روزنامه صبا

روزنامه صبا

یوسف منصوری تهیه‌کننده «ماه من»:

برنامه سحرگاهی باید در شان مخاطب روزه‌دار باشد


در  تصویرسازی از حرفه‌ای ترین سبک دیجیتال استفاده شده، این ها برای احترام به مخاطب است و ما معتقدیم سحرگاه باید یک برنامه در شان مخاطب روزه‌دار ایرانی ساخته شود.

«ماه من» ویژه‌ برنامه‌ سحرگاهی ماه مبارک رمضان شبکه سه سیما است که چند سالی‌ با تهیه‌کنندگی و کارگردانی یوسف منصوری و اجرای نجم‌الدین شریعتی روانه آنتن شده ‌است. کارشناسان این ویژه ‌برنامه هرساله تغییر می‌کنند و امسال حجت الاسلام علیرضا پناهیان و حجت الاسلام سیدحسین آقامیری کارشناسان این ویژه ‌برنامه هستند. از تغییرات مشهود این فصل از «ماه من» فضای دکور متفاوت آن است که به کمک ارتباط‌گیری بیشتر مخاطبان با این برنامه آمده است. به بهانه پخش این برنامه خبرنگار صبا با یوسف منصوری تهیه‌کننده و کارگردان «ماه من» گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

یوسف منصوری تهیه‌کننده و کارگردان برنامه سحرگاهی «ماه من» شبکه سه سیما در گفت‌وگو با روزنامه صبا، درباره دکور این برنامه اظهار داشت: بنده و امیرحسین میرطالب چند ماه قبل از ماه مبارک رمضان جلسات خود را شروع کردیم. نیت ما این بود که بتوانیم دکوری مناسب این فضا، این ساعت از شبانه‌روز و آن اتمسفر سحرگاهی ماه مبارک طراحی کنیم که در خدمت ریتم و حس برنامه و شرایط محیطی مخاطب باشد یعنی باید اِلمان آرامش، معنویت و عناصر زیبایی‌شناختی مخصوص خود را در طراحی‌هایی که انجام می‌دادیم مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: طبیعتاً آب هم که طی چند سال گذشته عضو ثابت برنامه ما شده، یکی از عناصری است که با خود حس آرامش می‌آورد و در ادبیات ما به روشنایی و نور و حال خوب یاد شده است. بنابراین سعی کرده‌ایم نسبت خود را با آب و دکورهای قبلی خود حفظ کنیم. علاوه بر اینکه خلاقیت و طراحی جدیدی که هر سال موظف هستیم در دکور خود اجرا کنیم و برای آن فکر داشته باشیم.

منصوری با بیان اینکه همه چیز در برنامه سحرگاهی و کار کردن در ماه مبارک رمضان قشنگ و لذت‌بخش است بخصوص چالش‌های آن، گفت: در طول سالیان گذشته که برنامه «ماه من» را شروع کردیم سطح توقع مخاطب نسبت به برنامه سحرگاهی خیلی بیشتر شده و از شکل ساختاری ۱۰-۷ سال قبل خود خارج شده است و به فرم صحیح برنامه‌سازی در این ساعت از شبانه روز و موقعیت زمانی و تاریخی وارد شده است. بنابراین ما یکی از مسائلی که داریم این است که هر سال باید چیز جدیدی برای مخاطب داشته باشیم.

وی ادامه داد: این نکته هم در پلی‌بک‌ها، هم در دکور، هم در موسیقی، هم در مباحثی که کارشناسان ارائه می‌دهند صادق است. باید همیشه در این حوزه‌ها حرف نو و جدید بزنیم. علاوه بر اینکه ما باید نکات مثبت سال‌های گذشته و آن چیزهایی که مخاطب بدان علاقه نشان داده و از ما توقع دارد را نیز حفظ کنیم.

تهیه کننده برنامه ماه من اظهار داشت: از جمله برنامه‌ ما این است که هرسال با مداحان و خواننده‌های متفاوت کار جدید تولید کنیم که نسبت به گذشته رو به جلو باشد و با فضای ما نیز همخوانی داشته باشد. از موسیقی در حد درست خود استفاده کنیم، نه یک قدم جلوتر برویم و نه طوری باشد که حد آن را اجرا نکنیم.

وی افزود: امسال برای کاری که آقای حسین حقیقی با نام «ماه من برگرد» خواندند، بسیار تلاش شد تا مورد پسند مخاطب قرار گیرد؛ آقای پرئی شعر خیلی خوبی گفتند که بسیار استقبال شد. آقای مجید بنی فاطمه کاری را برای امیرالمومنین (ع) خواندند که قبل از صحبت‌های کارشناس ما پخش می‌شود. برای این کار نیز بسیار تلاش شد که هم شعر و هم موسیقی را داشته باشیم و هم زیاده روی نشود و حرمت سحر حفظ شود.

منصوری ادامه داد: یک نکته خیلی مهم دیگر که امسال داشتیم، این بود که ماه رمضان با ایام عید نوروز و جشن باستانی همراه بود و حال و هوای مناسبتی ماه مبارک، ایام جشن، شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) وجود داشت که باید بالانس درستی بین عید نوروز و مناسک ماه رمضان ایجاد می‌کردیم. بر این اساس سعی شد این موضوع را با نوع لحن برنامه و پلی بک‌هایی که تولید می‌شود و مهمانانی که دعوت می‌شوند، بگونه‌ای پیش ببریم که به هیچ یک از دو موضوع مذکور ضربه نخورد و حق مطلب برای هر دو ادا شود.

