روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگو با مدیر و رهبر ارکستر صداوسیما

تغییر رویکرد تلویزیون نسبت به نشان دادن آلات موسیقی


مهیار مهرآذر: رویکرد تلویزیون نسبت به نشان دادن آلات موسیقی، قدری تغییر کرده و امیدوارم که در آینده نیز بیشتر شود.

  ارکسترسمفونیک سازمان صداوسیما از معدود ارکسترهای کشور است که برخلاف اغلب گروه‌های همنواز گذشته کشور، تعطیل نشده و  با وجود تمام مصائب و مشکلات مربوط به این حوزه، از آغاز تاسیس خود در دهه هفتاد تا به الان هنوز پابرجا مانده و چراغ موسیقی کلاسیک به لطف موسیقی‌دانان و نوازندگانش همچنان روشن نگاه داشته شده است. این ارکستر که در طی این سال‌ها نسبت به فراخور زمان و شرایط متفاوت، افت و خیزهای بسیاری را تجربه کرده، در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با استقبال بسیار مخاطبان روبرو شد و این روزها صحبت از درخشش و اجرای موفقیت‌آمیز این گروه خصوصا دربین اهالی موسیقی بسیار شنیده می‌شود. از مشاهده موفقیت و درخشش ارکسترسمفونیک سازمان صداوسیما بعد از سال‌ها، گمان پشتوانه‌ای قوی‌تر از پیش، برای این ارکستر می‌رود. پشتوانه حساب‌شده‌ای که توانسته چنین تغییر و تحول مثبتی را برای گروهش رقم زند و ذوق و جدیت بیشتری برای هنرنمایی اعضای آن به ارمغان بیاورد. خبرنگار روزنامه صبا در این زمینه با مهیار مهرآذر مدیر و حسین شریفی رهبر  این ارکستر که میهمانان ویژه روزنامه صبا شده‌اند، گفت‎وگویی انجام داده‌ که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

 

مهیار مهرآذر: نشان دادن آلات موسیقی رویکرد جدید تلویزیون

مهیار مهرآذر گوینده رادیو، مجری تلویزیون و مدیر ارکسترسمفونیک سازمان صداوسیما با اشاره به موفقیت ارکستر در جشنواره موسیقی فجرگفت: در جشنواره موسیقی فجر امسال با انتخابی که حسین شریفی، رهبر ارکستر از میان قطعات برجسته ایرانی انجام داد؛ یازده قطعه ارکسترال فوق‌العاده فاخر و جذاب نواختیم. شاید مردم قبل از تماشای آن اجرا چنین تصوری از ارکستر نداشتند و البته طبیعی است چون ارکستر صداوسیما، ارکستری است که بیشتر در مناسبت‌ها و محافل رسمی و دیپلماتیک کشور از جمله در محفل تحلیف ریاست‌ جمهوری و محافل این‌چنینی حضور دارد. در واقع قصد داشتیم هنرنمایی دوستان هنرمندمان را به رخ بکشیم که خوشبختانه این اتفاق رقم خورد و ارکسترسمفونیک صداوسیما در جشنواره فجر درخشید و حسابی سروصدا کرد.

وی افزود: سال گذشته رئیس محترم سازمان در یکی از سفرهای خارج از کشور خود گفت‌وگویی با وزیر فرهنگ یک کشور داشت و در آن گفتمان پیشنهاد داده شد که یک اجرای تلفیقی با ارکستر صداوسیمای ما برگزار شود. اما به‌دلیل مسائل پشتیبانی و مالی این پیشنهاد انجام نشد. البته مدتی است که درحال پیگیری این موضوع هستم تا بلکه بتوانیم با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اجرای خارج از کشور هم داشته باشیم که امیدوارم به نتیجه برسد.

او بیان کرد: در خصوص این که مردم زیاد از وجود این ارکستر مطلع نیستند، شاید نشان ندادن ساز و خود ارکستر از قاب تلویزیون نیز مزید برعلت باشد که البته این تدبیر مدیران رسانه گذشته است و شرایط حال‌حاضر این‌گونه نیست. برای مثال در شب بیست و پنجم بهمن ماه فکر می‌کنم شبکه خبردو که شبکه تازه‌تاسیسی است قریب به پنجاه دقیقه از برنامه ارکستر ما را در تالاروحدت پوشش دادند. من فکر می‌کنم رویکرد تلویزیون نسبت به نشان دادن آلات موسیقی، قدری تغییر کرده و امیدوارم که در آینده نیز بیشتر شود.

