روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمد کوثری:

هوش‌مصنوعی نافی روزنامه‌نگار به‌صورت کامل نیست


به‌صورت دقیق نمی‌توان از تاثیرات هوش‌مصنوعی بر روی رسانه‌ها گفت.

دقیق‌ شدن بر جنبه‌های اثرگذار تکنولوژی هوش‎مصنوعی، مدتی‌ست که موجبات دلهره و تردید افراد متفاوت بسیاری را فراهم آورده، ازجمله آن‌ها روزنامه‌نگاران نگرانی هستند که دلواپس ازدست‌دادن شغل خود می‌باشند. این نگرانی‌ها به‌همین‌جا ختم نشده تا جایی‌که صندوق بین‌المللی‌پول پیش‌بینی می‌کند که در آینده‌ای نه‌چندان دور، هوش‌مصنوعی با اثرگذاری بر روی ۴۰ درصد از مشاغل جهان، شکاف اقتصادی را بیشتر خواهد کرد. این پدیده هول‌انگیز از جهاتی شبیه به چاقوی دولبه‌ای است که بستگی دارد چه‌طور و کجا از آن استفاده شود. جالب این‌جاست که حتی برق لبه‌های این چاقوی شگفت‌انگیز نیز در نگاه افراد مختلف، متفاوت است! مانند روزنامه‌نگارانی که تیزی این برق،‌ چشمانشان را به روی همه‌چیز به‌جز تصویر بیکار شدنشان، بسته‌ است و برق لبه دیگرش، چشمان عده دیگر را طوری باز کرده که با قطعیت اعلام می‌کنند که هوش‌مصنوعی هرگز نمی‌تواند جای خلاقیت، قدرت تشخیص ‌رعایت اصول‌اخلاقی و حرفه‌ای انسان را بگیرد. درحقیقت نفوذ هوش‌مصنوعی در رسانه‌ها از نگاه برخی، فرصتی است برای تسهیل خبرنویسی و افزایش سرعت آن و از دید برخی دیگر تهدیدی جدی برای تصاحب شغلشان.  نمایشگاه مطبوعات امسال، بهانه‌ای شد تا در خصوص این «انقلاب غریب هوش‎مصنوعی در رسانه»، با کارشناسان این حوزه به گفت‌وگو بنشینیم. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار صبا را با تعدادی از اساتید و کارشناسان رسانه از نظر می‌گذرانید:

آقای دکتر شما به‎عنوان کارشناس و پژوهش‌گر رسانه، تاثیرات هوش‌مصنوعی بر رسانه‌ها را بیشتر مثبت می‌دانید یا منفی؟

به‌صورت دقیق نمی‌توان از تاثیرات هوش‌مصنوعی بر روی رسانه‌ها گفت، اما می‌شود به چند نکته اشاره کرد، یکی این‌که از پیشرفت تکنولوژها و پدیده هوش‌مصنوعی تغییرات زیادی برای رسانه‌ها بوجود خواهد آمد، نکته دوم این است که سهم سوءاطلاعات یا اخبار جعلی که بخشی از سوءاطلاعات است در فضای رسانه گسترش پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی سوم نیز این است که مطبوعات و روزنامه‌نگاری مطبوعاتی همچنان به شکلی باقی خواهد ماند.

منظورتان از این‌که مطبوعات و روزنامه‌نگاری همچنان به شکلی باقی خواهد ماند؛ چیست؟

درواقع منظورم این است که دو نکته اولی که به آن‌ها اشاره کردم، مقدمه‌ای می‌شوند که به موجب آن‌ها روزنامه‌نگار مطبوعاتی به شکلی به حیات خودش ادامه ‌دهد، چون تلاش می‌کند از سمتی با سوءاطلاعات مقابله کند و از طرف دیگری هم سعی می‌کند که دفاعی برای حیات باشد. درواقع دفاعی برای آزادی مردم و خبررسانی صحیح به مردم در دنیای کنونی باشد. اگرچه به ‌لحاظ فن‌آوری و یا فرآیندهای کار ممکن است تغییرات زیادی در روزنامه‌نگاری و اکثر رسانه‌ها اتفاق بیفتد ولی به نظرم نافی حداقل روزنامه‌نگار به‌صورت کامل نیست.

ندا روزبه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است