تهیه کننده برنامه ماه من درباره مجری برنامه نیز اظهار داشت: درباره اجرا باید بیان کنم که گزینه اول و آخر من برای این برنامه نجم‌الدین شریعتی است. درباره لحن، حال و فضایی که در گفته‌های قبلی توضیح دادم، دقیقاً کسی که منطبق بر آن فضا است و استعداد آن فضا به شدت در او وجود دارد و مخاطب با دیدن او حس معنویت و آرامش دارد و توانایی مجری‌گری او را ستایش می‌کنند، نجم‌الدین شریعتی است.

وی افزود: او بلد است چه زمانی ورود کند و چه زمانی سکوت کند، این هنر بسیار خوبی است، بلد است کجا چه شعری را استفاده کند. با آقای نجم‌الدین شریعتی قبل برنامه و قبل ماه مبارک می‌نشینیم و روی پلاتوها صحبت می‌کنیم و روی طراحی برنامه همفکری می‌کنیم. من تا امروز غیر از نجم‌الدین شریعتی برای اجرا در ماه من فکر نکردم چون نجم‌الدین شریعتی همانی است که باید باشد.

یوسف منصوری با بیان اینکه سابقه برنامه ماه من مشخص است، گفت: شاید اولین جایی که موسیقی‌های نواحی را در سحرگاهی شنیدید در برنامه ماه من بوده است. ما موسیقی‌هایی که در شهرستان‌های مختلف بصورت مذهبی کار می‌شود یعنی هم سنتی منطقه است و هم معنوی و مذهبی است، را به فضای سحر آوردیم. مناجات منظوم امیرالمومنین (ع) را به فضای سحر آوردیم. همچنین ما سعی کردیم هرسال در بخش روایت‌گری (که چند سال است در برنامه ماه من انجام می‌شود) داستان‌هایی که نزدیک به نیاز مخاطب باشد که با جان و دل بشنود و البته جدید هم باشد، به روی آنتن بیاوریم. که الحمدلله توسط برنامه‌های دیگر و شبکه های بین‌المللی دیگر نیز تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: این خیلی خوب است که در یک برنامه تلویزیونی کاری کردیم که در کشورهای منطقه (برخی از شبکه‌ها که به ما هم گفتند)برای برنامه سحرگاهی خود درحال تولید و برنامه‌ریزی همین شیوه روایتگری هستند. اینها چیزهای جدیدی است. ما از فضای همیشگی عادت مخاطب تلویزیونی که اجرای برنامه مذهبی بدین معنی بود که روی‌یک گنبد بنشینید و دکور جدی نداشته باشد، فاصله گرفتیم و این فضا را شکستیم و امروز توقع دکور قوی از برنامه های مختلف مذهبی وجود دارد.

تهیه کننده برنامه ماه من با بیان اینکه این برنامه تلاش کرده استانداردهای حرفه‌ای برنامه‌سازی را برای این وقت و در راستای احترام به مخاطب رعایت کند، گفت: در جنس پلی‌بک‌هایی که می‌بینید مثل کاری که آقای حقیقی انجام دادند و یا کاری که آقای بنی فاطمه خواندند و یا در سال‌های قبل کاری که بهروز شعیبی و امیرعلی نبویان انجام دادند و امثالهم که متعدد است، جنس این ها متفاوت است یعنی هم مذهبی است و هم نسبت به عادت همیشگی مخاطبِ مذهبی از پلی‌بک و تصویر هیات فاصله جدی دارد.

وی افزود: حتی در  تصویرسازی از حرفه‌ای ترین سبک دیجیتال پینتینگ و مپت‌ پینتینگ استفاده شده است. این ها برای احترام به مخاطب است و ما معتقدیم سحرگاه باید یک برنامه در شان مخاطب روزه‌دار ایرانی ساخته شود.

منصوری با بیان اینکه برنامه‌ از لحاظ مخاطب و آمار بیننده رضایت بخش بوده، گفت: بر این اساس ما باید علل موفقیت و دلایل محبوبیت را حفظ کنیم و همچنین باید بتوانیم ایده‌ها، فضاها، آیتم‌ها و پلی‌بک‌های جدید ایجاد کنیم که الحمدلله در برنامه امسال نیز در این مسیر حرکت کردیم.

یوسف منصوری ادامه داد: همچنین برای امسال ما دعای اعمال ویژه سحر را با نوای آقای حنیف طاهری در برنامه داشتیم که ایشان زحمت کشیدند و آن را برای برنامه و مخاطبان ماه من خواندند.

وی ادامه داد: همچنین ما قبل از اذان حجت‌الاسلام حاج‌آقای پناهیان و بخش بعد از اذان را با حجج‌الاسلام آقامیری و خضری داشتیم که مخاطب خود را پیدا کرده و استمرار در پخش آن می‌تواند کمک کند که این بخش نیز بیشتر مورد نگاه مخاطب قرار گیرد.

تهیه کنده برنامه ماه من با اشاره به بخش کارشناسی برنامه، اظهار داشت: مطالب و نکاتی که توسط کارشناسان مذهبی برنامه مطرح می‌شود، در بین هیئات مفصل بحث می‌شود، کارشناسان امر، علما، اهل قلم و اهل علم نسبت به برنامه واکنش نشان می‌دهند، با بنده تماس می‌گیرند و گفت‌وگو می‌کنند و نکاتی برای بهبود امر پیشنهاد می‌کنند که همگی نشان از دیده شدن این بخش از برنامه دارد.

منصوری در پایان سخنان خود اظهار داشت: بحمدالله بازخوردها نسبت به برنامه تا امروز خوب بوده است. استقبالی که از کارشناس برنامه شده متعدد است. در شب‌های مختلف مداحان، شاعران و هنرمندانی که در این زمینه حرف برای گفتن دارند را به برنامه دعوت کردیم و بحمدلله مورد پسند مخاطب قرار گرفت.

پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است