امین میری:
امیدوارم سیاست وارد داوری نشود
میتوانم بگویم که خدا را شکر همه چیز عالی بود و همه گروه بسیار زحمت کشیدند.
امین میری، متولد ۱۳۵۸ از زاهدان و فارغالتحصیل رشته کامپیوتر است. وی از سال ۱۳۷۰ فعالیت حرفهای خود را از تئاتر آغاز کرد و تاکنون حدودا بازی در ۱۰۰ اثر نمایشی را تجربه کرده است. از مهمترین آثاری وی میتوان به بازی در هناس، بدون قرار قبلی، شبی که ماه کامل شد، سه کام حبس، کت چرمی، سقوط، نجلا و… اشاره کرد. به بهانه بازی اخیرش در فیلم نپتون با او گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
همکاری با تیم نپتون چطور شکل گرفت؟
خب در ابتدا، فیلمنامه نپتون به من پیشنهاد شد، مطالعه کردم، دوستش داشتم و با نقش ارتباط برقرار کردم. همچنین بیشتر گروه و آقای غفاریان را نیز میشناختم و همین موضوع، همکاری را برایم جذابتر کرد.
از ویژگیهای نقشتان بگویید؟
بازی در این نقش، مرزی بین خوب و بد بودن را شاملش میشد. شاید کمدی و طنازیهایی که کاراکتر داشت برایم بسیار جذاب بود. همچنین این کاراکتر مانند تمام آدمها تماما شخصیت منفی نیست. مرموز بودن و شیطنتهایی که این کاراکتر دارد، بخاطر شرایط و وضعیتی است که در گذشته تجربه کرده است. از طرفی نقشهایی که در درام و داستان تاثیرگذار باشند، برایم بسیار مهم است و این کاراکتر نیز شخصیتی این چنینی داشت.
نقشی که بازی کردید چقدر نسبت به شخصیت واقعیتان دور یا نزدیک است؟
من معمولا به نقشهایی که بازی میکنم از این زاویه نگاه نمیکنم، حتی به این مضمون فکر نمیکنم، چرا که اعتقادم در بازیگری این است که نباید در نقشی که بازی میکنم، به این فکر کنم که این کاراکتر کدام ویژگیهایش به من دور یا نزدیک است؟ فکر کردن به همین چیزها، درونیاتی از خودم را در نقش به تصویر میکشد. اگر هم، در تمام کاراکترها به این موضوع فکر کنم به یکنواختی و تکرار میرسد. به همینخاطر معتقدم که هرنقش دارای روحیات، روان، رفتار و فیزیک مجزاست و باید تلاش کنم تا آن را بسازم. بنظرم بازیگری مانند پیکرتراشی است. لذا در تمام نقشهایی که تاکنون بازی کردم، اینگونه فکر کردم اما اینکه چقدر موفق بودم یا نبودم را مخاطب باید اظهار نظر کند.
از چالشهای بازی در این فیلم بگویید؟
خب همانطور که گفتم نقشی که بازی کردم برای اینکه از فضای تلخ فیلم کم کند به طنازی و شخصیت کمیک این کاراکتر احتیاج داشت و بنظرم این یکی از چالشهای سخت بازیام بود، چراکه بخشی از رهایی تلخ فیلم به بر دوش کاراکتر من بود و باید آن را به درستی ادا میکردم. فکر کردن و گفتمان با آقای غفاریان و خانم ساداتی کمک کرد تا کمکم به نقش مسلط شوم. لذا در تمرینهای دورخوانی که داشتیم روند شکلگیری کاراکتر انجام شد و مسیر نهایی این نقش تکمیل شد.
هدایت بازیگری چگونه بود؟
از زمانی که فیلمنامه را خواندیم و دورخوانی را شروع کردیم، تمرینهای بازیگری تا پایان بازیام در زمان فیلمبرداری بود. جزئیاتی که آقای غفاریان برای رسیدن به نقش ارائه داد، خیلی در راستای هدایت نقشم مهم و حیاتی بود. از طرفی ارائه خلاقیت و بداهه پردازی برای رسیدن به نقش (چه در دوران دورخوانی و چه در پروسه ضبط)، نکته دیگری بود که آقای غفاریان دستم را باز گذاشته بود. بطور مثال من اتودم را میزدم و ایشان یا حذف و یا قبول میکرد. خب بازی کردن با چنین شخصیت و روحیاتی سخت بود و مهمترین نگرانیام این بود که نقشم، اغراق شده نباشد که خدا را شکر این موضوع توسط کارگردان حل و فصل شد. البته امیدوارم که در خروجی نیز همینطور شده باشد.
کار با آقای غفاریان به عنوان یک کارگردان اولی چطور بود؟
همواره در کارنامه هنریام، این شانس را داشتم که با کارگردانان نامدار و درجه یکی در سینمای ایران کار کنم. در این فیلم نیز اولین باری نیست که با یک کارگردان کار اولی کار میکردم. لذا تاکنون چندین بار با کارگردانان اولی مشغول به کار شدم و بنظرم بسیار جذاب بوده است. چراکه این کارگردانان از مسیر بسیار سختی گذشتهاند تا به این نقطه برسند. بطور مثال مجاب کردن تهیهکننده و سرمایهگذار خود یک پروسه عظیمی است و همینکه توانسته از آن مرحله عبور کند، میتوان پیشبینی کرد که وی بسیار تلاشگر است. بنظرم کارگردانان اولی جسورتر از کارگردانان مطرح هستند، چراکه افراد مطرح همواره محافظه کار هستند و تن به هرچیزی نمیدهند. از طرف دیگر، معمولا نگاه و اندیشه کار اولیها بسیار جدید، جذاب و خلاق است.
در روند کار با مشکلی روبرو نبودید؟
خیر. باتوجه به اینکه این اثر مستقل است و تامین سرمایه شخصی است. میتوانم بگویم که خدا را شکر همه چیز عالی بود و همه گروه بسیار زحمت کشیدند. فضای صمیمی از دیگر نکات مثبت این کار بود که توسط گروه تولید، تهیه و گروه کارگردانی تبیین شده بود. لذا معتقدم که تجربه با این گروه بسیار دلچسب و لذتبخش بود، طوریکه نقشم به پایان رسید، باز هم به صحنه میرفتم تا عوامل را ببینم.
بنظر شما این فیلم در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تاثیرگذار خواهد بود؟
بنظر من، تاثیرگذاری فیلم ربطی به جشنواره ندارد. چرا که فیلم نپتون، واقعا تاثیرگذار، خاص و حائز اهمیت است و درباره مسئلهای مهم، جسورانه صحبت میکند، طوریکه تمام خط قرمزها را رد میکند. لذا معتقدم که تاکنون در سینمای ایران به این موضوع پرداخته نشده است. به همینخاطر این فیلم چه در این جشنواره و چه در جشنوارههای دیگر قطعا تاثیرگذار و برای مخاطب جذاب خواهد بود.
این فیلم شانسی برای دریافت جایزه خواهد داشت؟
خب این موضوع با توجه به آثار دیگر باید قیاس شود. اما امیدوارم که داوران عادلانه به فیلمها نگاه کنند، مصلحت اندیشی نکنند و سیاستهای نادرست را وارد جشنواره نکنند، چراکه در سنوات گذشته، این مسائل مطرح بود و حال نیز ممکن است مطرح باشد. لذا امیدوارم باتوجه به شایستگی کار اتفاقات خوبی نیز برایش ایجاد شود، چراکه این اثر حاصل زحمات و تلاشهای همه تیم است.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است