روزنامه صبا

روزنامه صبا

سیدهاشم موسوی: 

نسل جوان نسل هیجان است


چون فضای مسابقه فضای فعالیت و شور و هیجان است خیلی از مجری ها قبلا دیده شده اند تصمیم گرفتیم سراغ افرادی برویم که تا به حال در قامت مجری حاضر نشده‌اند.

مسابقه تلویزیونی «شصتادیا» که به تازگی روی آنتن شبکه دوسیما رفته است و علیرضا استادی بازیگر سینما و تلویزیون اجرای آن را برعهده دارد. این مسابقه رقابتی بین دو گروه متولدین دهه شصت و دهه هشتاد در چند مرحله برگزار می‌شود. این مسابقه به تهیه‌کنندگی سیدهاشم موسوی، سردبیری محمدجواد عزتی وکارگردانی علی فراهانی‌صدر هر هفته روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. از نکات جالب این مسابقه تلویزیونی تقابل دو نسلی است که به گفته خودشان با هم در تعارض‌اند، اما در همین رقابت با هم فضای شادی را برای مخاطبان و خودشان به عنوان شرکت‌کننده رقم می‌زنند. یکی از حواشی اصلی این مسابقه حضور علیرضا استادی در قامت مجری است که برای اولین بار رقم خورده‌است. خبرنگار صبا به بهانه پخش این مسابقه  با عوامل به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

درباره شکل گیری و فرآیند تولید مسابقه «شصتادیا» توضیح دهید و آیتم‌های آن را شرح دهید.

از یکسال پیش به رصد ویژگی‌ها و رده سنی شرکت کنندگانی که در مسابقات و بازی‌هایی که در تلویزیون در حال پخش است، پرداختیم و متوجه شدیم که خلایی در مسابقات بین نسلی وجود دارد. یعنی شرکت کنندگانی از نسل های متفاوت و مختلف و این موضوع را الویت اول خود قرار دادیم و در گام دوم به این رسیدیم که دهه هشتاد و دهه شصت سن‌های مناسبی برای رقابت و روبروی هم قرار گرفته شدن، هستند. هم به لحاظ فرهنگی و هم اجتماعی این دو نسل هم متفاوت و هم نزدیک به هم هستند اما تفاوت و اختلافات چشم‌گیری دارند. دهه شصتی ها آخرین دهه‌ای هستند که زندگی سنتی را تجربه کرده‌اند و وارد فضای مدرن شدند، در مقابل هشتادی‌ها اولین نسلی هستند که اکثریت آن ها زندگی سنتی را درک نکرده‌اند. برای مثال دهه شصتی‌ها اکثر در خانه‌های حیاط دار زندگی می‌کردند، با دوستان خود در کوچه بازی می‌کردند، با همسایه ها ارتباط بیشتری داشتند و به کل نوع زیست متفاوت‌تری به دهه هشتادی‌ها داشتند. دهه هشتادی‌ها عمدتا در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و فاقد حیاط هستند. در زمان کودکی‌شان در خیابان و کوچه ها اثری از بچه های دهه هشتادی نبود و اگر هم برای بازی از خانه بیرون می‌آمدند قابل مقایسه با کودکی های دهه شصتی ها نبود؛ در اصل دهه هشتادی ها زندگی دیجیتالی دارند. این عوامل باعث شد تا از دو نسل استفاده کنیم و این دو نسل را برای ارائه یک مسابقه جذاب روبروی هم قرار دهیم.

