روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد زارع:

به روزترین روشها در خدمت تولید اثری آینده‌نگرانه


 دوست دارم در این فرصت از مرکز گسترش تشکر کنم چرا که در حال حاضر واقعاً تنها نهادی است که از انیمیشن کوتاه حمایت می‌کند.

گروه هنر و تجربه بدون وقفه بسته دوم فیلم‌های‌ هنری و کوتاه انیمیشن را تحت عنوان رویاهای بیداری به اکران عموم درآورده و مخاطبان علاقه‌مند به این آثار را به سینماها فرا می‌خواند. در ادامه گفت و گوی خبرنگار صبا را با تنی چند از کارگردانان این آثار می‌خوانید.

درباره انیمیشن «نقطه» و روند تولید آن توضیح دهید.

این انیمیشن با تکنیک استاپ موشن تولید شده و مدت زمانش حدود ۹ دقیقه است. ایده این انیمیشن با توجه به روند توسعه تکنولوژی، تغییر تدریجی سبک زندگی انسان‌ها و تاثیراتی که  ابزار تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی بر زندگی روزمره انسان‌ها می‌گذارد شکل گرفته است. در ساخت این اثر سعی شد که در تمامی مراحل  تولید از جمله ساخت دکور، عروسک‌ها و همچنین متحرک سازی از به روزترین روش‌ها و ابزار جهت افزایش کیفیت تولید استفاده شود. حدوداً ۴۰ نفر از دوستان هنرمندم در تولید این انیمیشن و در مراحل مختلف آن دخیل بوده‌اند که جزو بهترین هنرمندان در زمینه استاپ موشن هستند و تلاش بر این شد که خروجی نهایی در حد قابل قبولی باشد و خوشبختانه تا این لحظه کار موفقی بوده است.

 بحث حمایت از این کار به چه شکل بود و بازگشت سرمایه‌ای برای آن می‌توان متصور بود؟

تهیه‌کنندگی این اثر به صورت مشترک بر عهده خودم و مرکز گسترش بوده است. در زمینه بازگشت سرمایه بحث انیمیشن کوتاه متفاوت است و این مسئله بستگی به این دارد که اثر در جشنواره‌ها موفق باشد و جوایزی دریافت کند که یک بخشی از آنها مادی هستند. معمولاً ابتدا پروسه جشنواره‌ای یک یا دو ساله اثر طی می‌شود و بر اساس آن جوایز تا حدی سرمایه تولید باز می‌گردد. البته  بستگی به جشنواره هم دارد چون بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی  دیگر جایزه نقدی ندارند و صرفاً یک تندیس یا دیپلم افتخار می‌دهند ولی همچنان بعضی از جشنواره‌ها جوایز نقدی ارزشمندی دارند. در حال حاضر انیمیشن «نقطه» دوره جشنواره‌هایش را طی کرده و خوشبختانه این امکان در بحث هنر و تجربه پیش آمد که اکران عموم انجام شود. اینجا هم همه چیز بسته به استقبال مخاطبان دارد. ولی در کل انیمیشن کوتاه مثل کارهای تجاری، آثار بلند و یا مجموعه‌های تلویزیونی چندان بازگشت سرمایه‌ای ندارد و کسانی هم که این آثار را تولید می‌کنند با هدف کسب درآمد این اتفاق را رقم نمی‌زنند و بیشتر به خاطر علایق و دغدغه‌های شخصی است.

« نقطه» تاکنون چه جوایزی دریافت کرده است؟

«نقطه» توانسته از جشنواره آینده نگری کشور لهستان جایزه بهترین انیمیشن را دریافت کند همینطور جایزه فیلم‌های علمی را نیز از کشور چین دریافت کرد. جایزه بهترین فیلمنامه بخش انیمیشن جشنواره شهر و جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فیلم کوتاه تبریز هم در کارنامه این اثر جای گرفتند. مجموعاً در حدود ۱۰۰ جشنواره داخلی و خارجی شرکت داشته و مجموعا ۱۲ جایزه دریافت کرده است.

 سخن پایانی

دوست دارم در این فرصت از مرکز گسترش تشکر کنم چرا که در حال حاضر واقعاً تنها نهادی است که از انیمیشن کوتاه حمایت می‌کند. درست است که این حمایت‌ها نسبت به تورمی که کشور درگیر آن است و هزینه‌های تولید کافی نیست اما باز تا حد زیادی و در حد توان از تولید انیمیشن کوتاه حمایت می‌کنند که واقعاً جای تقدیر دارد. همینطور از گروه هنر و تجربه تشکر می‌کنم چرا که تا به حال اکران مستقل انیمیشن کوتاه وجود نداشت. در سال ۹۲ انیمیشنی به نام «دخترک آت و آشغالی» تولید کردم که کار موفقی بود و سال ۹۳ وقتی برای اولین بار فیلم‌های کوتاهی که اغلب داستانی بودند در بخش هنر و تجربه به صورت یک باکس اکران شد، چند اثر انیمیشن که اثر من هم جزو آنها بود به اکران درآمد ولی پس از آن دیگر چنین اتفاقی نیفتاد. فکر می‌کنم اگر این روند ادامه داشته باشد حتماً اتفاقات خوبی رقم خواهد زد و باعث آشنایی مخاطبان غیر هنری و عموم مردم با این مقوله خواهد شد و تاثیر خود را روی فرهنگ جامعه خواهد گذاشت.

مریم عظیمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است