وی در ادامه اشاره کرد: ما امسال تغییرهای جدی و زیادی داشتیم. یکی از این تغییرات، دعوتی است که از حسین شریفی صورت گرفت و منجر به حضور او به ‌‎عنوان رهبر جدید ارکسترسمفونیک صداوسیما شد. حسین شریفی از هنرمندان بسیارقدیمی‌ ارکستر ما است که سال‌های ‌سال به‌عنوان نوازنده ترومبون، نواخته‌ و تجربه‌های بسیار درخشانی از نواختن با رهبران مختلف جهان دارد. او از بزرگان موسیقی آموخته است و قطعا کوله‌بار ارزنده‌ای از دنیای موسیقی برای ارائه به دوستان نوازنده جوان‌تر ارکسترسمفونیک دارد. من صادقانه از این دعوت خیلی خوشحالم.

مهرآذرمعتقد است: مهم‌ترین دلیل پیشرفت و ترقی ارکسترسمفونیک صداوسیما در جشنواره موسیقی فجر امسال، حتما نظم آن بوده و رسیدن به این نظم حاصل ممارستی است که حسین شریفی عزیز داشته است. او همیشه زودتر از بقیه حاضر و آخرین نفری است که از استودیو خارج می‌شود. در تمام مدت نیز با یک انرژی مضاعفی حضور دارد و من بابت تمام این اتفاقات به حسین شریفی دست‌مریزاد می‌گویم.

 

حسین شریفی: بابت تغییر باور مخاطب، خوشحال هستم

حسین شریفی کارشناس شورای نظارت بر موسیقی صداوسیما، نوازنده ترومبون، موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکسترسمفونیک صدا وسیما، در این گفت‌وگو بیان کرد: همه بچه‌های ارکستر صداوسیما هنرمند هستند. همه تحصیلات موسیقی دارند و آن را به‌صورت آکادمیک یاد گرفته‌اند‌. چیزی که در این مسیر به آن‌ها کمک می‌کند تا توانمندی‌شان بالفعل برسد، نظم است. کار ما تک ‌نفره یا چندنفره نیست، یک ارکستر هشتاد نفره است. پس لازم است که این هنر و دانشی که بچه‌ها در طی سال‌های‌ سال کسب کرده‌اند؛ در کنار هم قرار بگیرد تا حاصلش یک خروجی خیلی خوب باشد.

او در ادامه اظهار داشت: من از ابتدای تاسیس ارکسترسمفونیک صداوسیما، در آن حضور داشته و ساز زده‌ام و بالطبع رهبرها و مدیریت‌های مختلفی دیده‌ام؛ این اتفاق با دکترمهرآذر چندین و چند برابر شد.

وی افزود: این که یک مدیر ارکستر به رهبر ارکستر اعتماد داشته باشد، بسیار راهگشا است. درواقع دکتر مهرآذر با این اطمینان، مسئولیت من را بالاتر ‌برد. چراکه وقتی همه‌چیز فراهم باشد، دیگر جایی برای اهمال نیست.

شریفی با اشاره به استقبال مردم از اجرای ارکسترسمفونیک صداوسیما در جشنواره فجر امسال گفت: بازخورد بسیارخوب مردم از اجرای ارکستر، باعث افتخار است. البته من بیشتر از هرچیز بابت موفق شدن‌مان در تغییر باور مخاطب، خوشحال هستم.

وی در ادامه گفت: از ابتدای امر نیز تلاش ما بر این بوده که این باور کنار برود و مردم بدانند که بچه‌های ما چه‌قدر هنرمند هستند. ارکستر چه قابلیت‌هایی دارد و چه‌قدر توانمند است. به‌همین منظور سعی کردیم قابلیت‌های‌مان را به جشنواره موسیقی فجر ببریم و در آن‌جا به معرض عموم بگذاریم تا مخاطب بیاید و آهنگ‌هایی را که سال‌ها از رادیو و تلویزیون شنیده، بشنود و ببیند چه افرادی آن آهنگ‌ها را می‌نوا‌زند و چگونه می‌نوا‌زند و برای این نواختن‌ چه ‌تعداد هنرمند درگیر شده‌اند.

حسین شریفی اذعان داشت: این اتفاق واقعا دو سه ماه است که افتاده و قطعا سال آینده باز هم بهتر خواهد شد.

 

ندا روزبه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است