روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمدسجاد نجفی:

«آغوش باز» برای عاشقان جذاب خواهد بود


جشنواره فیلم فجر به نوعی بهار سینمای ایران است.

«آغوش باز» عنوان اثر جدید بهروز شعیبی است که با روایت قصه عاشقانه سه زوج به جشنواره فیلم فجر امسال راه یافته است. مهدی هاشمی، احترام برومند، حسن معجونی، حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی، هاتف شعیبی و نفس‌ نکی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. گفت‌وگوی خبرنگار صبا با یکی از نویسندگان و بازیگران این فیلم را در ادامه می‌خوانید:

فیلمنامه «آغوش باز» یا طرح اولیه آن، طرح شخصی شما بود و ساخت آن را به بهروز شعیبی پیشنهاد دادید یا بالعکس؟ شکل‌گیری این همکاری  به چه صورت بود؟

در ابتدا بهروز شعیبی یک ایده و طرح اولیه‌ای را در ذهن داشت که در جلسات و گفت‌و‌گوهایی که با هم داشتیم، بسیار تغییر و گسترش پیدا کرد و بعد از چندین‌بار بازنویسی تبدیل به فیلمنامه فعلی شد.

از داستان یا مضمون این فیلمنامه برای‌مان بگویید؟

چون فیلم یک معماگشایه‌هایی دارد که من هر بخشی از آن را بگویم شاید لذت تماشای‌اش از مخاطب دریغ شود، خیلی مختصر به داستانش اشاره می‌کنم. قصه اصلی «آغوش باز» که الان روی پرده می‌بینیم، داستان عاشقانه و روایت زندگی سه زوج است که در یک قصه به یکدیگر پیوند می‌خورند. محوریت فیلم، زن خانواده و مسائل زندگی خانوادگی است.

تمایل شخصی خودتان به عنوان یک فیلمنامه‌نویس، بیشتر نوشتن در همین فضاست؟

تمایل به رفتن مسیرهای تکراری ندارم. هرچند که هر فیلمنامه خودش یک قصه متفاوت دارد. من هر بار که یک فیلمنامه‌ای را می‌نویسم، از کاراکترها و اتفاقاتی که پیرامون نوشتن آن پیش می‌آید، درس می‌گیرم. واقعا هر زمان که در کاراکتری عمیق می‌شوم، ناخودآگاه با آن عمقی که کاراکتر پیدا می‌کند، به یک فهم جدیدی از جهان پیرامون‌مان می‌رسم. به‌همین‌دلیل دلم می‌خواهد نوشتن ژانرها، قصه‌ها و نقش‌های مختلف را تجربه‎ کنم.

از کاراکترهای «آغوش باز» چه درسی گرفتید؟

در «آغوش باز» شش کاراکتر اصلی داریم که هر شش نفر به دنبال یک مفهوم بنیادی از عشق می‌گردند که هسته مرکزی‌اش توجه است. به نظرم در روابط، به‌ خصوص روابطی که روزمره می‌شوند و از آن دوره هیجانش می‌گذرند، مسئله مهمی که فراتر از مسئله عشق، اهمیت پیدا می‌کند، مسئله توجه کردن است. به همین دلیل در فیلمنامه سعی کردیم که شکل‌های مختلفی از آدم‌ها که می‎توانند به هم توجه کنند را به نمایش بگذاریم و حتی موقعیت‌هایی را که به هم بی‌توجهی می‌کنند.. به نظرم تماشای «آغوش باز» برای کسانی‌که زندگی عاشقانه‌ای دارند یا عشق برایشان مسئله است، حتما جذاب خواهد بود.

چه بازخوردی را برای فیلم و فیلمنامه «آغوش باز» درجشنواره پیش‌بینی می‌کنید؟

هم نظرهای مثبت داشته‌ام هم منفی. اما نظرات مثبت بیشتر بوده و درگیری احساسی‌ای که مخاطب با فیلم برقرار کرده، برایم جالب بود. چون فکر نمی‌کردم که این رابطه شکل بگیرد. به نظرم شروع درگیری مخاطب با فیلم زمانی ‎است که او خودش را روی پرده سینما می‌بینید و به‌ جای شخصیت‌ها، خیال‌پردازی می‌کند و این فیلم از این‌جهت که سه زوج از سه رده سنی مختلف دارد موجب می‌شود که هرکدام از موقعیت‎هایش برای مخاطبان مختلف یاداور یک ماجرا و خاطره باشد.

چه‌قدر برای‌تان اهمیت داشت که فیلمنامه‌تان وارد جشنواره فیلم فجر شود؟

جشنواره فیلم فجر به نوعی بهار سینمای ایران است. در تمام این سال‌ها، این جشنواره چهره‌های جدیدی را معرفی کرده، از طرفی توجهی که رسانه‌ها در این ایام به سینما دارند، این صنعت را جلو می‌برد. من خودم به ‌شخصه اگر صد فیلمنامه دیگر را هم بنویسم، باز هم حضور در جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌هایی که در ابعاد جشنواره فیلم فجر در کشورمان باشد، برایم مهم است و به نظرم یکی از بهترین فرصت‌هاست چرا که همه افرادی که علاقه‌مند و پی‌گیر سینما هستند، می‌دانند که در این ایام جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود و فیلم‌ها را تماشا می‎کنند. این توجه برای سینما خیلی مفید است.

ندا روزبه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است