روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد صدیقی مهر:

تئاتر به ماده‌ای مخدر می‌ماند


فکر می کنم مردم دیگر متوجه این شده‌اند و تئاتری را دنبال می کنند که تئاتر خوبی باشد و آنها را جذب کند.

جنون محض نمایشنامه‌ای از مایکل فرین است که به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی این روزها در سالن تالار فرهنگ به روی صحنه می‌رود. در این نمایش بازیگرانی مانند شقایق فراهانی، سعید چنگیزیان، خاطره حاتمی، علی ابدالی و… به ایفای نقش می‌پردازند. خبرنگار صبا گفت‌وگویی با عوامل این نمایش داشته که در ادامه می‌خوانید.

نقش چه ویژگی‌هایی داشت که آن را پذیرفتید؟

قبل از نقش خود متن است، یعنی کلیت متن و قبل از متن حتی علیرضا کوشک جلالی، یعنی کارگردان برای من اینجا اول قرار می‌گیرد، بعد متن است و بعد از آن ورود می‌کنید که کدام کاراکتر؟ اینجا من انتخاب می‌کنم که کدام یکی از آدمهای نمایش را بازی کنم، کارگردان پیشنهاد می‌دهد و من پیشنهاد می‌دهم و در نهایت به نتنیجه می‌رسیم، در این نمایش هم این اتفاق افتاد.

تئاتر چه خصوصیاتی دارد که بازیگران آن اینچنین شیفته‌اش هستند؟

تئاتر مثل یک ماده مخدر می‌ماند! تئاتر جوری است که همه آدمهایی که دارند کار می‌کنند می‌دانند برای آنها ضرر دارد، آنها را از زندگی و خیلی چیزها می اندازد، شرایط مالی بدی برای آنها ایجاد می‌کند، اما بدن آنها شروع به لرزیدن می‌کند و باید از آن استفاده کنند و وقتی استفاده می‌کنند یک نفس راحت می‌کشند، می‌دانند تئاتر با آنها چکار می‌کند اما رهایی از آن بسیار سخت است.

به آینده تئاتر ما چقدر خوشبین هستید؟

متاسفانه از هر دری به آن نگاه کنید وضعیت بسیار اسفبار و اسفناک است، میزان سانسور، وضعیت مالی و این سرخوردگی هنرمندان در هر زمینه‌ای، چه در تئاتر و چه در سینما، اوضاع زیاد جالب نیست.

فکر می کنید مخاطبان این اجرا بیشتر چه کسانی باشند؟

درست است که مخاطبان تئاتری و آدم‌های هنری بیشتر با این اجرا ارتباط برقرار می‌کنند ولی برای مردم عادی هم این جذابیت پشت صحنه خیلی جالب است، وقتی با آدمها صحبت می‌کنیم یا در تیوال نظر می‌گذارند می‌بینیم که چقدر برای آنها جذاب بوده است، به هر حال آنها هیچوقت پشت صحنه تئاتر را تجربه نکرده‌اند و الان در این نمایش خیلی عریان آن را می بینند.

سلبریتی‌ها چقدر به بیشتر دیده شدن تئاتر کمک می کنند؟

فکر می کنم مردم دیگر متوجه این شده‌اند و تئاتری را دنبال می کنند که تئاتر خوبی باشد و آنها را جذب کند. تئاتری که متن خوبی داشته باشد و بازیگران آن چه سلبریتی و چه ناشناس بتوانند نقش خودشان را به بهترین نحو ممکن روی صحنه باورپذیر اجرا کنند. آن دوران سلبریتی‌ها در تئاتر سر آمده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است