روزنامه صبا

روزنامه صبا

امیر حسین طهماسبی:

نسبت به اتفاقات روز دنیا بی تفاوت نیستیم


مردم لطف دارند و در بازخوردهایی که از دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت خارجه گرفتیم اذعان می‌کنند

این روزها تلویزیون برای خود سهم مهم و جدی‌ای برای جریان سازی و ایجاد موج در جامعه قائل شده‌‌است. رویکردی که پیش از این نیز در فضای سیاسی کشور مشهود بود اما جنگ غزه و اسرائیل و اهمیت پرداختن به مسئله غزه و مقاومت مردم فلسطین آن را بیش از پیش مهم نشان داد. تلویزیون در راستای تبیین تحولات فلسطین، پوشش رسانه‌ای حماسه طوفان‌الاقصی و حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به غزه ورساندن ندای مظلومیت مردم ستمدیده، برنامه‌های متنوعی را روی آنتن برد که در روشنگری مخاطبان بی‌تأثیر نبود. باید در نظر داشت که ما اکنون در جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین قرارداریم. در حالی که مخاطبان با اخبار و تحلیل‌های بعضاً متفاوت و متناقضی از مسائل و رویدادها روبرو هستند. روایت درست و شفاف از یک رویداد سیاسی می‌تواند آن‌ها را از سردرگمی نجات دهد. رسانه ملی با این دیدگاه تلاش کرده در جنگ روایت‌ها، روایتی درست و واقعی را به مخاطبان ارائه دهد. اغلب برنامه‌های تلویزیون تلاش می‌کنند از سیاست تعبیری عام اتخاذ کنند. اصولاً سیاست را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم کرد؛ یکی حوزه‌های کاملاً تخصصی که شاید برای عموم مردم جذابیتی نداشته باشد و دیگری سیاست به معنای گسترده‌تر، که مخاطب با عرصه‌هایی مثل اقتصاد سیاسی، فرهنگ سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی و… مواجه می‌شود. برنامه «سیاست خارجی» که این روزها روی آنتن شبکه سه سیماست تلاش کرده تعریف دوم را نگه دارد تا دستش برای کشف و پردازش سوژه‌های جذاب‌تر باز باشد. این برنامه موضوعات بین‌المللی را به شکل آکادمیک برای دانشجویان روابط بین‌الملل و غیر آکادمیک برای افراد عادی که دوست دارند تحلیلی سریع و به موقع از تحولات دنیا داشته باشند در قالب یک بسته خبری تحلیلی ارائه می‌دهد. «سیاست خارجی» از اسفند ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه سه سیماست. در این برنامه سوژه‌ها براساس اتفاقات روز دنیا شکل می‌گیرد. ارتباط مستقیم با کارشناسان بین‌الملل وجه تمایز برنامه است. روزهای پخش برنامه ثابت نیست و به طور معمول هفته‌ای یک قسمت برنامه روی آنتن می‌رود. اما تمرکز اصلی و نهایی «سیاست خارجی» بر روی حضور کارشناسان خارجی است و بررسی موضوعات روز از دیدگاه کارشناسان و صاحب‌نظران بین‌المللی شکل می‌گیرد. خبرنگار صبا با عوامل این برنامه به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

امیر حسین طهماسبی دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی و در حال حاضر از مجریان برنامه «سیاست خارجی» است.

 اساس شکل گیری این برنامه چه بود؟

خیلی وقت بود که به همراه همکاران برنامه‌ساز به دنبال یک ایده و طرحی بودیم که بتوانیم موضوعات بین‌المللی را ارائه دهیم. برنامه‌ای برای مخاطب خاص مانند دانشجویان روابط بین‌الملل و همچنین برای افراد عادی که دوست دارند تحلیلی سریع به موقع از تحولات دنیا داشته باشند در ذهن داشتیم . تا اینکه به این شکل از برنامه رسیدیم که در قالب یک بسته خبری تحلیلی ارائه و جنبه‌های پیدا و پنهانش بررسی شود.

