روزنامه صبا

روزنامه صبا

علاالدین ظهوریان:

رسانه جزو ضروریات زندگی اجتماعی است


موضوع اطلاع‌رسانی و تبیین افکارعمومی و تحلیل و توجیه مسائل روز همیشه موردنیاز جامعه است .

دقیق‌ شدن بر جنبه‌های اثرگذار تکنولوژی هوش‎مصنوعی، مدتی‌ست که موجبات دلهره و تردید افراد متفاوت بسیاری را فراهم آورده، ازجمله آن‌ها روزنامه‌نگاران نگرانی هستند که دلواپس ازدست‌دادن شغل خود می‌باشند. این نگرانی‌ها به‌همین‌جا ختم نشده تا جایی‌که صندوق بین‌المللی‌پول پیش‌بینی می‌کند که در آینده‌ای نه‌چندان دور، هوش‌مصنوعی با اثرگذاری بر روی ۴۰ درصد از مشاغل جهان، شکاف اقتصادی را بیشتر خواهد کرد. این پدیده هول‌انگیز از جهاتی شبیه به چاقوی دولبه‌ای است که بستگی دارد چه‌طور و کجا از آن استفاده شود. جالب این‌جاست که حتی برق لبه‌های این چاقوی شگفت‌انگیز نیز در نگاه افراد مختلف، متفاوت است! مانند روزنامه‌نگارانی که تیزی این برق،‌ چشمانشان را به روی همه‌چیز به‌جز تصویر بیکار شدنشان، بسته‌ است و برق لبه دیگرش، چشمان عده دیگر را طوری باز کرده که با قطعیت اعلام می‌کنند که هوش‌مصنوعی هرگز نمی‌تواند جای خلاقیت، قدرت تشخیص ‌رعایت اصول‌اخلاقی و حرفه‌ای انسان را بگیرد. درحقیقت نفوذ هوش‌مصنوعی در رسانه‌ها از نگاه برخی، فرصتی است برای تسهیل خبرنویسی و افزایش سرعت آن و از دید برخی دیگر تهدیدی جدی برای تصاحب شغلشان.  نمایشگاه مطبوعات امسال، بهانه‌ای شد تا در خصوص این «انقلاب غریب هوش‎مصنوعی در رسانه»، با کارشناسان این حوزه به گفت‌وگو بنشینیم. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار صبا را با تعدادی از اساتید و کارشناسان رسانه از نظر می‌گذرانید:

علاالدین ظهوریان مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرسابق هیات نظارت بر مطبوعات، مخالف اعتقاد برخی از افراد که هوش‌مصنوعی را در تضاد با رسانه‌ها می‌دانند، بوده و در این خصوص می‌گوید: من تصور نمی‌کنم این‎گونه باشد. درواقع موضوع اطلاع‌رسانی و تبیین افکارعمومی و تحلیل و توجیه مسائل روز همیشه موردنیاز جامعه است و این‌طور نیست که مواردی چون هوش مصنوعی و … باعث تضعیف حوزه رسانه شود. رسانه درهرحال جزو ضروریات زندگی شهری و زندگی اجتماعی است.

وی معتقد است: اگر رسانه، حوزه خودش و مسائل مورد نیاز اجتماعی را خوب درک کند، اساسا وجود هوش‌مصنوعی و مواردی که به آن اشاره کردید، نباید جای نگرانی داشته باشد، مشروط به این‌که همکاران رسانه‌ای هم خودشان را ارتقاء دهند و در واقع به مسائل مورد نیاز جامعه، به‌صورت عمیق نگاه کنند؛ آن‌وقت در این‌صورت جایگاه خودشان را خواهند داشت و چیزی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. ضمن این‌که خود اهالی رسانه هم می‌توانند در جهت ارتقاء سطح دانش خودشان از همین ظرفیت‌های تکنولوژی و هوش مصنوعی استفاده کنند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است