روزنامه صبا

روزنامه صبا

مرضیه ابرار پایدار:

انیمیشنی با دغدغه محیط زیستی و حقوق حیوانات


از اکران عمومی انیمیشن  کوتاه به شکل رسمی خوشحالم و امیدوارم که مورد استقبال قرار بگیرد.

گروه هنر و تجربه بدون وقفه بسته دوم فیلم‌های‌ هنری و کوتاه انیمیشن را تحت عنوان رویاهای بیداری به اکران عموم درآورده و مخاطبان علاقه‌مند به این آثار را به سینماها فرا می‌خواند. در ادامه گفت و گوی خبرنگار صبا را با تنی چند از کارگردانان این آثار می‌خوانید.

«آدم خانگی» به چه موضوعی می‌پردازد و چند دقیقه است؟

موضوع این انیمیشن حقوق حیوانات و تایمش حدود ۴ دقیقه است. من از جابجایی جایگاه انسان و حیوان در این اثر استفاده کردم و ایده اولیه آن را از داستانی که زمان کودکی خوانده بودم برداشتم. این داستان دنیایی بود که جای انسان‌ها و حیوانات در آن عوض شده بود و حیوانات آدم‌ها را در قفس نگهداری می‌کردند.

 از تکنیک ساخت این انیمیشن بگویید.

تکنیک ساخت این اثر ۲D دیجیتال است که فریم بای فریم انجام شده. بخش انیمیت، طراحی کانسپت، استوری برد و اکثر قسمت‌های اصلی را خودم انجام دادم و برای برخی از قسمت‌های فرعی مثل کلین‌آپ، رنگ  و اجرای نقاشی بک گراندها از همکارانم کمک گرفتم. این اثر پروژه پایان نامه و اولین تجربه انیمیشن من بود و در زمینه انیمیت کردن اثر نیز به صورت تجربی کار کردم و برایم به نوعی یک آزمون و خطا یا به نوعی محک زدن خودم در این پروژه بود. یک سری ایده‌های خاص در این تکنیک استفاده کردم مثل استفاده از خط‌های خشن و تیره برای اینکه بتواند با فضای  فیلمنامه همخوانی پیدا کند. اثر فضایی سیاه دارد و تریلر ترسناکیست که سایه‌ها و نور در آن مهم بودند. من از کنتراست بالا و در رنگ بندی هم از رنگ‌های خاکستری و بنفش بیشتر استفاده کردم تا حس و حال مورد نظر را به مخاطب القا کند.

 «آدم خانگی» تاکنون چه جوایزی کسب کرده است؟

این اثر  را روی هم رفته ۸۰ فستیوال داخلی و خارجی انتخاب کردند و اثر توانست حدود ۱۲ جایزه کسب کند که سه جایزه مربوط به ایران و ۹ جایزه مربوط به خارج از ایران بود. جایزه بهترین فیلم انیمیشن و بهترین شخصیت‌پردازی جشنواره «کانتربری» انگلیس و جایزه جشنواره انیمیشن سوفیای بلغارستان در بخش محیط زیستی از نمونه‌های این جوایز هستند.

سخن پایانی

از اکران عمومی انیمیشن  کوتاه به شکل رسمی خوشحالم و امیدوارم که مورد استقبال قرار بگیرد و عمومیت پیدا کند و عموم مردم و هنرمندان به دیدن انیمیشن کوتاه گرایش پیدا کنند. چرا که همین انیمیشن‌ها می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند و از نظر بصری، کیفیت تصویری، فانتزی و خلاقیت نیز ارزش بالایی دارند و زحمات بسیار زیادی برای تولیدشان کشیده می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است