روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد عسگری:

دکوپاژ در آسمان


نخستین جذابیتی که شهید«شیرودی» برای یک فیلمساز دارد، خلبان بودن اوست.

شرح دلاوری خلبانان هوانیروز در دوران دفاع مقدس در آثار سینمایی همواره مورد پسند مردم بوده و نیز در گیشه موفق واقع شده است. «عقاب‌ها» و «کانی مانگا» از جمله چنین آثار سینمایی هستند که به نقش خلبانان در دوران دفاع مقدس پرداخته‌اند و همچنان با گذشت سال‌ها از تولید آن‌ها، در فهرست فیلم‌های پر مخاطب و پرفروش جا خوش کرده‌اند.

«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری که در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، پای در مسیر پیشینیان خود گذاشته و به شرح قهرمانی شهید علی اکبر شیرودی در مقطعی حساس از دوران دفاع مقدس ایران پرداخته است.

عسگری که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر توانست با نخستین ساخته سینمایی و دفاع مقدسی خود به نام «اتاقک گلی» جایزه بهترین فیلم اول را کسب کند، در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر با ساخت «آسمان غرب» دست به بلند پروازی زده و گام در مسیر تولید فیلمی پر خرج و حماسی نهاده است.

علی اکبر شیرودی از برترین خلبانان نیروی هوایی و متخصص پرواز با بالگردهای کبری بود و در مهار شورش کردستان نقش پررنگی ایفا کرد و سرانجام در هشتم اردیبهشت سال ۱۳۶۰ در ۲۵ سالگی و در پی یک درگیری و بر اثر اصابت گلوله تانک به بالگرد به شهادت رسید.

عسگری در «آسمان غرب» به بیان همین بازه زمانی اما بدون روایت نحوه شهادت این قهرمان ملی پرداخته است.

«آسمان غرب» به سیاق فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای با صحنه مهیج و حمله متهورانه شهید شیرودی با بالگرد به شورشیان مسلح در منطقه جنگی افتتاح می‌شود و عسگری از همان ابتدا مخاطب را با فیلم و قهرمان اثر خود همراه می‌سازد.

عسگری همچنین برای معرفی قهرمان خود با فلاش بک به دوران کودکی وی در شیرود استان مازندران باز می‌گردد هنگامی که علی اکبر نوجوان در شالیزارهای برنج با دیدن سنجاقک شوق پرواز را در خود احساس می‌کند.

با پایان این سکانس و تا حدود دقیقه ۵۰ فیلم، شهید شیرودی را به جای آسمان و سوار بر بالگرد بر روی زمین می‌بینیم که از یک طرف باید به همسر خود ثابت کند کار او مانعی برای دوست داشتن خانواده نشده و از سوی دیگر در جدال با مقام مافوق (بنی صدر رییس جمهور وقت) است که با وجود تهاجم دشمن بعثی به کشور معتقد است که «باید زمین داد تا زمان خرید» و اذن جنگ را نمی‌دهد.

از دقیقه ۵۰ فیلم، شهید شیرودی و هم‌قطاران وی با تمرد مقدس از فرمان مافوق، با بالگردهای مجهز به گلوله و آتش بار به نبرد با دشمنان و تانک‌های آن‌ها بر می‌خیرند.

در سکانس‌های بعدی، عسگری در نبردی که در یکی از روستاهای منطقه بازی دراز رخ می‌دهد از سردار حسین همدانی در فیلم خود رونمایی می‌کند که ۱۶ مهر سال ۱۳۹۴ در سوریه به شهادت رسید.

«آسمان غرب» یک فیلم معمولی آپارتمانی با لوکیشن محدود نیست و می‌توان گفت یکی از پرخرج ترین فیلم های دفاع مقدسی حاضر در جشنواره فیلم فجر است و شاید همین امر باعث شده عسگری در اثر جدید خود وسواس نشان دهد و فیلمی آبرومند بسازد.

