روزنامه صبا

روزنامه صبا

سیدمحمد موسویان:

«سحرنشینی» را به سوی قصه‌پردازی بردیم


تهیه کننده برنامه «سحرنشینی»: ما برای این که این برنامه در سبد خانوار مخاطب‌مان باشد سعی کردیم همه بخش‌ها را به سمت قصه‌پردازی ببریم.


در این ایام ماه مبارک رمضان  برنامه‌ای سحرگاهی روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود که نسبت به تجربات گذشته، ساختار متفاوت‌تری دارد. در این برنامه خبری از یک گفت‌وگوی مذهبی ساده نیست، برنامه به چند بخش تقسیم می‌شود و تلاش دارد تا اقشار مختلف جامعه را به سمت خود جذب کند، مجری برنامه راحله امینیان است و در بخش‌هایی هم پای پادکست به این ویژه برنامه تلویزیونی باز می‌شود. خبرنگار صبا به بهانه پخش این برنامه با سیدمحمد موسویان تهیه‌کننده برنامه «سحر نشینی» به گفت‌وگو پرداخته‌ که در ادامه می‌خوانید.

«سحرنشینی» برای شما به عنوان تهیه‌کننده چه چالش‌هایی برایتان پیش‌رو داشته است؟

در مقدمه باید بگویم ما از چند ماه قبل ماه مبارک، درگیر برنامه‌های متفاوت بودیم، درنهایت قرار شد که با گروه خانواده همکاری کنیم و این برنامه ماه مبارک را ذیل گروه خانواده بیاوریم. گروه خانواده هم چالش‌های خودش را دارد. موضوعات و چالش‌هایی که داشتیم را بررسی کردیم و به به بررسی اسما و صفات حضرت زهرا (س) رسیدیم. در این چندین سالی که برنامه سحر روی آنتن می‌رفت چنین برنامه‌ای اگر نگویم که بی‌نظیر است ولی کم نظیر است. از نظر محتوایی مشکلاتی وجود دارد و به همین دلیل خیلی از دوستان روی آن کار نکرده بودند. ما توانستیم با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم و تلاش‌هایی که کردیم در خدمت حاج آقای هدایت باشیم که پیشینه پژوهشی دارند.

یکی از چالش‌هایی که فکر می‌کنم با آن مواجه بودید این بود که برنامه سحر را که همیشه یک روتین خاص و مرسومی داشته را شما به هم زدید وچند بخشی کردید و برای اولین بار بود که یک مجری خانم برنامه سحر را اجرا می‌کند، در این باره توضیح دهید.

این یکی از چالش‌هایی است که درگروه خانواده وجود دارد. محوریت گروه خانواده زنان و خانواده است. شبکه دو هم شبکه خانواده است و به همین دلیل قرار شد که در خدمت مجری خانم باشیم و از بین گزینه‌هایی که شبکه معرفی کرد زحمتش افتاد گردن خانم دکترامینان. ما می‌خواستیم که یک خط محتوایی برای برنامه داشته باشیم و این ‌طور نباشد که موضوع هر بخش برنامه جدا باشد، به همین دلیل سه بخش اصلی برای برنامه در نظر گرفتیم؛ که یکی همخوانی قرآن است، یکی بخش پادکست تصویری است که آقای حجازی اجرا می‌کند و یکی هم بخش گفت‌وگو با کارشناس‌مان است که حاج آقا هدایت هستند. تقریبا هرشب این ذیل محتوایی‌مان مرتبط با یک دیگر است و در عین حال هر کدام هم به صورت جدا قابل استفاده است. از آن جایی که محدودیت تولید داشتیم و زمان کم بود طرح دکور و طرح محتوایی را همزمان پیش بردیم. تصمیم گرفتیم که حال و هوای دکور در جایی خارج از تهران باشد و به همین دلیل در خارج  تهران، خانه‌ای روستایی را به عنوان دکور انتخاب کردیم.

نکته‌ای که وجود دارد این است که شما در این بخش از برنامه پادکست هم دارید، چرا فکر کردید که پادکست اهمیت دارد و جایگاه اهمیت پادکست را در کجا دیدید و این موضوع چطور باعث شد که قشر بیشتری از مخاطبان جذب برنامه شما شوند؟

برنامه سحر همیشه روتین مد نظر را پیش می‌گیرد و با یک فضای محتوایی ثابت کار می‌کند. ما برای این که این برنامه در سبد خانوار مخاطب‌مان باشد سعی کردیم همه بخش‌ها را به سمت قصه‌پردازی ببریم. حتی آیاتی که انتخاب می‌شود برای اول برنامه یک مفهوم و قصه دارد. پادکست هم همین حالت را دارد. این که ما سراغ پادکست رفتیم برای این بود که بیشتر مردم هنگام سحر درگیر سحری خوردن و آمادگی برای اذان صبح هستند و بیشتر به صورت شنیداری درگیر برنامه می‌شوند و به همین دلیل فکر کردیم که بهتر است در خدمت یکی از اساتید حوزه ادبیات باشیم تا این خط محتوایی را هم دربیاوریم که آقای حجازی قبول زحمت کردند و مرتبط با بحث‌های حاج آقای هدایت درباره شرح اسما با سیره اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س)، پادکست‌هایی را آماده کردند.

پگاه زراعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است