روزنامه صبا

روزنامه صبا

مهتاب ثروتی بازیگر فیلم «نوروز»:

دوست داشتم فیلمی درباره آیین نوروز بازی کنم


دلم می‌خواست در فیلمی در باره ایران باستان و آیین نوروز بازی کنم تا بچه‌ها با آن ارتباط برقرار کنند.

فیلم‌های کودکانه با حس و حالی که به مخاطب منتقل می‌کنند می‌توانند حاوی مسائل مهم فرهنگی، هنری و اجتماعی هم سوای بحث سرگرمی سازی باشند. فیلم «نوروز» حاوی چنین ویژگی‌هایی است و به فرهنگ سال نو و نماد و نشانه‌هایش مثل حاجی فیروز و عمو نوروز می‌پردازد. مهتاب ثروتی با بازی در نقش یک خانم دکتر امروزی بازی موثری از خودش به مخاطب ارائه می‌کند. ثروتی بازیگری را با تئاتر و عکاسی آغاز کرد. ایران استرالیا. هدیه، آخرین زمزمه، سریال روح الله، شهرک، متولد ۶۵ ، کیمیا، بازمانده روز، آئورت، ماجرای مترانپاژ، سرباز، بی نامی، خاتون، مترجم، حریم شخصی، پاستاریونی، دختران زمستان، پروا، جوجه تیغی و شیطان وجود ندارد از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری ثروتی محسوب می‌شوند. با ثروتی درباره حضورش در فیلم نوروز و ویژگی‌های نقشش گفت وگویی انجام داده‌ایم.

چند سال قبل در فیلم کودکانه «پاستاریونی» تجربه موفقی با سهیل موفق داشتید. آیا حضور در فیلم «نوروز» به خاطر این همکاری موفق شکل گرفت؟

تجربه خوبی در فیلم «پاستاریونی» داشتم و برایم جذاب بود که سهیل موفق درباره دنیای کودکان فیلمسازی می‌کند. موقعی که بازی در فیلم «نوروز» پیشنهاد شد خیلی بیشتر از فیلم قبلی شگفت زده شدم. زیرا درباره یک آیین مهم ایرانی که خیلی بچه‌ها درباره‌اش فیلمی ندیده‌اند و یا قصه عمیقی نشنیده‌اند حرف می زد و دلم می‌خواست بخشی از این اتفاق باشم و فیلمی در باره ایران باستان و آیین نوروز بازی کنم تا بچه‌ها با آن ارتباط برقرار کنند و حاجی فیروز و عمو نوروز در حد یک آدم سیاه و قرمز پوش نشناسند.

همان تصوری که همه ساله در نزدیکی ایام نوروز ایجاد می شود وعده‌ای با صورت سیاه کردن و ادای حاجی فیروز را در آوردن از مردم پول می‌گیرند و مقام این نماد تاریخی را پایین می‌آورند؟

بله، معمولا تصاویری کلیشه‌ای و خیلی تکراری از این آیین‌ها وجود دارد که کودکان نمی‌توانند جذب ان بشوند و بنابراین سهیل موفق اعتقاد داشت با تصویری جذاب و به طور مثال شبیه فیلم‌های کریسمسی بسازیم.

جای خالی این نوع فیلم‌ها در سینمای ایران احساس می‌شود؟

بله، همانطوری که عنوان کردم موقعی که فهمیدم فیلم «نوروز» با این تم ساخته می‌شود خیلی هیجان زده شدم و احساس دینی به این موضوع داشتم.

حضور علی نصیریان به فیلم اعتبار و وجه خاصی بخشید؟

همینطور است و همکاری با استاد نصیریان افتخار بزرگی برایم بود و با خودم فکر کردم که چه چیزی بهتر از این در فیلمی که موضوعش را دوست دارم و بزرگی هم به نام استاد نصیریان در آن حضور دارد بازی کنم.

