روزنامه صبا

روزنامه صبا

مارال بنی آدم:

 مفتخرم که این نقش، نصیب من شد


قطعا زمانی که یک بازیگر فیلمنامه را مطالعه می­کند، اول از همه چیز، نقش و چالش­های کاراکتر الویت دارد.

محمدرضا ورزی در جدیدترین فعالیتش پس از سال‌ها حضور در تلویزیون و ساخت آثاری درباره تاریخ معاصر ایران در دوره پهلوی به سراغ ساخت فیلمی درباره زندگی پروین اعتصامی رفته است. محمدرضا شریفی‌نیا که در دهه اخیر از دوستان و همکاران نزدیک ورزی است تهیه‌کننده این فیلم را که محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است، بر عهده دارد و همچنین بهزاد عبدی هم موسیقی این اثر را ساخته است. خبرنگار صبا به بهانه حضور فیلم «معجزه پروین» در سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با کارگردان و بازیگر آن به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می­خوانید.

مارال بنی­آدم متولد سال ۱۳۶۰ از تهران است. اولین تجربه حرفه­ای وی در سال ۱۳۹۳ رقم خورد، البته قبل از آن نیز در کشور کانادا مشغول بازیگری بود. اما فیلم «معجزه پروین» آخرین بازی بنی آدم است که در سودای سمیرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

دلیل انتخاب بازی در این فیلم، بخاطر اعتبار کارگردان و تهیه­کننده بود یا نقش و فیلمنامه؟

قطعا به عنوان بازیگر، در درجه اول، نقشی که قرار هست بازی کنم، برایم مهم­تر از همه چیز است. لذا در ابتدا زمانی که نقش پروین اعتصامی، توسط آقای شریفی­نیا به من پیشنهاد شد، خرسند شدم که قرار است در شخصیتی فاخر و تاثیرگذار در ادبیات ایران، ایفای نقش کنم و قطعا هر بازیگر دیگری هم بود از بازی در این نقش نمی­گذشت. صرفا نه بخاطر اینکه نقش اصلی است، بلکه بخاطر اینکه این نقش در سینمای ایران، ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود. البته ناگفته نماند که چندین سال گذشته از پروین اعتصامی، تئاتری اجرا شد و چندین سکانس نیز در سریال شبکه مخفی زنان با بازیگری خانم باران کوثری و کارگردانی افشین هاشمی به پروین اعتصامی، اختصاص داده شد که متاسفانه هنوز فرصت نکردم این سریال را ببینم؛ فقط شاهد اخبار و عکس­های منتشرشده از سریال بودم. اما باتوجه به اطلاعاتم می­دانم که تاکنون فیلمی اختصاصی به پروین اعتصامی ساخته نشده است. در نهایت بسیار مفتخرم که این نقش، نصیب من شد.

تجربه همکاری با آقای ورزی را داشتید؟

خیر متاسفانه. همکاری با ایشان را نداشتم و حتی تاکنون نیز موفق نشدم که آثارشان را مشاهده کنم. اما بسیار خوشحالم که اولین تجربه­ام با آقای ورزی و گروه بی­نظیرشان در این فیلم بود.  لذا همکاری با ایشان خیلی خوب و حرفه‌ای بود.

دلیل کم­کار بودنتان چیست؟

قطعا زمانی که یک بازیگر فیلمنامه را مطالعه می­کند، اول از همه چیز، نقش و چالش­های کاراکتر الویت دارد. اینکه این نقش نسبت به تجربه­های دیگر چه تفاوتی دارد؟ همواره یک سری از دوستان لطف دارند و برایم فیلمنامه ارسال می­کنند تا برایشان بازی کنم. اما اغلب آنها را نمی­پذیرم. چراکه تاثیرپذیری کاراکتر برایم بسیار مهم است. بطورمثال بارها چندین­بار به من نقشی پیشنهاد دادند که شخصیتش همان کاراکتر سارا در سریال هم­گناه بود. خب من قبلا این نقش را بازی کردم، چرا باید مجددا این کاراکتر را بازی کنم؟ آیا بازی در این فیلم، آورده دیگری را برایم به ارمغان خواهد آورد؟ بنظرم بازی در نقش‌های تکراری، جز وقت تلف کردن، جذابیت و نتیجه مثبتی نخواهد داشت. بطور مثال سال گذشته در فیلمی به نام «در آغوش درخت» ایفای نقش کردم و جزو کاندیدهای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر قرارگرفتم که خب بازی در این فیلم و همکاری با کارگردان اثر که  یک کارگردان اولی بود، برایم بسیار افتخارآفرین و درخشان بود. از طرفی تجربه­ تلخ در کارنامه­ هنری­ام، بازی در یک سریال نمایش خانگی بود که اصلا هم دیده نشد، چراکه در ابتدای کار، فیلمنامه چیز دیگری بود و قرار بود ۲۴ قسمت ساخته شود اما متاسفانه بعد از اینکه از فلیمبرداری گذشت، فیلمنامه را تغییر دادند و نقش تاثیرگذارم آنقدر بی تاثیر شد که ترجیح دادم در کار نباشم. ناگفته نماند که این تجربه برایم به بزرگ­ترین درس عبرت زندگی­ام، تبدیل شد. لذا آنقدر در آن مدت اذیت و آزرده شدم که  اگر در فیلم در «آغوش درخت» بازی نمی­کردم، شاید برای همیشه با بازیگری خداحافظی می­کردم.

