روزنامه صبا

روزنامه صبا

مریم خادم پور:

همه چیز به زبان طنز است حتی اخبار هواشناسی


کار در رادیو فقط با عشق و علاقه دوام پیدا می‌کند.

برنامه‌های صبحگاهی رادیو ویترین شبکه‌شان هستند و هرکدام بنا به مأموریت‌شان سعی می‌کنند طیف وسیعی از شنونده‌های رادیو با سلیقه‌های مختلف و قومیت‌های متنوع را در بخش صبحگاهی با خود همراه کنند. برنامه سازان صبحگاهی هم با علم به این ویژگی بهترین گویندگان و عوامل را انتخاب می‌کنند تا حال و هوای خوبی به برنامه‌های صبحگاهی بدهند. تهیه‌کننده برنامه‌ صبحگاهی در هر شبکه‌ای که باشد، فارغ از مأموریت‌های ویژه آن شبکه با ساختار تعریف‌شده‌ای برای برنامه‌های صبح آشنا است. نوع بهره‌گیری از متن و صدای گوینده، تحرک، ریتم و تمپوی برنامه، کیفیت و کمیت موسیقی، حجم اطلاع‌رسانی و اخبار، گزارش‌های محیطی زنده و تولیدی و از همه مهم‌تر موضوع محوری برنامه، از جمله مسائلی است که در ساخت برنامه صبحگاهی اهمیت دارد و می‌تواند معیاری برای مخاطب سحرخیز باشد.

برنامه «صبح صبا» که نزدیک به یک دهه روی آنتن رادیو صبا می‌رود، یکی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های صبحگاهی است که به دلیل ریتم تند و فضای طنزآلودی که فراهم کرده، توانسته مخاطبان خوبی را با خود همراه کند. مخاطبانی که انتخاب‌شان موج اف ام ردیف ۱۰۵٫۵ و رادیو صباست، می‌دانند که کار و بار این برنامه به طور کلی خنداندن و دادن حال خوب به شنوندگانش است و اگر روزتان را در خانه یا در مسیر رسیدن به محل کار روی موج صبا تنظیم کرده‌اید، قطعا حالتان بهتر از قبل می‌شود. با عوامل این برنامه با نشاط گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

مریم خادم پور مجری «صبح صبا» درباره اجرای این برنامه گفت: هر روز در اولین ساعات روز با شوخی و طنز و با همراهی مخاطبان به نقد طنازانه اتفاقات سیاسی و اجتماعی روز می‌پردازیم. این برنامه در کنار اطلاع‌رسانی هر روز یکی از خبرهای مهم اجتماعی و فرهنگی را به‌عنوان سوژه برنامه مطرح می‌کند و جویای نظرات مردمی درباره تصمیمات مهم مسؤلان جامعه می‌شود.

مجری «صبح صبا» با اشاره به ویژگی اجرای صبحگاهی افزود: اجرای برنامه صبحگاهی با دیگر اجراها متفاوت است. شما اگر کسل و خموده هم باشی با حضور در این برنامه سر ذوق می‌آیی و خواب از سرت می‌پرد. من خیلی سحرخیز نیستم اما بعد از پیوستن به گروه «صبح صبا» باید ساعت ۶ در سازمان باشم و همین سحرخیزی در این چند سال حالم را خوب کرده‌است.

وی شوخی و طنز را پایه اصلی این برنامه برشمرد و گفت: اینجا همه چیز به زبان طنز است. اصلا همه با هم به همین زبان سخن می‌گویند. حتی اخبار هواشناسی را هم به زبان طنز به مخاطبان خود ارائه می‌دهیم. این طنز را به مجریان جدی هم تسری داده‌‌ایم و کارشناسان هواشناسی هم در ارتباط زنده سعی می‌کنند با زبان طنز این بخش را اجرا کنند.

خادم‌پور که اجرای مجله خبری «عصر صبا» را نیز برعهده دارد، درباره تفاوت نحوه اجرا در این شبکه و سایر شبکه‌ها گفت: به طور کلی هرکدام از شبکه‌های رادیویی با توجه به طیف مخاطبی که دارند برنامه‌های صبحگاهی‌شان را روی آنتن می‌برند. رادیو صبا هم این کار را انجام می‌دهد مخاطب رادیو صبا به دنبال این است که به دور از هر گونه اخبار بد و معضل و گرانی فقط حال خوش به خودش بدهد. برای همین ما در بخش خبر خوب روی اخبار خوب و امیدآفرین تمرکز می‌کنیم و در مقوله اطلاع رسانی با قالب و فرم دیگری که بسیار لطیف‌تر و جذاب‌تر است با زبان طنز محتوا را ارائه می‌دهیم.

مجری رادیو صبا درباره بداهه گویی در برنامه هم عنوان کرد: بخش زیادی از برنامه به شکل بداهه اجرا می‌شود که این سختی‌ها و مزایایی دارد. در فضای بداهه که برنامه در آن واحد اجرا می‌شود، ما از دل یک پیامک که مخاطب در همان لحظه برای ما فرستاده، یک نمایش می‌سازیم که این به نوع خودش هم برای مخاطب و هم برای خودمان جالب است اما بداهه روی آنتن زنده نیز بسیار کار حساسی است و بار زیادی بر دوش ما می‌گذارد.

وی که بخشی از روحیه شاد و سرزندگی‌اش را مدیون اجرای صبحگاهی در رادیو صبا می‌داند گفت: کار در رادیو فقط با عشق و علاقه دوام پیدا می‌کند. من و بسیاری از همکارانم حضور در رادیو را شغل نمی‌دانیم. کار در رادیو صبا به من آرامش و شادی می‌دهد. دستمزدها در رادیو بسیار اندک است و نمی‌توان زندگی را بر مبنای حقوقی که از رادیو دریافت می‌کنیم جلو ببریم به همین دلیل بسیاری از هنرمندان رادیو در تلویزیون هم حضور دارند اما اگر قرار به انتخاب باشد من اجرا در رادیو را با هیچ گزینه دیگری عوض نمی‌کنم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است