روزنامه صبا

روزنامه صبا

قاسم عوض‌بیگی:

ریتم تند ویژگی اصلی این برنامه است


برنامه «نوسان» یک برنامه متنوع است.

برنامه «نوسان» کاری از گروه اجتماعی، اقتصادی شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی قاسم عوض‌بیگی است که اجرای آن را محمد طادی بر عهده دارد. این برنامه از شنبه ۲۰ آبان حوالی ساعت ۲۰:۵۵ (بعد از بخش خبری ۲۰:۳۰) به مدت تقریب ۲۰ دقیقه به‌صورت روی آنتن می‌رود. «نوسان» با محوریت پخش مستند‌های کوتاه و بلند به موضوعات و حواشی این روز‌های اتفاقات فلسطین و غزه در قالب پخش تصاویر و ویدئو‌هایی در چند بخش می‌پردازد؛ در مطلب پیش رو با عوض‌بیگی و طادی درخصوص ویژگی‌های «نوسان» و اجرای آن گفت‌وگویی داشته‌ایم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

مشخصه برنامه «نوسان» پخش ویدئوهایی است که در این مدت جنایات اسرائیل در غزه جزو محتواهای تصویری شبکه‌های اجتماعی هستند. اخبار و رویدادهایی که در این برنامه به آنها پرداخته می‌شود نیز در نوع خود جالب هستند. چه عواملی در انتخاب اخبار و ویدئوها برای برنامه دخیل‌اند؟

با توجه به حضور و فعالیت هیئت تحریریه برنامه و بنا بر اتفاقات مهم مختص به هر روز، تلاش می‌شود با توجه به نظر سردبیر برنامه، ویدئوهای متنوعی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیک‌تاک و حتی شبکه‌های اجتماعی ایرانی انتخاب شوند؛ سعی می‌کنیم در ویدئوهای انتخاب شده تنوع در بسیاری از موارد همچون موسیقی، تصویر، محتوا و… رعایت شود. یعنی هر یک از ویدئوها براساس حفظ موضوع، عنوان روز و تنوع کنداکتور برای هر قسمت انتخاب می‌شوند.

نگاه بین‌المللی به اتفاقات مرتبط با غزه یکی از بارزه‌های اصلی «نوسان» است؛ فکر می‌کنید چنین برنامه‌هایی با تجمیع این جنس از محتوا چه میزان می‌توانند در راستای ماهیت اصلی یک رسانه مانند تلویزیون قدم بردارند؟

همان زمانی که تصمیم گرفتیم برنامه را به‌صورت زنده روی آنتن ببریم نگاه‌مان، نگاه صرف سیاسی نبود بلکه به گونه‌ای هنری، اجتماعی و سبک زندگی به موضوع ورود کردیم و تلاش می‌کنیم این رویکرد را هم حفظ کنیم. نظرات و واکنش‌های افراد از کشورهای مختلف با عقاید و سلایق متفاوت و واکنش‌های متنوع نسبت به موضوع غزه حتما می‌تواند نقطه عطفی باشد برای رسانه. تمام تلاش ما هم این بوده است تا در هر برنامه به این هدف نائل شویم. یکی از ویژگی‌های «نوسان» ریتم تند آن است بنابراین سعی می‌کنیم بیننده با دیدن یک برنامه با موضوع سیاسی یا بین‌الملی خسته و کسل نشود و با آن همراه باشد.

برای اجرای برنامه اولین گزینه طادی بود؟ چرا او انتخاب شد؟

برنامه «نوسان» یک برنامه متنوع است. برنامه‌ای که به رصد شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی اختصاص دارد؛ با این تفاسیر و با توجه به شناخت از آقای طادی و همکاری که در برنامه‌های قبلی با او داشتیم، می‌دانستیم که به‌صورت تخصصی در حوزه فضای مجازی کار کرده است و تجربه اجرا در برنامه‌های دیگر تلویزیون را هم دارد بنابراین به انتخاب او رسیدیم. با توجه به فضا و ریتم تند برنامه نیاز به مجری داشتیم که کمی از سبک متدوال در تلویزیون جدا باشد، بتواند برنامه را مال خود کند و ارتباط خوبی با مردم بگیرد. مخاطب اصلی برنامه ما عموم جامعه هستند و مجری که بتواند با آنها ارتباط خوبی بگیرد و مردم را با برنامه همراه کند گزینه اصلی ما بود. پیش از انتخاب طادی گزینه‌هایی مطرح شدند، مجریانی که جزو چهره‌های مطرح‌تر تلویزیون هستند اما در نهایت با توجه به شناخت و جنس اجرای ایشان به این نتیجه رسیدیم که او مجری «نوسان» باشد. البته با توجه به فشردگی و به‌روز بودن برنامه، خیلی خوب همراه کار بوده است و روز به روز هم در اجرای «نوسان» و رساندن ما به اهداف کار کمک حال‌مان است. خداراشکر باتوجه به بازخوردها و پیامک‌های برنامه هم متوجه شده‌ایم که مردم او را می‌شناسند و با سبک اجرای گرمش ارتباط برقرار کرده‌اند.

