روزنامه صبا

روزنامه صبا

 جایگاه سینما در حوزه نشر؛

جبارآذین: حال سینما و حوزه نشرخوب نیست!


اکنون که نه سینما سرحال است ونه احوال نشر روبراه، کتاب‌های خوب در تیراژ پایین و به ندرت چاپ می‌شود.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و نهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل سالن کنفرانس نمایشگاه در مصلی برگزار شد با اشاره به غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران و اهمیت نشر کتاب‌های سینمایی عنوان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به موضوع تالیف و نشر کتب سینمایی صورت گرفته است. هر چقدر در حوزه تالیف و پژوهش غنی‌تر باشیم به همان اندازه پشتوانه تئوری، تحلیلی و پژوهشی سینمای ما در بسترهای گوناگون قدرتمندتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ۹۰۰ روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن حدود ۳۷ عنوان کتاب راهبردی جدید که برخی از آنها آثار مرجع و تخصصی هستند، به چاپ رسیده است که بخش عمده این آثار در غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ماهیانه یک کتاب سینمایی در سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: چاپ و انتشار کتب سینمایی نسبت به ده سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و با برنامه‌ریزی‌هایی که در موسسات تابعه سازمان درحال انجام است این روند به صورت تصاعدی همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرنگار صبا در ادامه چالش‌های شنبه روزنامه صبا این هفته با موضوع جایگاه سینما در حوزه نشر به سراغ نویسندگان و منتقدان این عرصه رفته است.


جبارآذین؛ منتقد و مدرس سینما و تئاتر و تلویزیون: حال سینما و حوزه نشرخوب نیست!

گرچه هنوز هم گاه به مناسبت یاغیرمناسبت، چندکتاب سینمایی سر از حوزه نشردرآورده و پشت ویترین مغازه ناشران و کتابفروشان قرار می‌گیرد و چندتن اهل سینما و دانشجویان و علاقه‌مندان سینما آن ها را خریده و در قفسه یاکنج اتاق خود می چینند، ولی واقعیت اینکه به موازات رشد کتاب نخواندن در جامعه و احساس به غلط بی‌ نیازی به کتاب و مطالعه و پژوهش وسهل الوصول بودن  دسترسی به فضای مجازی و کمبود وقت، بسیاری و از جمله جوانان ترجیع می‌دهند به جای مطالعه کتاب‌های جامع و مانع و کاربردی سینمایی، شتابان و صرفا سری به فضای مجازی زده و به اطلاعات اندک و گاه ناقص و حتی در مواردی غلط آن بسنده ودلخوش کنند. ولی روشن است  که این نوع ناخنک زدن مطالعاتی کارساز وزیربنایی نیست ونمی تواند ساختار افکار و بینش سینمایی سینمادوستان راشکل و قوام بخشد. دردهه‌های شصت و هفتاد اوضاع چاپ و انتشار کتاب‌های سینمایی بهتر بود و حوزه‌های سینما و نشریات و کتب سینمایی کم و  بیش در یک مسیر فرهنگی فعال و به یکدیگر نزدیک بوده و هوای هم را داشتند. اینگونه بود که درطول سال ده‌ها کتاب سینمایی تخصصی که اغلب آنها را ترجمه‌های خوب سینمایی تشکیل می‌داد و کتاب‌های سینمایی مفید نیز، تألیف و منتشر می‌شد و در این گستره، جمعی از نویسندگان و منقدان و استادان سینما پر کار بودند و حال سینما و نشر در مسیر تعالی فرهنگی و ارتقای آگاهی‌های سینمایی مساعد بود. کتابهای سینمایی بزرگان سینمای ایران  و جهان که عمدتا شامل مباحث تخصصی وآموزشی و فیلمنامه‌های سینمایی بودند، مشتری‌های علاقه‌مند و پروپاقرص خود را داشتند، اما اکنون که نه سینما سرحال است ونه احوال نشر روبراه، کتاب‌های خوب در تیراژ پایین و به ندرت چاپ می‌شود و برخی سینماگران و دانشجویان بی حوصله، حال مطالعه ندارند و حضور و فعالیت خود در سینما را از بیراهه‌های رفاقت و سیاست و تجارت طی می‌کنند. قشرهای گوناگون جامعه نیز بیشتر در پی کسب معاش‌اند تا تحصیل علم. این روزها دیگر کمتر کسی را می‌شود یافت که با یار مهر بان، مهربان باشد. از همین رو حوزه نشرسرگرم سر و کله زدن با بازار کاغذ و چاپ و انتشار و ناشر است. حقیقت تلخ اینکه، دوران دانش محوری و فعالیت هنرمندان باسواد در این بازار مکاره سپری شده و کمتر سینماگر بادانشی فیلم می‌سازد و مولفی کتاب سینمایی می‌نویسد. با این وقایع است که حال سینما و نشر و کتاب‌نویسی و کتابخوانی خراب است و مردم به فکر پرکردن سبدخانواده از نان هستند تا کتاب و نشریات. صد البته واضح است که با دستور و شعار حال‌ها بهبود نمی‌یابند. چراکه اداره سینما و حوزه نشر در دست متخصصان و کاربلدان نیست. افزون براین، وقتی سینما همسو با نیازها و فرهنگ جامعه حرکت نمی کند وحوزه نشر نیز تلاش خود را مصروف چاپ و انتشار کتاب‌های سفارشی دولتی و نهادی می کند و شرط شراکت مالی درچاپ و انتشار کتاب از سوی ناشران، دست‌های نویسندگان    ‌‌  و مولفان را  بسته است و برعده کتابنخوان‌ها افزوده شده، حتی اگر در سال یکی، دو کتاب خوب سینمایی هم چاپ شود، وارد کلکسیون کتاب بازها می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز باید ازوضعیت نمایشی و دکوری خارج شود و مسوولان آن  پیش ازجلوه فروشی غیر واقعی در ویترین نمایشگاه دراندیشه اجرایی حمایت از نویسندگان مستعد کتاب‌های سینمایی و فعالان متعهد حوزه نشر باشند. کار اگر به کاردان سپرده شود و مشکلات معیشتی مردم و اهالی هنر و قلم و نشر و رسانه درست شود، می‌شود به فردای رونق تولید و انتشار کتاب و از جمله کتاب های سینمایی امیدوار شد.

 

بهناز وفایی‌وحدت؛ پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است