روزنامه صبا

روزنامه صبا

معین دسترنج سردبیر و کارگردان:

حضرت زهرا (س)؛ محوریت اصلی «سحرنشینی»


این جمله امام زمان(عج) که می‌فرمایند: « حضرت زهرا(س) الگوی زندگی من است.» جمله کاربردی برنامه ماست.


در این ایام ماه مبارک رمضان  برنامه‌ای سحرگاهی روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود که نسبت به تجربات گذشته، ساختار متفاوت‌تری دارد. در این برنامه خبری از یک گفت‌وگوی مذهبی ساده نیست، برنامه به چند بخش تقسیم می‌شود و تلاش دارد تا اقشار مختلف جامعه را به سمت خود جذب کند، مجری برنامه راحله امینیان است و در بخش‌هایی هم پای پادکست به این ویژه برنامه تلویزیونی باز می‌شود. خبرنگار صبا به بهانه پخش این برنامه با معین دسترنج سردبیر تحریریه و کارگردان برنامه «سحر نشینی»  به گفت‌وگو پرداخته‌که در ادامه می‌خوانید.

درباره اعمال خلاقیت در ساخت برنامه «سحر نشینی» برایمان توضیح دهید.

شروع برنامه که قالب میزبانی دارد و ما در همه بخش‌های برنامه، چه پلاتوها، چه گفت‌وگوها، چه پادکست‌ها سعی کردیم اتفاق ویژه‌ای را رقم بزنیم. بخش قرآن ما که کمتر درباره‌اش توضیح داده‌ شده، یکی از بخش‌های ویژه و از سه بخش اصلی برنامه است که در این قسمت یک پدر در کنار خانواده‌اش که دو پسرش هستند و استادشان که آقای خیری است، هر شب اجرایی درجه یک دارند. فرایند این بخش از ماه‌ها قبل برنامه ریزی شده  است. بخش پادکست‌مان، مخاطبی خاص و ویژه‌ علاوه بر مخاطبین در منزل دارد. آقای حجازی در فضای مجازی و پادکست شناخته شده هستند و ما می‌خواستیم که ایشان بیایند تا قشر قابل توجهی از بخش پادکست را نمایندگی کنند.

چه شده که امسال توجه ویژه‌ای به پادکست کرده‌اید؟

در سال‌های اخیر پادکست مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفته و ما هم به همین منظور تلاش کردیم ابداعی در این حوزه انجام دهیم و از یاسین حجازی که در این حوزه شناخته شده هستند و در این زمینه که همگام با فضای برنامه هم هست دعوت کردیم تا اجرای این بخش را به صورت زنده بر عهده داشته باشند. به همین دلیل هم هست که دکور این بخش با فضای روستا ساخته شده تا فرم و محتوا با یکدیگر تناسب داشته باشند. در کنار این موارد حضور زوج‌های جوان هم در ابداع این نگاه نو ما را همراهی کرد.

آیاتی که برای تلاوت در برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرند، چگونه انتخاب می‌شوند؟

شروع برنامه ما از ابتدا چند بخشی بود و روی هر قسمت که دست گذاشتیم، تلاش کردیم که اتفاق ویژه‌ای را رقم بزنیم در بخش قرآن که بخش اصلی و ویژه «سحر نشینی» است. محتوای آیاتی که دوستان می‌‎خوانند یک دست با سایر بخش‌های برنامه است و این طور نیست که هر بخش برنامه یک محتوای جداگانه داشته باشد و یک ساز بزند. تمام بخش‌های برنامه کنتراست خاص و حساب شده‌ای با یکدیگر دارند و  مجموع آن‌ها هم یک خروجی خاص دارد. در بخش قرآن کودکان و نوجوانان می‌آیند و با هم اجرای جالبی دارند.

چه شد که در برنامه سحرگاهی به سراغ بهره‌گیری از مجری خانم آن هم راحله امینیان رفتید که از قضا مجری حاذقی هم در زمینه برنامه‌های حوزه خانواده ‌است؟

خانم راحله امینیان برای اولین‌بار است که بعد از ۱۳ سال در برنامه سحر حاضر می‌شوند. ایشان ۲۶ سال است که اجرای برنامه‌های مختلف سازمان را انجام می‌دهند، اما ما ۱۳ سال است که ایشان را در قالب مجری برنامه «به خانه برمی‌گردیم» دیده‌ایم و اولین‌بار است که ایشان در یک فرم متفاوت از برنامه‌ها، در یک برنامه سحرگاهی و با فرم متفاوت حضور پیدا کرده‌اند. دلیل این انتخاب هم متفاوت بودن محتوای برنامه است، چون محتوای برنامه ما خاص و ویژه و درباره حضرت زهرا(س) بود و محتوای خانوادگی داشت، خانم امینیان مناسب‌ترین شخصی بود که هم فضای خانوادگی و هم فضای حرف زدن درباره حضرت زهرا(س) را می‌توانست میزبانی کند. تا این جای کار که ما در خدمتشان بودیم بازخوردهای خوبی در نظرسنجی‌ها دریافت کرده‌ایم و همه مخاطبان این اتفاق را تجربه موفقی دانسته‌اند.

حضرت زهرا (س)  به عنوان محوریت اصلی «سحرنشینی» قرار گرفته‌اند، چه شد که این شخصیت والا مقام را انتخاب کردید؟

در چندین سال اخیر محتوای برنامه‎های سحرگاهی معمولا عمومی و درباره فضای عبادت بوده است. چند سالی هم به صورت اختصاصی درباره امیرالمومنین(ع) کار شد. ابتکار شبکه دو امسال این بود که ما در این ماه مبارک در حد فاصل سحر تا افطار یک اتفاق ویژه رقم بزنیم و یک محتوای یک دست ارائه کنیم و  این ماجرایی هم که می‌بینید ایده اولیه کار بود. بنابراین برنامه «از مامان بگو» در افطار با موضوع مادر ساخته شد و در سحر هم برنامه «سحر نشینی» ساخته شد و ما به حضرت زهرا(س) پرداختیم.

چرا به سبک زندگی حضرت زهرا(س) نپرداخته‌ا‌ید؟

نمی‌خواهیم درباره سبک زندگی حضرت زهرا(س) حرف بزنیم، چون سابق بر این حرف زدن درباره حضرت زهرا(س) در لایه سبک زندگی و اختلافات مذهبی بررسی می‌شد. ما بر لایه دیگری دست گذاشتیم و آن اسامی و صفات حضرت زهرا(س) است. ما همیشه در برنامه‌ این موضوع را پیگیری کرده‌ایم که اول شرح این اسامی را بگذاریم، مثلا ما می‌گوییم هانیه، محبوبه، زکیه، حلیمه و… و ۳۰ اسم را بررسی می‌کنیم و راجع به آن‌ها از بابت سیره حضرت زهرا(س)، ائمه معصومین، آیات و روایت و شأن  اسامی گفت‌وگو می‌کنیم و بعد امتدادش می‌دهیم به متن زندگیِ همه و نه فقط مادران و خانواده، بلکه تمام جامعه را در برمی‌گیریم؛ یعنی از پسر جوان ازدواج نکرده، دختری که ازدواج نکرده، پدر خانواده و… . سعی کردیم همه افراد با این برنامه احساس مشترک داشته باشند و از آن الگو برداری کنند. این جمله امام زمان(عج) که می‌فرمایند: « حضرت زهرا(س) الگوی زندگی من است.» جمله کاربردی برنامه ماست.

پگاه زارعی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است