زمان برنامه تقریبا ۲۰ دقیقه است؛ این مدت‌زمان چقدر به برنامه‌ای با این فرم کمک کرده است؟ بهتر نبود کمی مدت آن بیشتر می‌شد؟

ریتم تند و آیتم‌های متنوع برنامه باعث شده تا آیتم‌های مختلف دیگری را در آن بگنجانیم و در ادامه بخش‌هایی هم به آن اضافه شده است. بنابراین تمام سعی‌مان بر آن بوده تا این ۲۰ دقیقه پرمحتوا و از نظر فرم جذاب باشد. اینکه ۲۰ دقیقه زمان کوتاهی برای این برنامه است را در بازخوردهای مردمی هم مشاهده می‌کنیم. البته با افزایش زمان برنامه تعداد آیتم‌ها هم افزایش پیدا می‌کنند اما همچنان ریتم آن را حفظ خواهیم کرد و امکان اینکه وقت بیشتری به بخش‌های مختلف برنامه مانند ارتباط تلفنی با هم‌وطنان مقیم خارج از کشور اختصاص دهیم وجود دارد.

در مقایسه با ویژه‌برنامه‌های این مدت سیما فکر می‌کنید «نوسان» چقدر توانسته همگام با آنها حرکت کند؟

همان‌طور که گفتم ما تلاش کرده‌ایم ریتم تند را در همه  قسمت‌ها حفظ کنیم و شاید  به گفته مخاطبان و کسانی که با برنامه ارتباط گرفته‌اند، این روند جذابیت‌هایی دارد که مخاطب را خسته نمی‌کند و آنها دنبال‌کننده برنامه باقی می‌مانند؛ اما اینکه چقدر توانسته‌ایم همگام با سایر برنامه‌های سیما پیش برویم را نمی‌دانم ولی با توجه به بازخوردها و آماری که سازمان داده است، به نظر می‌رسد خداراشکر «نوسان» با اقبال مردمی مواجه شده است و مخاطبان خود را دارد. حتی به‌واسطه پیام‌های مردمی متوجه هستیم که زیر ذره‌بین مخاطب قرار داریم که با دقت و نکته‌سنجی برنامه را تماشا می‌کنند.

درخصوص پخش زنده برنامه هم توضیح دهید. علت اینکه «نوسان» را به‌صورت تولیدی روی آنتن نبردید، چیست؟

به هر حال لازمه برنامه‌ای که آیتم‌های آن همگی به‌روز هستند، پخش زنده است. به اصطلاح بیننده برنامه را سرپا و سرحال می‌بیند. اینکه برنامه به شکل تولیدی باشد و اتفاقی در آن روز رخ داده باشد که در برنامه ارائه نشود قطعا از اعتبار برنامه می‌کاهد. به همین دلیل فکر می‌کنم لازمه این سبک برنامه با این موضوع، مناسبت و بحران(غزه)، زنده بودن است.

نکات پایانی خود را بفرمایید.

برنامه «نوسان» زمان کوتاهی دارد اما یک گروه چند نفره از تحریریه، تدوین، تولید، مترجم، نویسند، گرافیست و … در حال تلاشند تا این ۲۰ دقیقه با کیفیت، تنوع کافی و جذابیت بالا به مخاطب ارائه شود و تلاش دوستان و همکاران من در برنامه به‌صورت شبانه‌روزی است تا بتوانند به بهترین شکل ممکن آن را به آنتن برسانند. عوامل تولید شبکه دو و تیم تهیه نیز تلاش می‌کنند با همکاری یکدیگر برنامه‌ای رو به جلو را به پخش برسانند تا به سکون نرسند. امیدوارم این تلاش‌ها مثمرثمر بوده باشند و به نتیجه‌ای که مدنظر بوده نائل شده باشیم.

بهناز وفایی‌وحدت

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است