روزنامه صبا

روزنامه صبا

ارسطو خوش‌رزم:

جواب بیست سال صبرم را در این فیلم گرفتم


تجربه همکاری با بهروز افخمی که بدون شک یکی از کارگردان‌های تاثیرگذار و بی‌نظیر سینمای ایران است.

از نقش‌تان در  فیلم سینمایی «صبح اعدام» برایمان بگویید و این‌که چه شد شما برای این نقش انتخاب شدید؟

یادم می‌آید غروب یکی از پنجشنبه‌های اوایل بهمن ۱۴۰۱ بود که دستیار آقای افخمی با من تماس گرفت. بعد از معرفی خودش و شرح ماجرا، فیلمنامه را برایم ‌فرستاد و قرار شد که ۷ غروب جمعه به دفترشان بروم.

با خواندن فیلمنامه، متوجه شدم که نقش‌های اصلی آن حاج اسماعیل رضایی و طیب حاج‌رضایی هستند. خیلی تعجب کردم با خودم فکر کردم که اصلا چرا این فیلمنامه را برای من فرستاده‌اند؟! طیب حاج‌رضایی را می‌شناختم ولی اطلاعاتی از حاج اسماعیل نداشتم، با سرچ کردن و دیدن عکس‌هایش متوجه شدم که زمان شهادت و اعدامش  ۳۸ سال داشته است. فردای آن شب بعد از مکالمه خیلی کوتاه بین من و آقای افخمی در دفتر، همکاری‌مان شروع شد. حدودا یک ربع بیشتر طول نکشید، آقای افخمی بعد از پرسیدن نظرم در مورد فیلمنامه، گفت که ما تو رو برای نقش حاج اسماعیل در نظر داریم، من هم پذیرفتم. نکته‌ای که زمان پیشنهاد این نقش به آن برخوردم و برایم خیلی جالب بود، این است که متوجه شدم حاج اسماعیل رضایی به عنوان شهید منتخب بسیج اصناف کشور در سال ۱۴۰۲، انتخاب شده است. درست در سالی که قرار بود «صبح اعدام» ساخته شود که من این را به فال نیک گرفتم. حقیقتا تا همین لحظه هنوز از آقای افخمی نپرسیده‌ام که چطور من را انتخاب کرده‌اند! چون قبل از آن همدیگر را از نزدیک ندیده بودیم. الان برایم جالب شد، یعنی سوال شما باعث شد که برای خودم هم سوال شود! و در اولین فرصتی که او را ببینم حتما از خودش بپرسم که اصلاً چه شد که من برای این نقش انتخاب شدم؟!

ایفای نقش کاراکترهای تاریخی به دلیل مستند بودنشان، تجربه‌ای متفاوت از دیگر تجربیات هر بازیگری محسوب می‌شود که سختی‌های خاص خودش را دارد. از این تجربه متفاوتتان و مسیرهایی که برای رسیدن به این نقش گذراندید؛ بگویید.

حاج اسماعیل برای من اولین تجربه‌ بازی در نقش‌ کاراکتر مستند و تاریخی نبود، پیش از آن با نقش‌های «شهید مهدی آلبوغبیش» در سریال «در میان خاکستر» و «شهید نواب صفوی» در فیلم «فرزند ایران» تجربه‌اش کرده بودم. تفاوت بازی در نقش این شخصیت با کاراکترهای قبلی در مسیر رسیدن به نقش او بود. به هرحال شهید مهدی آلبوغبیش از شهدای جنگ تحمیلی بود و این شرایط برایم وجود داشت که از هم‌رزمان، همسر و فرزندانش اطلاعات خوبی در خصوص شخصیتش بگیرم. در مورد شهید نواب صفوی هم منابع و اطلاعات زیادی وجود داشت. حتی آن زمان توانستم ۱۴ ثانیه صدا از او پیدا کنم که با وجود این که کوتاه بود اما شنیدن همان نوع گویش، تن صدا و لحنی که او داشت، کمک زیادی به من برای ایفای آن نقش کرد. در مورد کاراکتر حاج اسماعیل رضایی این‌طور نبود چون اطلاعات زیادی از آن شخصیت در دسترس نبود. از طرفی دقیقا ۶۰ سال از زمان شهادت او می‌گذرد و فرزندانش در آن زمان بسیار کم‌سن و سال بوده‌اند و چیز زیادی از او نمی‌دانستند و فقط باید به عکس‌های مربوط به زمان دستگیری و دادگاه‌هایش بسنده می‌شد. در عوض من و آقای افخمی به مدت هشت ماه، تقریبا تا زمان شروع فیلمبرداری تمرین می‌کردیم و یکی از دلایل تسلطی که هنگام بازی در این نقش داشتم همان تمرین هشت ماهه بود و واقعا برایم مانند یک کارگاه بازیگری بود. به نظرم بهروز افخمی در هدایت بازیگر بی‌نظیر است. از نظر خودم، نقش حاج اسماعیل را با برداشت شخصی‌ام از اطلاعات محدودی که از او داشتم و هدایت بهروز افخمی؛ بازی کردم. در واقع من حاج اسماعیل رضاییِ خودم را بازی کردم. امیدوارم که حاصلش حاصل جالبی شده باشد در آن هشت ماه تمرین و سی‌وپنج جلسه فیلمبرداری، روز و شبم را با این شخصیت زندگی می‌کردم. تقریبا تا الان که دارم با شما گفتگو می‌کنم، نزدیک به یک سال می‌شود که با این شخصیت زندگی کرده‌ام. برای ایفای نقش حاج اسماعیل نزدیک به پانزده کیلو  وزن کم کردم. یادم می‌آید روز تست گریم یک هفته قبل از شروع فیلمبرداری، آقای افخمی به محض دیدنم گفت باز هم لازم است پنج کیلو از وزنم کم کنم. می‌خواهم بگویم برای بازی در این نقش زحمت زیادی کشیدم و امیدوارم که سختی‌های آن مسیر، تاثیرش را گذاشته باشد و مورد قبول مردم شود

