روزنامه صبا

روزنامه صبا

 رضا آشفته:

یک جریان ده ساله موفق که رو به افول نهاد


 ما در برهه‌ای توانسته‌ایم از طریق جشنواره فجر آثاری را به کشورهای دیگر بفرستیم که اجرای عمومی به دست بیاورند.

افتتاحیه چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر ساعت ۱۸ و سی دقیقه فردا یکشنبه اول بهمن ماه همزمان با آغاز به کار بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود. به همین بهانه در تحریریه روزنامه صبا تصمیم گرفتیم در چالش این هفته، بخش بین‌الملل مهمترین رویداد تئاتری کشور را با سوالی مورد بررسی کوتاهی قرار دهیم تا پلی برای انتقال نقطه نظرات هنرمندان به مسئولان در جهت رشد و اعتلای فرهنگ و هنر کشور باشیم. نکاتی مانند تاثیر تحریم‌ها، عدم حمایت مادی و معنوی مسئولین از تئاتر در طول سال و نبود سیاست‌گذاری‌های مستمر بین‌المللی به عنوان مهمترین نکات مطرح شده در این چالش است که توسط هنرمندان عرصه تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است.

بله موفق بوده است اما جشنواره همواره بنا به سیاست‌های حاکم بر جامعه و در عین حال فضای سیاسی حاکم در جشنواره فراز و نشیب‌های بسیار داشته است. جشنواره از سال ۷۷ تا ۸۷ یک دوره ۱۰ ساله بسیار موفق داشته که هم برای ورود کارهای ممتاز خارجی و هم برای صدور کارهای ایرانی به جشنواره‌های مختلف جهانی اقدامات موثری انجام شد. اما از سال ۸۷ تا به امروز این روال حالت افول به خود گرفته است و شاید عمده‌ترین دلیل آن تحریم‌های پس از سال ۹۱ باشد که تا امروز سال به سال بر شدت آنها افزوده شده است و از آن سو نیز روابط بین‌المللی تئاتر فجر کمرنگ شده است و شاید این خود دلیلی باشد برای اینکه کارها و آثار کمتری به جشنواره‌های بیرون از ایران شناسانده شود.

 

ما در برهه‌ای توانسته‌ایم از طریق جشنواره فجر آثاری را به کشورهای دیگر بفرستیم که اجرای عمومی به دست بیاورند. در آن سال‌ها مدیرانی که به جشنواره‌های ما می‌آمدند یک سری اجراها و آثار ایرانی  را به جشنواره‌های کشورهای خودشان دعوت می‌کردند و یا هفته نمایش‌های ایرانی می‌گذاشتند که در ایتالیا و در آلمان هر سال برگزار می‌شد و بسیاری از کارها مثل کارهای امیررضا کوهستانی و آتیلا پسیانی از طریق جشنواره فجر به جشنواره های خارجی معرفی شدند. بنابراین خود جشنواره فجر بستر معرفی و ورود این آثار به عرصه بین‌المللی بود. گروه‌های خارجی می‌آمدند، کارها را می‌دیدند و همینطور کارهایی اجرا می‌کردند. این فرصت را داشتند که از کارهایی که خوششان می‌آمد انتخاب کنند و به جشنواره‌های خودشان دعوت کنند که البته به لحاظ اجرای عمومی تا جایی که من اطلاعات دارم آقای امیررضا کوهستانی موفق شدند نمایش‌های خودشان را خارج از ایران اجرای عمومی کنند و حتی به ایشان پیشنهاد شد و در آلمان دعوت به کار شدند تا برای آلمانی‌ها به زبان آلمانی اجرای عموم کار کنند  و به جرات ایشان موفق‌ترین چهره بین‌المللی ما بودند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است