روزنامه صبا

روزنامه صبا

 جایگاه سینما در حوزه نشر؛

گبرلو: بازار نشر نیاز علاقه‌مندان حوزه سینما را برآورده نمی کند


بازار نشر نیاز علاقه‌مندان و مشتاقان حوزه سینما را به دلایل واهی و کذب برآورده نمی کند.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و نهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل سالن کنفرانس نمایشگاه در مصلی برگزار شد با اشاره به غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران و اهمیت نشر کتاب‌های سینمایی عنوان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به موضوع تالیف و نشر کتب سینمایی صورت گرفته است. هر چقدر در حوزه تالیف و پژوهش غنی‌تر باشیم به همان اندازه پشتوانه تئوری، تحلیلی و پژوهشی سینمای ما در بسترهای گوناگون قدرتمندتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ۹۰۰ روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن حدود ۳۷ عنوان کتاب راهبردی جدید که برخی از آنها آثار مرجع و تخصصی هستند، به چاپ رسیده است که بخش عمده این آثار در غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ماهیانه یک کتاب سینمایی در سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: چاپ و انتشار کتب سینمایی نسبت به ده سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و با برنامه‌ریزی‌هایی که در موسسات تابعه سازمان درحال انجام است این روند به صورت تصاعدی همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرنگار صبا در ادامه چالش‌های شنبه روزنامه صبا این هفته با موضوع جایگاه سینما در حوزه نشر به سراغ نویسندگان و منتقدان این عرصه رفته است.


محمود گبرلو؛ نویسنده و منتقد سینما:  کتاب، یک رسانه ماندگار و تاثیرگذار فکری است

بازار نشر نیاز علاقه‌مندان و مشتاقان حوزه سینما را به دلایل واهی و کذب برآورده نمی کند. برخی با اعتقاد به اینکه حوزه سینما چون  قدرت تاثیرگذاری تصویر را دارد، در جنبه آگاهی بخشی عمومی و آموزش‌های سینمایی نیازی به نشر  مکتوب ندارد، در صورتیکه نشر مکتوب بخصوص «کتاب» یک رسانه ماندگار و تاثیرگذار فکری است که علیرغم تنوع و گستردگی تکنولوژی و ابزار‌های نوین، هنوز رقیب جدی پیدا نکرده و همچنان در عمق ذهن انسان جایگاه ویژه دارد. البته کاهش تیراژ در چنین وضعیتی بدیهی است اما دلیل بر آن نیست با ایجاد حس ناامیدی و یاس از روش‌های نوین انتشارات مکتوب غافل شویم و مخاطب مشتاق را بی بهره سازیم.

 

بهناز وفایی‌وحدت؛ پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است