به نظرم برای اولین بار در فیلم «نوروز» نقشی بیشتر از سن و سالتان بازی کردید. زنی میانسال که پسر هشت ساله‌ای دارد. این مسئله چقدر برایتان حائز اهمیت بود؟

اولش به این فکر کردم که شاید این نقش مناسب من نباشد و شاید تجربه لازم را هم نداشته باشم. اما کلیت فیلم برایم مهم بود و دوست داشتم بخشی از تیم تولید و ساخت فیلم باشم.

منظورتان تجربه مادری است؟

بله، ایفای نقش زنی که مادر یک کودک هشت ساله است کارمتفاوتی است. نکته مهم این بود که فیلم در فضایی رئال تعریف نمی‌شود. بنابراین متوجه شدم که نباید به این مسئله  قرار دادی رایج توجهی داشته باشم و نقش را بدون دغدغه بازی کردم. تلاشم در بازی معطوف شد که با یک استانداری کارم را انجام بدهم و نقشم، نقشی همراه قصه شد.

تلاش موفقی داشتید برای این که نقش مادر باوقار، متین و میانسال ایرانی را درست ارائه کنید.

امیدوارم بازی‌ام مبتنی بر خصوصیاتی که بیان کردید بوده باشد.

روز اولی که با سهیل موفق درباره نقش مادر صحبت کردید چه مختصاتی را به شما ارائه کرد؟

بیشترین مسئله‌ای که من و کارگردان در باره‌اش صحبت کردیم، این بود که این زن، زن منطقی‌ای است که در ارتباط با همسرش دچار اختلال شده است و بیشتر خودش را درگیر شغلش کرده و از چارچوبی که برای خودش تعیین کرده حاضر نیست بیرون بیاید. زندگی را همان اندازه‌ای که برای خودش تعریف کرده دنبال می‌کند و موقعی که با موقعیت جدیدی مواجه می‌شود و مدام مطرح می‌کند که این افسانه است و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و فضایی را برای خودش تعریف کرده و دنبالش می‌کند. زن خیلی منطقی و تا حدی خشکی است.

ولی در مقابل خل و چل بازی‌هایی که بردارش انجام می‌دهد اوضاع را مدیریت می‌کند؟

بله، درست است و تنها کسی که تا لحظه آخر این اتفاقات را باور نمی‌کند و همراه نمی‌شود مادر است.

با منطقش برخورد می‌کند؟

کاملا منطقی رفتار می‌کند.

 آیا شکست و مشکلی که در زندگی مشترک پیدا می کند به دلیل اختلاف فرهنگی است؟

در روابط امروزی آدمها تلاش می‌کنند مستقل عمل کنند و کار بدی هم نیست و این زن هم می‌خواهد راه مستقل خودش را داشته باشد و به شغل مورد علاقه‌اش بپردازد. شوهر او از فرهنگ دیگری آمده و دیدگاه‌هایش هم متفاوت است و اگر یکی از این دو نفر بخواهد به خاطر حفظ بنیان خانواده از خود گذشتگی داشته باشد و با هم زندگی را ادامه بدهد مورد چالش‌شان است. در انتها هم انگاری این همدلی به واسطه‌ای در ذهن هردوی‌شان پر رنگ‌تر می‌شود و می‌فهمند به جز تربیت و فرهنگی که دارند چیزهای مهم‌تر دیگری هم وجود دارد. بحث استقلالی که درگیرش هستیم و بخواهیم به تنهایی زندگی کنیم در رویکرد این زوج تعدیل شد.

کار با بازیگران کودک و نوجوان چگونه است؟

این شیوه را همیشه دنبال می‌کنم که با بچه‌ها شبیه آدم بزرگ‌ها رفتار کنم و برای همین ارتباط خوبی با بچه‌ها دارم و علاقه‌ای ندارم موقعی که قرار است با بازیگر کودکی همراه شوم با زبان و ادبیات کودکانه با او برخورد داشته باشم.

 

احمد محمد اسماعیلی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است