ضرورت ساخت این برنامه از نگاه شما چه بود؟

ما در جنگ روایت‌ها و در یک جهاد تبیین قرار داریم. عمدتاً مخاطبان با اخبار و تحلیل‌های بعضاً متفاوت و متناقضی از مسائل و رویدادها خصوصاً در جامعه ایران مواجه
می‌شوند و این رسالت برای ما اهمیت داشت که یک روایت درست و واقعی بیان شود و حتی در بسیاری از برهه‌ها در جنگ اوکراین و یا در موضوع آفریقای جنوبی و اهمیت منطقه برای دنیا و جمهوری اسلامی تهیه‌کننده برنامه به منطقه سفر می‌کردند.

تهیه کننده برنامه در سفر رئیس جمهور به نیویورک حضور داشت چون برای ما اهمیت داشت که در جنگ روایت‌ها اطلاعات درست، به لحظه و دست اولی به مخاطبان ارائه کنیم و اساساً چه بسا یک نگاه متفاوت از آن چیزی که در واقعیت وجود دارد و یا روایت‌هایی که دیگران مطرح می‌کنند داشته باشد، بنابراین اساس این که ما در یک جنگ روایت قرار داریم ضرورت شکل‌گیری چنین برنامه‌ای را دو چندان می‌کرد.

 موضوعات برنامه بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟

اساساً سوژه‌های برنامه براساس اتفاقات دنیا شکل می‌گیرد. چون برای ما مهم است نسبت به اتفاقات روز دنیا بی تفاوت نباشیم. یک تحقیق جامع، میدانی و دست اول با توجه به سفرهایی که اتفاق می‌افتد ارائه کنیم بنابراین اتاق فکری تشکیل و همکاران صاحب ایده و نظر بحث و بررسی می‌کنند و نکات را مطرح می‌کنیم، نهایتاً سوژه‌ها مبتنی بر تحلیل‌ها و اتفاقات روز شکل می‌گیرند.

کارشناسان متناسب با سوژه‌ها انتخاب می‌شوند و عمدتاً کارشناسان بین‌الملل و متخصصان بین‌الملل کسانی هستند که صاحب فکر و تحلیل‌اند و در کنار آن بیان خوب، تیپ مناسب و جذابیت بصری برای مخاطبان دارند.

برنامه شامل چه آیتم‌هایی است؟

ابتدا یک ارائه‌ای از واقعیت رخ داده و نگاه‌هایی که نسبت به این اتفاق وجود دارد ارائه و در نهایت گفت‌وگو با کارشناس‌ها و کسانی که صاحب نظر هستند صورت گرفته و در بخش پایانی تحلیل و جمع بندی صورت می‌گیرد. به فراخور برنامه‌های مختلف موضوعات برنامه متغیر است، برای نمونه در جنگ غزه شاهد بودیم همزمان شش کارشناس روی خط برنامه بودند و به صورت زنده و مستقیم صحبت می‌کردند. حتی گفت‌وگوهای مستقیمی چون روایت‌های میدانی داشتیم و چه بسا مواقعی هم بوده که یکی دو کارشناس آمدند صحبت‌ها را کردند و عمدتاً هم سعی کردیم از مهمان‌های طراز اول دعوت کنیم برای مثال در موضوع سوریه از پیتر فورد دعوت کردیم که سفیر سابق انگلیس در سوریه بود و این خیلی اهمیت داشت.

حتی در موضوع ایالات متحده آمریکا اسکات بنت، تفنگدار ارتش سابق آمریکا را در برنامه روی آنتن آوردیم که این برای مخاطب خیلی ارزش داشت، تفاوت، تغییر ریل و تفاوت میهمان‌ها به عیار کار و غنای برنامه کمک کرد که اینها ماحصل اتاق فکر برنامه است که دوستان زحمت می‌کشند و در نهایت روی آنتن می‌رود.

بازخوردهای مردم چگونه بود؟

مردم لطف دارند و در بازخوردهایی که از دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت خارجه گرفتیم اذعان می‌کنند برنامه متفاوتی است و اینکه یک اتفاق جدیدی رخ داده و این طور نبوده یک کارشناس بیاید یکسری نکات را مطرح کند و برود، بلکه یک زمان اختصاصی به کارشناس داده شده تا در یک برنامه اختصاصی بیاید و موضوعات را مطرح کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است