با چه دغدغه‌ای این تقابل بین دهه های ۶۰ و ۸۰ برنامه‌ریزی شد؟

از نظر جامعه‌شناسی و روانشناسی، فضای اجتماعی دو نوع نگاه به دهه شصتی ها و دهه هشتادی ها دارد، نگاه اول دهه شصت را نسل سوخته می داند و دهه هشتادی ها را گودزیلا می‌داند که هیچ‌گونه پایبندی به ارزش ها و ساختار اجتماعی فرهنگی به نسبت دهه شصتی ها ندارند. گروه دوم شرایط جامعه و جهان و فضای دیجیتال را باعث تفاوت این دو نسل می‌داند. ما می‌خواهیم در مسابقه «شصتادیا» نشان دهیم اختلاف آنچنانی بین این دو نسل وجود ندارد و یک روند و سیر طبیعی حرکت تمام جوامع است، همیشه هر نسلی به نسبت نسل گذشته تفاوت هایی داشته و این بزرگ‌نمایی که بین دو نسل متولدین دهه شصت و متولدین دهه هشتاد صورت گرفته بیشتر جنبه روانی دارد.

تقابل و رقابت دهه شصت و هشتاد چه شاخصه‌ هایی در جذب مخاطب برای شما داشت؟

همانطور که گفتم تفابل و رقابت متولدین دهه شصت و هشتاد شاخصه های زیادی دارد، هم بحث فرهنگی و اجتماعی و جایگاه اجتماعی شان هم نگاهی که مردم به این دو نسل دارند برای مردم و مخاطبان تلویزیون که از دهه های شصت و پنجاه هستند جالب است که نگاه آخرین نسل از دوران سنتی را ببینند و همچنین برای دهه هفتاد و هشتاد این جذابیت وجود دارد که علایق و سلایق رفتارهای‌شان در تلویزیون دیده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

 از لحاظ جذابیت بصری چه تمهیداتی برای این مسابقه اندیشیده شد؟

خیلی صحبت‌ها شد و ما با کارشناس‌های مختلفی درباره دکور برنامه صحبت کردیم که دکور برنامه چگونه باشد، سنتی، مدرن و یا تلفیقی از هردو. فضاهای نوستالژیک در آن باشد یا خیر، در انتها به این جمع بندی رسیدیم که باید یک فضای بیگ پروداکشن باشد که فضای بزرگی برای نمایش عظمت کار و رقابت نسل ها باشد. به این نتیجه رسیدیم دکور مدرن با المان‌های دهه شصتی داشته باشیم که بتواند جذابیت را ایجاد کند. تلویزیون در فضایی است که مخاطبین بیشتر با فضاهای مدرن آن ارتباط برقرار می‌کنند.

طراحی آیتم‌های مسابقه‌ به چه صورت انجام شد و با دیگرمسابقه‌های تلویزیونی چه تفاوت‌هایی دارد؟

آیتم‌هایی که طراحی شده است هم تلفیقی از فکر و ایده های گروه اتاق فکر است و هم برگرفته از بازی هایی که در سطح جهان صورت می‌گیرد. در این مسابقه سه آیتم داریم؛ آیتم اول چاله چوله نام دارد که سئوال‌های بین نسلی از آن ها پرسیده می‌شود. یعنی از دهه شصتی ها سوالاتی مربوط به دهه هشتاد و از دهه هشتادی‌ها سوالاتی مربوط به دهه شصت پرسیده می‌شود. بیشتر جنبه نوستالژیک برای دهه شصتی ها دارد و می‌خواهیم ببینیم دهه هشتادی ها چقدر درباره مسائل فرهنگی اجتماعی دوره گذشته و زمان خود اطلاعات دارند. آیتم اول برداشتی از یک بازی تفریحی است که آن را با معلومات عمومی تلفیق کردیم و آیتم دوم که در به در است و بیشتر جنبه نمایش آمادگی جسمانی و سرعت عمل دارد را ایده گرفتیم و بومی سازی کردیم. آیتم سوم هم مختص خودمان است که طراحی کردیم و در این مسابقه از آن استفاده می‌کنیم. در این آیتم نیز هوش و ذکاوت است که شناخت دو نسل نسبت به هم بررسی می‌شود.

