روزنامه صبا

روزنامه صبا

نوید نامی:

فیلم ارجاعی به دوره تاریخی خاصی ندارد


ایده فیلمنامه در مورد این است که یک عمل جراحی بسیار عجیب و غریبی روی فردی انجام می‌شود.

بخش هنر و تجربه در بسته فیلم‌هایی که با عنوان یک سانس چند رویا ارائه کرده مخاطبان را به تجربه‌ای از فیلم‌های کوتاه که شاخصه‌های فرا واقعی دارند دعوت کرد. خبرنگار صبا گفتگویی با این کارگردانان خلاق داشته که در ادمه می‌خوانید

به همراه برادرتان وحید نامی به تجربه دیگری دست زده‌اید در مورد ایده فیلمنامه، مدت زمان و موضوعش بگویید.
ایده فیلمنامه در مورد این است که یک عمل جراحی بسیار عجیب و غریبی روی فردی انجام می‌شود و این فرد شهردار شهری است که ما در فیلم از آن سخن می‌گوییم. کشمکش فیلم آنجاست که شهردار رو به مرگ است و بحران پیچیده‌ای به وجود می‌آید. فیلم حدود ۲۰ دقیقه است و به نوعی بدون ‌زمان و‌ مکان است و تاریخ مشخصی ندارد به خاطر همین ارجاع مستقیمی به زمان یا دوره خاصی نمی‌کند ولی تقریباً می‌توانیم بگوییم که یک دوره تاریخی است که آن را از دوره حاضر جدا می‌کند. زبان فیلم ترکی است و در تبریز ساخته‌ شده است و می‌توانیم بگوییم که فیلم فضای سورئالی دارد.

با توجه به اینکه فیلم بدون مکان و زمان است از نظر دکور و لوکیشن با چالش‌هایی مواجه بودید؟
ما این فیلم را در لوکیشن بابا باغی کار کردیم که تنها بیمارستان جذامیان ایران است که۶۰ سال پیش ساخته شده و از همه جای ایران بیماران را به آنجا می‌آوردند. در حال حاضر البته بیماری جذام دیگر مثل سابق خطرناک نیست و بیماران اینجا زندگی خوبی را می‌گذرانند ما به سختی توانستیم از آنجا به عنوان لوکیشن فیلمبرداری‌ استفاده کنیم ولی خب در ابتدا جای خامی بود و صرفاً معماری و خود مکان در اختیار ما بود. ما حدود دو هفته در آنجا کار دکورسازی و فضاسازی داشتیم و جا دارد که از آقای میلاد دل آسا طراح صحنه کار و دستیارشان یاسین پناهپور یاد کنم که حدود دو هفته سخت کار کردند و تا پایان مدت فیلمبرداری نیز مشغول به کار و ساخت بودند. خوشبختانه هر کسی که فیلم را می‌بیند در این مورد صحبت می‌کند که صحنه چقدر خوب بود و فضاسازی چقدر بیان کننده حسی بود که باید انتقال داده می‌شد.

سخن پایانی
از خانم نیلوفر زیوردار تهیه‌کننده کار که در حال حاضر دیگر ایران نیستند و به آمریکا مهاجرت کرده‌اند بخاطر اینکه فیلمنامه ما را حمایت کردند تشکر می‌کنم. همینطور از همه عوامل فیلم که جانانه به ما کمک کردند و هیچ کدام دستمزد واقعی از ما نگرفتند و از انجمن سینمای جوانان که پس از ساخت فیلم نصف فیلم را خریداری کردند سپاسگزارم. از گروه هنر تجربه بسیار تشکر می‌کنم که این فرصت را برای فیلم کوتاه ایجاد کرده‌اند و از فیلمسازان فیلم کوتاه و خود فیلم کوتاه حمایت می‌کنند. این بسیار ارزشمند است که فیلم‌های ما در کنار باکس‌های فیلم‌های پرفروش گیشه اکران می‌شود و امیدوارم که این روند اکران فیلم کوتاه به شکل بسیار جدی و حرفه‌ای و دقیق ادامه پیدا کند تا این فرهنگ فیلم کوتاه دیدن در سینما بالاخره در جامعه و فرهنگ‌مان جا بیافتد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است