نقش پروین اعتصامی چقدر به شخصیت خودتان نزدیک است؟

من هیچ ادعایی مبنی بر شاعر بودن خودم نمی­توانم بکنم و البته هیچ قیاسی نسبت به ایشان ندارم. اما از آنجایی که رشته تحصیلی­ام در دبیرستان ادبیات بود و از سن کودکی نیز بسیار علاقه­مند به شاعری بودم، به همین­خاطر بارها موفق به سرودن شعر شدم. خب شخصیت ایشان نسبت به خودم بسیار دور است اما از لحاظ ذوق و تبع شاعری، کمی به بانو اعتصامی نزدیک هستم.

برای همذات پنداری بیشتر با نقش به سراغ چه چیزهای رفتید؟

در وهله اول با توجه به کمک دوستان، سعی­کردم نسبت به کاراکترم آگاهی به دست آورم. متاسفانه اطلاعات و مستندات پروین اعتصامی نسبت به شعرای دیگر چون فروغ فرخزاد و… بسیار محدود است. به همین­خاطر به صورت تخصصی از یکی از دوستانم که محقق است کمک گرفتم تا هر داده و اطلاعاتی که نسبت به اعتصامی دارد در اختیارم بگذارد. ایشان معتقد بود که دایره­های اطلاعاتی پروین اعتصامی خیلی کوچک است. به همین ­دلیل باید به  سمت حلقه­هایی که متصل به اوست مراجعه کنیم که خب این حلقه­ها به اشخاصی چون یوسف اعتصام الملک، همسرش، عمویش و برادرش مرتبط می‌شد. لذا تک به تک، تمام این اطلاعات را پردازش کردیم تا بتوانیم به شخصیت خود پروین برسیم. اما در این مسیر موفق شدیم که نامه­های ادبی و رسمی ایشان به مهکامه محصص را پیدا و تجزیه، تحلیل کنیم. همچنین در این میان، کتاب­های زیادی از او خواندم و دیوان شعر او را بارها پردازش کردم تا با روحیات او به درستی آشنا شوم.

از نظر ظاهری چطور؟

زمانی که تست گریم انجام شد، همه چیز مطابق میل آقای شریفی‌نیا و آقای ورزی پیش رفت. اما من احساس کردم که تنها تست گریم برای رسیدن به این نقش کفایت نمی­کند و باید تغییرات بیشتری در چهره­ام ایجاد شود. بطور مثال متوجه شدم که در فرصت ده روزه باید افزایش وزن زیادی را تجربه کنم. همچنین از آنجایی که صورتم نسبت به صورت خانم اعتصامی بسیار تکیده است، تصمیم گرفتم که نزد یکی از دوستانم به نام خانم دکتر نسیم غلامی که متخصص پوست است مراجعه کنم تا تزریق فیلر انجام دهم. خب این موضوع خیلی ریسک بالایی داشت، چراکه در بلند مدت باعث عوارض می­شود اما در هرحال انجام دادم. با این وجود آنچه که در نهایت کار موجود است، نتیجه هوش، ذوق و ابتکار طراح گریم آقای خلج است.

سخن پایانی؟

امیدوارم که تمام گروه و تک تک دوستانی که در این اثر زحمت کشیدند، بتوانند نتیجه زحمت خود را ببینند، چراکه همه با عشق در کنار هم، همدل و همراه بودند.

معصومه دهقان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است