«شصتادیا» از لحاظ کیفیت و شاخصه جذابیت چقدر امکان رقابت با دیگر مسابقه های بزرگ تلویزیونی را دارد؟

مزیت رقابتی ما با سایر برنامه ها و مسابقات انتخاب اختلافی است که بین دو نسل وجود دارد و دیده شدن دهه هشتادی ها، چرا که دهه هشتادی ها معتقد هستند در تلویزیون و رسانه به آن ها پرداخته نمی‌شود و دیده نمی‌شوند و در نگاه اجتماعی آن‌ها را نسل پرخاشگر یا نسل زد می‌دانند. ولی ما سعی کردیم فضایی ایجاد کنیم تا به مخاطبین نشان دهیم این‌ها نسلی هستند که حیاط‌شان و زیست زندگی اجتماعی‌شان کمی متفاوت است و نسل جوان نسل هیجان است که بخاطر فضای دیجیتال تصاعدی شده است.

جدا از سن، شرکت کنندگان با چه معیارهایی انتخاب شدند؟

جدا از سن شرکت کننده ها یک مصاحبه ابتدایی در محل برگزاری مسابقه از آن‌ها انجام و میزان اطلاعات لحن بیان و گفتارشون وضعیت فیزیکی‌شان برای شرکت در مسابقه بررسی می‌شود.

 چرا علیرضا استادی به عنوان مجری انتخاب شد و آیا گزینه‌های دیگری برای اجرا داشتید؟

چون فضای مسابقه فضای فعالیت و شور و هیجان است خیلی از مجری ها قبلا دیده شده اند تصمیم گرفتیم سراغ افرادی برویم که تا به حال در قامت مجری حاضر نشده‌اند و بتوانیم یک فضای جدید و نوآورانه ای بوجود بیاوریم. این هم مزیت است چون مخاطب به بهانه یک فردی که قبلا او را در فضای متفاوتی از اجرا دیده اکنون در قامت مجری ببیند. البته یک آسیبی هم داشت و آن هم این بود که قطعا مخاطب یک تفاوت و مقایسه ای نسبت به بازی و اجرای ایشان انجام می‌دهد. ما آقای استادی را انتخاب کردیم چون معتقدیم هم قابلیت قدرت و توانایی سرگرم کننده و ایجاد ارتباط با متولدین دهه شصت و دهه هشتاد را دارد. ایشان فرزند دهه هشتادی دارد و نوع ارتباط و رفاقت با این دهه را بلد هستند و همچنین به واسطه نزدیکی‌ای که به متولدین دهه شصت دارد نوع تعامل صمیمانه با این دهه را نیز بلد هستند.

 این مسابقه چقدر در امید آفرینی و ایجاد دوستی و مروت و شناخت از یکدیگر بین نسل‌های مختلف تاثیرگذار است؟

وقتی که مخاطب در خانه دو نسل متفاوت را برای اولین بار در قاب تلویزیون تماشا می‌کند و رقابت این دو نسل را می‌بیند، تماشای آن ها به خودی خود باعث قرابت و نزدیکی با آن دو نسل می‌شود و بعضا مواردی و تعاریف منفی که به واسطه فضای مجازی در ذهن افراد شکل گرفته از بین خواهد رفت.

در این ۱۰۰ قسمت ساخته شده، امکان دارد شاهد تغییرات باشیم؟

صد قسمت در دکور تغییراتی نداریم چون مخاطب مسابقه تلویزیونی مخاطب پایبند و وفاداری مثل سریال تلویزیونی نیست که هرشب به تماشای قسمت های برنامه بنشیند و منتظر یک اتفاق جدید باشد به همین دلیل سعی کردیم تغیراتی در دکور ندهیم چون هر تغییر باعث یکسری قوانین جدید و ملزومات جانبی جدید است که ریسک ما را بالا می‌برد. مسابقه شرایط خود را دارد و از هر طرف به این دلیل که هر قسمت شرکت کننده متفاوت و سوالات متفاوتی دارد هر قسمتی را از قسمت دیگر متمایز می‌کند و به تغییر در دکور نیاز نخواهد بود.

فائزه زارع زاده فرد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است