سکانس درگیری با بالگردها و انفجارها با توجه به بضاعت سینمایی ایران خوب از آب در آمده و تلاش‌های صورت گرفته که بدون شک با همراهی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی میسر شده، بیننده را راضی نگه می‌دارد.

میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح، کریم امینی، آرمین رحیمیان و نسیم ادبی در «آسمان غرب» ایفای نقش می‌کنند.

خبرنگار صبا به بهانه حضور این فیلم در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با محمد عسگری کارگردان این اثر گپ و گفت کوتاهی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

  آسمان غرب درباره علی اکبر شیرودی است، این شخصیت چه چیز متمایزی داشت که سراغ ایشان رفتید؟

اگر بخواهیم به صورت کلی موضوع شهادت را بررسی کنیم متوجه می‌شویم، همه شهدای این مملکت دارای ویژگی‌های مشترکی بودند که به درجه والای شهادت رسیده اند؛ ولیکن اگر بخواهیم از منظر هنر سینما این انتخاب را مورد واکاوی قرار دهیم، نخستین جذابیتی که شهید«شیرودی» برای یک فیلمساز دارد، خلبان بودن اوست، زیرا کارگردان باید در آسمان دکوپاژ کند و سختیِ ماجرا هم از همان‌جا آغاز می شود. گذشته از اینها شهید شیرودی فرد بسیارغیرت‌مند و جنگنده ای ست که مسیر را در اجرا برای فیلمساز سخت تر هم می کند، ایشان سرسختانه در مقابل دشمن قرار می گرفت و تصویر این ویژگی اخلاقی که همراه شده با مهارت در  پرواز، و تبدیل آن به زبان سینما چالش برنگیز است.

احتمالا همین موضوع کار را در مسیر تولید سخت می‌کند.

بله، به نظرم ژانر اکشنی که با آن در این فیلم مواجه ایم مسیر را سخت تر هم می کند ولی در نهایت اصلی‌ترین خروجی «آسمان غرب» اجرای باورپذیر و در هم تنیده ی موضوعات فوق است. ساخت چنین اثری با این قد و قواره برایم جذاب و سخت بود، امیدوارم که از این آزمون سربلند بیرون آمده باشم و مردم هم با دیدن فیلم به آن علاقه مند شوند.

چقدر جنبه داستانی زندگی شهید شیرودی برای شما اهمیت داشت و چه اندازه جنبه مستند آن برایتان پر رنگ بود؟

تا آن‌جا که امکان برایم فراهم بود سعی کردم به مستندات تاریخی آن برهه پایبند باشم اما زمانی که سینما کار می‌کنیم، می‌دانیم شاید وقایعی در تاریخ وجود داشته باشد که برای مردم و مسئولین کشور اهیمت تاریخی بسیار زیادی داشته باشد ولی برای این‌که تبدیل به فیلمنامه شوند جنبه دراماتیک ندارند.

بنابراین در نگارش فیلمنامه و ساخت باید تدابیری اتخاذ شود تا جنبه دراماتیک فیلم پر بارتر شود ولی قطعا متوجه بوده‌اید که روایت تاریخی تحریف نشود.

فیلم‌نامه‌نویسی و تاریخ‌نگاری تفاوت‌های بارزی دارند که نمی‌خواهم به آن‌ ورود کنم ولی من تا آن‌جایی که امکان داشت به مستندات تاریخی آن دوران وابسته بودم و برای این‌که قصه جذابیت داشته باشد بخش‌های را به آن برهه از زمان اضافه کردم البته نه به این معنی که در تاریخ  دست برده باشم، بلکه به وقایعی که در یک ماه نخست جنگ تحمیلی ایران در غرب کشور رخ داده (منطقه سر پل ذهاب) پرداخت شده است و به بازه زمانی سه روزه در فیلم «آسمانِ غرب» پرداخته‌ام.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است