روزنامه صبا

روزنامه صبا

مسعود صفری:

 زیر پوست این انیمیشن یک داستان عشقی است


در مجموع کار بچه‌های گروه هنر و تجربه قابل تقدیر است.

گروه هنر و تجربه بدون وقفه بسته دوم فیلم‌های‌ هنری و کوتاه انیمیشن را تحت عنوان رویاهای بیداری به اکران عموم درآورده و مخاطبان علاقه‌مند به این آثار را به سینماها فرا می‌خواند. در ادامه گفت و گوی خبرنگار صبا را با تنی چند از کارگردانان این آثار می‌خوانید.

از تکنیک ساخت اثر بگویید.

فیلم انیمیشن «همیشه گمشده‌ای هست» از زمان تایید فیلمنامه‌اش در مرکز گسترش تقریباً ۲ سال طول کشید تا ساخته شود. تکنیک این اثر عروسک استاپ موشن، یکی از تکنیک‌های بسیار سخت انیمیشن است که فریم به فریم عروسک‌های کوچک ۱۵ یا ۱۸ سانتی که تمام مفاصل آرنج، دست، پا و… را دارند، تک فریم حرکت داده شده عکاسی می‌شوند. سپس عکس‌ها ادیت ‌شده پشت هم گذاشته می‌شوند و فیلم تشکیل می‌شود. زمان فیلم حدوداً ۱۰ دقیقه است و بیشتر کارهایش از ساخت دکور، عروسک و انیمت را خودم انجام دادم ولی در مرحله انیمیت که تقریباً سخت‌ترین بخش کار بود از چند نفر از دوستانم کمک گرفتم.

این انیمیشن به چه موضوعی می‌پردازد و در چه جشنواره‌هایی حضور داشته؟

زیر پوست این انیمیشن یک داستان عشقی است اما عمده چیزی که ایده اصلی کار است تسلط بر منابع آب  توسط فرد به خصوصی است که باعث شده درخت که نیازش به آب است از آب دور بماند و رو به خشکی برود… این فیلم یک بار در جشنواره دو سالانه انیمیشن ایران انتخاب شد اما جایزه دریافت نکرد. خودم شخصاً این اثر را زیاد پرزنت نکردم از طرفی به علت اینکه موازی شد با چند اثر بسیار قدرتمند و خوب از انیمیشن ایران که هرجا رفتند موفق بوده و دیده شدند و این هم باعث شد این اثر چندان دیده نشود.  البته خود من هم چندان بابت این کم دیده شدن ناراحت نیستم چرا که من بعد از ۲۰ سال دوباره به انیمیشن برگشتم و اینکه نقص‌هایی به نظرم در زمینه فیلمنامه در این انیمیشن وجود داشت. بخش فیلمنامه انیمیشن بسیار مهم است و می‌توان با یک اجرای ضعیف‌تر اما یک فیلمنامه قدرتمند یک کار مطرح تولید کرد. من تکنیک ساخت اثرم را بسیار دوست دارم ولی روی فیلمنامه‌اش جای صحبت وجود دارد.

 از حرکت اخیر گروه هنر تجربه در اکران بسته‌های انیمیشن و تاثیری که می‌تواند داشته باشد بگویید.

مسلماً برای خود فیلمسازان  اتفاق بسیار خوبی است. خود من به شدت کیف کردم وقتی نشستم  و ۹ فیلم خوب به غیر از فیلم خودم دیدم. حتی در دور قبلی اکران آثار انیمیشن که چند ماه پیش عرضه شد همه آثار جایزه‌های خوبی دریافت کرده بودند. اما برای اینکه شما بتوانید در سینما مخاطب جذب کنید باید یک اتفاق دیگر کنار این باشد تا بتواند مخاطب عام را به سینما بکشد  فکر می‌کنم که اگر کل بسته به صورت انیمیشن باشد کمی در زمینه فروش  بلیط مشکل ایجاد کند. پیشنهاد من این است که پکیج مشتمل بر انیمیشن، مستند و داستانی کوتاه ارائه شود تا بازخورد بهتری جذب کند.

 دوستان دیگری که در این زمینه با آنها نیز صحبت کرده‌ایم نظری مشابه شما داشتند علت اینکه هنر تجربه هنوز اقدامی در این راستا نکرده را چه می‌دانید؟

حقیقتش من از سیاست‌های بخش هنر و تجربه اطلاعات چندانی ندارم اما فکر می‌کنم که خواستند یک حمایت ویژه و صرف از بخش انیمیشن داشته باشند و این جای تشکر  و تقدیر دارد که انرژی‌شان را روی انیمیشن گذاشته‌اند. ولی از لحاظ بحث فروش و برگشت سرمایه حتی پیشنهاد دیگری هم دارم و آن اینکه در اکران فیلم‌های سینمایی که مثلاً حدود ۷۰ دقیقه هستند یک انیمیشن در ابتدا یا انتهای فیلم به عنوان معرفی بخش انیمیشن کوتاه گنجانده شود و یک درصدی از پولی که بابت آن فیلم سینمایی پرداخت شده به سینمای انیمیشن برگردد. ولی در مجموع کار بچه‌های گروه هنر و تجربه قابل تقدیر است حال با بررسی و تفکر بیشتر مسلماً راهکاری برای جذب بازخورد بهتر مخاطب پیدا خواهند کرد.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است