روزنامه صبا

روزنامه صبا

کریم امینی:

«آسمان غرب» شعاری نیست


«آسمان غرب» برخلاف بعضی از فیلم‌های این ژانر؛ شعاری نیست و فیلمی عمیق است.

کریم امینی بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان سینماست که درکارنامه خود ساخت فیلم‌هایی چون «دشمن زن»، «فسیل»، «شهر هرت» و… را ثبت کرده است. او به ‌عنوان بازیگر نیز تا امروز در فیلم‌ها و سریال‌هایی به ایفای نقش پرداخته است. «آسمان غرب» یکی ازاین فیلم‌هاست که امینی ایفاگر نقش شهید حمیدرضا سهیلیان بوده است.

فکرمی‌کنید چه دشواری‌هایی بر سر راه ساخت فیلم‌هایی از جنس «آسمان غرب» وجود دارد؟

به‌هرحال ژانردفاع مقدس دشواری‌های خودش را دارد، به‌خصوص این که امکانات کمی برای ساخت فیلم‌هایی دراین زمینه وجود دارد. محمدعسگری از دوستان و همکاران خوب من است و من از نزدیک شاهد این مسئله بودم که برای ساخت این فیلم با چه مشکلاتی روبه‌رو بود.  وقتی صحبت از فیلم‌های دفاع مقدس می‌شود همه فکرمی‌کنند بودجه و هزینه زیادی به ساخت چنین فیلم‌هایی اختصاص پیدا می‌کند درحالی که این‌طور نیست و فیلم‌هایی از جنس «آسمان غرب» به سختی ساخته  می‌شوند. همان‌طور که محمد این فیلم را به‌رغم مشکلات فراوان ساخت. ساخت چنین فیلم‌هایی درکل جهان مرسوم است، به عنوان مثال، در هالیوود هردوسه سال یک بار یک فیلم درباره جنگ جهانی دوم ساخته می‌شود. آنچه مهم است این که دست‌اندرکاران فرهنگی باید بیش از پیش پشت چنین فیلم‌هایی بایستند تا این آثار دیده شوند.

پیوند این فیلم را با مخاطب امروز چطور می‌بینید؟

به نظرم در ژانر دفاع مقدس ازاین منظر کم‌کاری شده است و روی فیلم‌های قهرمان‌محور کمتر کار کرده‌ایم. «آسمان غرب» یکی از معدود فیلم‌هایی است که درباره شخصصیت‌های بزرگ دوران دفاع مقدس ساخته شده است، شخصیت‌هایی که خاک ما را نجات دادند ولی درباره‌شان فیلم‌های کمی ساخته شده است و به نظرم جا دارد که به این قهرمانان بیشتر پرداخته شود.

به نظر شما این فیلم چقدر توانسته در ادای دین نسبت به قهرمانانی چون شهیدی شیرودی، شهید سهیلیان و دیگر شخصیت‌هایی که به‌موازات این نام‌ها در فیلم مطرح می‌شوند نقش داشته باشد؟

نکته مهمی که دراین‌باره وجود دارد این است که این فیلم برخلاف بعضی از فیلم‌های این ژانر؛ شعاری نیست و فیلمی عمیق است که همان‌طور که گفتم به تبیین نقش هرکدام از این قهرمانان درطول حضورشان در جنگ می‌پردازد. شهید سهیلیان از خلبانان بزرگ و شجاع بودند و من ازاین‌که ایفای نقش ایشان را به عهده گرفتم افتخار می‌کنم و امیدوارم بازی درنقش هرکدام ازاین کاراکترها توانسته باشد به ذهنیت خانواده این شهدا نزدیک شود. منتهی به نظرم چنین فیلم‌هایی باید به دور از شعارزدگی‌های معمول ساخته شوند تا تاثیرات خود را بیشتر روی مردم بگذارد.

خود شما برای ایفای نقش شهید سهیلیان چقدر پژوهش میدانی انجام دادید تا بتوانید به نقش این قهرمان شهید نزدیک شوید؟

دراین مسیر محمد عسگری خیلی به من کمک کرد و در بازه زمانی ساخت فیلم بایکدیگر مدام گفت‌وگو می‌کردیم که نقش چطور باید باشد. تاجایی که می‌شد سعی کردم خودم را به این کاراکتر خاص نزدیک کنم، به‌خصوص این‌که ایشان از اولین شهدای هوانیروز بود و کارگردان نه فقط درباره ایشان که درباره تک تک قهرمانانی که قرار بود نامشان دراین فیلم مطرح شود تحقیقات بسیاری انجام داد.

شما کارگردانی هستید که حضورتان فقط به پشت صحنه محدود نبوده، بلکه درسال‌های اخیر شما را به عنوان بازیگر در برخی فیلم‌ها یا همین‌طور در سکانسی از فیلم «گربه سیاه» به کارگردانی خودتان هم دیده‌ایم، اساسا مواجهه مخاطبان با شما به‌عنوان یک بازیگر درفیلم‌هایی که ایفای نقش کرده‌اید چگونه بوده است؟

خب! همان‌طور که اشاره کردید من قبلا هم به‌عنوان بازیگر در فیلم‌های مختلف حضور داشته‌ام. اما خودم همیشه دو مقوله بازیگری و کارگردانی را جدا دیده‌ام و احساس می‌کنم این دو دخل و تصرفی بر یکدیگر ندارند و هرکدام شرایط خود را طلب می‌کنند. وقتی به عنوان بازیگر جلوی دوربین ظاهر می‌شوم سعی ‌می‌کنم در خدمت نقش باشم و وقتی هم کارگردانی فیلمی را به عهده می‌گیرم تلاشم این است که یک فیلم قابل قبول بسازم. به‌ویژه این که به ژانر دفاع مقدس علاقه زیادی دارم و امیدوارم دراین مسیر فرهنگ‌سازی بیشتری شود تا مخاطبان سینما و از همه مهم‌تر؛ نسل جدید به تماشای چنین فیلم‌هایی بنشینند. البته معتقدم باید تمام تجهیزات و امکانات در اختیار کارگردان باشد تا فیلمی که دراین ژانر می‌سازد بازخورد جهانی داشته باشد. متاسفانه در کشور ما کمتر این اتفاق افتاده است. گرچه درباره «آسمان غرب» به شخصه شاهد زحمات محمد عسگری برای ساخت چنین فیلمی بوده‌ام. به‌هرحال، برای من افتخار بزرگی بود که در نقش شهید سهیلیان بازی کنم و امیدوارم توانسته باشم لحظه‌ای به شخصیت ایشان نزدیک شوم. باوجود آن‌که خودم فیلم بفروش ساخته‌ام، اما امیدوارم مردم همان‌طور که «فسیل» را تماشا کردند از تماشای این فیلم هم لذت ببرند.

 

آزاده صالحی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است