«صبح اعدام» چه چیزی به ارسطو خوش‌رزم اضافه کرد؟

«صبح اعدام» چیزهای زیادی به من اضافه کرد. در درجه اول تجربه همکاری با بهروز افخمی که بدون شک یکی از کارگردان‌های تاثیرگذار و بی‌نظیر سینمای ایران است. واقعا درجه‌یک بودن و توانمندی او را با پوست و گوشت و استخوانم لمس کردم. تمام دوران تمرین و تولید این فیلم برای من مثل یک کارگاه بازیگری بود که بهروز افخمی در آن کارگاه، بازیگری من را کوبید و دوباره از نو ساخت. باعث شد که من از بیرون نگاهی به ارسطوی خوش‌رزم داشته باشم. برای من، بازی در فیلم بهروز افخمی دستاورد بسیار بزرگی بود و فکر می‌کنم که من جواب بیست سال صبرم را گرفتم. امیدوارم او هم از این همکاری رضایت داشته باشد.

چه بازخوردی را برای «صبح اعدام» و نقش‌آفرینی خودتان، در جشنواره پیش‌بینی می‌کنید؟

فیلم «صبح اعدام» را هنوز ندیدم، ترجیح دادم که آن را اولین‌بار در جشنواره فیلم فجر روی پرده ببینم و احساسم این است که «صبح اعدام» هم مانند سایر آثار بهروز افخمی، فیلم قابل‌اعتنا و قابل‌احترامی در جشنواره باشد. در مورد نقش خودم؛ از نظر خودم نقشی که در «صبح اعدام» بازی کردم، کامل‌ترین و جامع‌ترین ارائه من از یک نقش در طول تمام سال‌های فعالیت حرفه‌ایم تا اکنون است. امیدوارم که موردتوجه هیئت داوران و اهالی جشنواره هم قرار گیرد. به هر حال برای من در درجه اول این مهم است که مردم بتوانند با نقشی که بازی کرده‌ام ارتباط برقرار کنند و دوستش داشته باشند.

حضور در جشنواره فیلم فجر چقدر برای شما اهمیت دارد؟

در تمام طول این سال‌ها چه در دوران نوجوانی و جوانی که ساعت‌ها  به عنوان تماشاگر کنار بقیه در صف می‌ایستادم تا فیلم‌های جشنواره را ببینم، چه از زمانی که خودم وارد حرفه بازیگری شدم، هر ساله شوق دیدن فیلم‌های جشنواره را داشته‌ام و همیشه این دوره ده روزه برایم جذاب بوده است. امسال به هر حال اولین سالی‌ست که به عنوان بازیگر در یک فیلم به زعم خودم مهم، از یک کارگردان مهم در این جشنواره حضور دارم و همراه  شیرین بودن این حضور، الان دارم یک دلهره و اضطراب جذابی را دارم تجربه می‌کنم. فکر می‌کنم امسال برای من خیلی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته باشد، نوع نگاهم به جشنواره و نوع احساسم به آن که این بار با  دلهره و اضطراب همراه شده و مطمئنم که جشنواره امسال با هر نتیجه‌ای، برای من اتفاق بزرگ و جذابی‌ست. به نظرم این شروع آن است و امیدوارم که ادامه‌دار باشد و من هر سال این دلهره و این اضطراب شیرین را تجربه کنم.

حرف آخر؟

در صحبت پایانیم باز هم لازم می‌دانم که از بهروز افخمی تشکر ویژه داشته باشم به خاطر این‌که به من اعتماد کرد و فرصت داد تا در «صبح اعدام» حضور داشته باشم. همچنین از علی شیرمحمدی تهیه‌کننده فیلم. «صبح اعدام» فیلم سختی بود، تمام فیلمبرداری آن در شب اتفاق می‌افتاد، همه می‌دانیم که طبیعتا شب‌کاری طولانی ناخودآگاه همه عوامل را دچار فرسایش می‌کند. ولی در تمام مدت تولید علی شیرمحمدی  با تمام توانش اجازه نداد که این فرسایش برای گروه اتفاق بیفتد و تمام شرایط را برای این‌که بتوانیم با حال خوب و خیال راحت فیلم را به سرانجام برسانیم، فراهم می‌کرد. امیدوارم که در مسیر جدیدی که پیش رو دارد، بیش از پیش موفق باشد. در آخر امیدوارم که حاصل کار همه عوامل «صبح اعدام» در درجه اول موردقبول مردم، در درجه دوم اهالی و دست‌اندرکاران سینما و در درجه سوم حیطه داوران قرار گیرد. در نهایت هم از شما تشکر می‌کنم که این فرصت را به من دادید به امید بهترین‌ها.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است