد. اکران فعلی در هنر و تجربه اکران بعد از جشنواره‌هاست در واقع اثر در جشنواره‌هایی که باید تاکنون شرکت کرده است.

همکاری با برادرتان چه چالش و مزیت‌هایی داشت؟

همکاری دو برادر در مقام تهیه‌کننده و کارگردان مزیت‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد به هر حال آن ارتباط عاطفی تاثیر خود را می‌گذارد اما از لحاظ فنی و محتوایی به نظرم قوام اثر را بیشتر می‌کند چرا که دو فکر در کنار یکدیگر قدرت بیشتری دارند. البته این ارتباط فکری در اکثر آثار ممکن است بین تهیه کننده و کارگردان رخ بدهد اما در همکاری دو برادر این مزیت وجود دارد که هر دو با جان و دل بیشتری این امر را می‌پذیرند. از طرفی تهیه کننده خود را حافظ سرمایه فیلم می‌داند و همه جوره از آن پاسداری می‌کند اما در این نوع همکاری به نظرم تهیه‌کننده دست کارگردان را به خاطر اعتماد، بیشتر باز می‌گذارد و در واقع تمام نیرویش را صرف تولید فیلم خواهد کرد. از طرفی ارتباط برادری باعث شده تا قبل از اینکه فیلم وارد مرحله تولید شود ما تمام صحبت‌های لازم را انجام و قوی‌تر جلو برویم و در شروع کار استرس‌های کمتری داشته باشیم. این ارتباط به نوعی هم به یک مکتب در سینما تبدیل شده مثلاً اگر دقت کنید می‌بینید که آثار زیادی هستند که تولید برادران مثلاً ایکس هستند و این مزیت است که باعث می‌شود این اتفاق در زمان‌های مختلف در کشورهای مختلف رخ بدهد و نشان دهنده این است که فرمول برادران کار خودش را می‌کند و جواب داده است.

مریم عظیمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است