روزنامه صبا

روزنامه صبا

امیر قادری:

جشنواره فیلم فجر، در دنیا نمونه دیگری ندارد…


در کنار تمام فاکتورهای کلی و جزئی برگزاری یک جشنواره استاندارد، شب اختتامیه و اعلام جوایز بسیار حائز اهمیت است.

تجربه چندین و چند ساله برگزاری جشنواره‌های فیلم نشان می‌دهد که حواشی رنگارنگ و مختلف نیز جزء لاینفک هر جشنواره‌ای شده که پس از  اتمام آن، تا مدت‌ها بر سر زبان‌هاست. از اعطای جایزه بهترین نقش مکمل مرد، به بازیگر مردی که نقش یک زن را ایفا کرده! تا قطع شدن برق سالن‌های سینما و لو رفتن اسامی برندگان. از سیمرغ‌هایی که تعداد زیادشان، حاشیه یک جشنواره می‌شود و نبودشان حاشیه جشنواره‌ای دیگر.

روزنامه صبا با نزدیک شدن به روزهای برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ نظر چند تن از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و منتقدان سینما را در خصوص فاکتورهای برگزاری یک جشنواره استاندارد، جویا شده است که از نظر می‌گذرانید.

 

امیر قادری مدیر مسئول و سردبیر کافه سینما، نویسنده، روزنامه نگار و از منتقدان سرشناس سینما است.

وی با ملاک قرار دادن جشنواره فیلم فجر پیش رو بیان می‌کند: به نظر من جشنواره فیلم فجر، جشنواره خیلی متفاوتی است که در دنیا نمونه دیگری ندارد. استانداردهای آن نیز مربوط به خودش می‌شود که ربطی به استانداردهای بین‌المللی ندارد. فاکتورهای اصلی برگزاری این جشنواره در هر دوره، بستگی به سازمان سینمایی و دولتی دارد که آن را برگزار می‌کند و من ترجیح می‌دهم به جای صحبت درمورد فاکتورها و استانداردهای کلی، در خصوص یک سری اشتراکات جزئی صحبت کنم که در تمام جشنواره‌ها باید رعایت شود.

او در ادامه بیان می‌کند: از آن‌جایی که کلیات جشنواره فیلم فجر توسط دولت برگزارکننده مشخص می‌شود؛ من فکر می‌کنم که برگزارکننده‌های آن حتما باید حواسشان به این نکته باشد که در انجام این کلیات و در ایده‌ها، اهداف کلی و برنامه‌هایی که دارند، غرق نشوند و بدانند که وقتی چنین جشنواره‌ای را برگزار می‌کنند باید به جزئیات اجرایی آن نیز توجه به اندازه‌ای داشته باشند. جزئیاتی مثل مسئله پارکینگ، اینترنت، راه‌های دسترسی خبرگزارها به رسانه‌های‌شان، ایجاد فضای ویژه برای افراد سینمایی یا به عبارتی حفظ محیط سالن رسانه از مهمان‌های خارج از حیطه رسانه و سینما و حفظ سطح کیفی آن، احترام گذاشتن به هویت ویژه رسانه‌های مختلف، قرار دادن فضاهای مناسب برای تماشای فیلم‌ها، رعایت زمان‌بندی برنامه‌ای که از ابتدا اعلام می‌شود و موارد جزئی دیگری شبیه به این‌ موارد.

وی خاطرنشان می‌کند: شاید این فاکتورها در برابر آن ایده‌ها و برنامه‌های کلی دولت برگزارکننده جشنواره، کوچک به نظر بیایند اما به نوبه خود مهم هستند و لازم است که برگزارکننده‌ها، این جزئیات را رعایت کنند. ضمن این‌که همین توجه‌ها باید به سینماهای مردمی نیز برده شود و به اقتضاعات آن‌ها نیز همچون مسئله پذیرایی ویژه از مخاطبان سینما توجه شود.

امیر قادری معتقد است: در کنار تمام فاکتورهای کلی و جزئی برگزاری یک جشنواره استاندارد، شب اختتامیه و اعلام جوایز بسیار حائز اهمیت است. به هرحال هر دولتی هر چقدر هم که یک‌سری سیاست‌های کلی را برای ارائه بهترین‌ها در نظر گرفته باشد، باید یک‌سری استانداردهای سینمایی‌ای را در انتخاب جوایز رعایت کند. قرار هم نیست که همه را راضی کند. به هرحال ضمن این‌که خود نظم مراسم اختتامیه هم یکی از همان نکات ظاهرا جزئی‌ای است که به نظرم نباید در آن ایده‌های کلی فراموش شود؛ برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام جوایز آبروی هر جشنواره‌ای است. من کلا می‌خواهم بگویم که به قول معروف استرانژیک بودن جشنواره فیلم فجر و اهمیتش برای دولت‌ها نباید باعث غفلت آن‎ها از این موضوع شود که جشنواره از کنار هم گذاشتن همین فاکتورهای جزئی بوجود می‌آید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است