روزنامه صبا

روزنامه صبا

مدیر کل حقوقی سازمان سینمایی:

نمایندگان مجلس ساختار فرهنگ و هنر را بازسازی کنند


ما نیاز به بازسازی ساختار فرهنگ و هنر و رسانه کشور داریم و این بازسازی هم باید انقلابی و عقلانی باشد.

در رابطه با مجلس دوازدهم و مناسباتش با حوزه فرهنگ و هنر و همچنین مطالبات یا درخواست‌ها و انتظارات مدیران بخش فرهنگ و هنر از مجلس دوازدهم خبرنگار صبا با محمدرضا سوقندی مدیر کل حقوقی، عملکرد و امور استان‌های سازمان سینمایی به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا سوقندی در این گفت‌وگو با تاکید بر این که یکی از وظایف اصلی مجلس تقویم و قانون گذاری است، گفت: تدوین و تنقیح قوانین و مقررات حوزه فرهنگ و هنر و برطرف کردن خلاءهای قانونی یکی از انتظاراتی است که از مجلس دوازدهم داریم.

وی افزود: یک سری قوانین برای حوزه فرهنگ و هنر مورد نیاز است. قانون مالکیت ادبی و هنری و بحث کپی رایت ‌که تعیین تکلیف شود. بحث ارتباط حوزه‌های فرهنگی و هنری با مبادلات فرهنگی و هنری با سایر کشورها و حفظ حقوق آثار هنری و خط هنرمندان در قالب این قوانین مقررات مورد توجه قرار بگیرد و همچنین توجه به بخش فرهنگ و هنر در سایر قانون گذاری‌های مجلس تسری داده شود.

سوقندی ادامه داد: نگاه‌مان به حوزه فرهنگ حوزه بخشی نباشد و آثار فرهنگی و آثار اجتماعی و هنری و سایر قوانین و مقررات فرهنگ به عنوان یک امر در نظام جمهوری اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد. به تعبیری که قبلا هم مطرح شده است قوانین و مقررات ما باید یک پیوست فرهنگی و یک پیوست هنری داشته باشد و یا به تعبیری پیوستار فرهنگی هنری داشته باشد و مناسبتش با حوزه فرهنگ و هنر مشخص بشود و از آنجا که فرهنگ و هنر بخش پایدار هر جامعه‌ای است و با تغییر دولت‌ها و تغییر مجلس‌ها به راحتی قابل تغییر نیست؛ قوانین و مقررات این بخش هم باید پایداری لازم و استواری لازم را داشته باشند تا توسعه فرهنگ و توسعه هنر دستخوش تغییر و تحولات حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و سایر بخش‌ها نشود بلکه این بخش موجب پایداری بقیه بخش‌ها شود.

وی اظهار داشت: نکته دیگر این است که با شهادت آیت الله دکتر رئیسی و یارانشان این دولت در واقع در حال انتقال است و در آستانه تشکیل دولت چهاردهم هستیم، با این شرایطی که داریم رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین جلسه‌ای که با دولت سیزدهم داشتند مطالبه‌ای را مطرح کردند تحت عنوان بازسازی انقلابی و عقلانی و فرمودند در ساختار فرهنگ و هنر کشور مشکل داریم و حوزه فرهنگ ساختارش دچار مشکل است و ما نیاز به بازسازی ساختار فرهنگ و هنر و رسانه کشور داریم و این بازسازی هم باید انقلابی و عقلانی باشد.

به نظرم این بازسازی انقلابی و عقلانی ساختار فرهنگ و هنر کشور یکی از مهمترین کارهایی است که باید صورت بگیرد و اگر ما در حوزه فرهنگ عمومی یا بخش تخصصی فرهنگ و هنر مسائل و مشکلاتی داریم و شکوفایی کمتری را شاهد هستیم یا تولید کمتر داریم و یا به تعبیر حضرت آقا ما لشکر عظیمی از جوانان مومن انقلابی پای کاری داریم و علی‌رغم آمادگی که در آنها هست نتوانسته‌ایم در حوزه فرهنگ و هنر آنگونه که باید و شاید از ظرفیتشان استفاده کنیم، برمی‌گردد به ساختار غلطی که داریم و این ساختار اگه درست بازسازی نشود و در واقع درست طراحی نشود این مسائل و مشکلات همچنان باقی می‌ماند.

سوقندی افزود: بهترین کسانی که می‌توانند به مجلس شورای اسلامی برای این بازسازی کمک کنند علاوه بر مدیران و مسوولانی که در این حوزه تجربه دارند خود اهالی فرهنگ و هنر هستند. نگاه فرهنگ و هنر را می‌توانیم به دو بخش تقسیم بکنیم. یکی نگاه در حوزه نظریه پردازی درباره اهمیت و ضرورت جایگاه و دیگری سیاست گذاری حوزه فرهنگ است که در این بخش هم حضرت امام(ره) انقلاب را انقلاب فرهنگی می‌دانستند و هم در تداوم رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول این چهل و چند سال و هم تقریباً همه مسئولان قوای سه گانه و بخش‌های مختلف حاکمیت هر وقت از فرهنگ صحبت می‌کنند با یک شرافت و با یک منزلتی با ادبیات نکو از آن یاد می‌کنند اما در حوزه قوانین و مقررات و اجرا این نظریه و این نگاه بلند و نگاه عالی مشاهده نمی‌شود.

مدیر کل حقوقی، عملکرد و امور استان‌های سازمان سینمایی با اشاره به این که در مجلس دوازدهم نگاه سرمایه‌ای و زیربنایی به حوزه فرهنگ باید جایگزین نگاه هزینه‌ای شود، اذعان داشت:  نکته مهم این است که خیلی از کشورها که نفت ندارند یا منابع زیرزمینی ندارند با بهره‌گیری از تکنولوژی فرهنگی، فناوری فرهنگی، تولیدات فرهنگی و هنری و نرم‌افزارهای فرهنگی؛ اقتصاد کشورشان را تامین می‌کنند. چرا ما با یک تمدن قوی و غنی چند هزار ساله و تمدن اسلامی و ایرانی هزار و چند صد ساله باید مصرف کننده تولیدات دیگران باشیم و چرا صادر کننده نیستیم. ما اگر در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه گذاری نکنیم در واقع توجه لازم را نداریم و شاهد اصراف و اتلاف منابع خواهیم بود و ممکن است شاهد بعضی از فسادهایی باشیم که ریشه آنها به مسائل فرهنگی برمی‌گردد. نمونه‌اش آسیب‌های اجتماعی چون  بحث طلاق و اعتیاد و روانگردان‌ها و بقیه مسائلی است که به هر صورت جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند و خانواده‌ها را دچار بحران کرده و داریم برای آن هزینه می‌کنیم و یا همین بحث جوانی جمعیت که جزو تهدیدهای جدی ما است که ریشه‌های فرهنگی دارد و ما وقتی به این ریشه‌های فرهنگی توجه نمی‌کنیم، هزینه‌هایی هم که تو این بخش‌ها انجام می‌دهیم یا تاثیر جدی و یا تاثیر پایدار ندارد.

سوقندی در پایان گفت: به نظرم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای کمیسیون فرهنگی، باید با مدیران فرهنگی و هنری در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها و سطح ملی و همچنین اهالی فرهنگ و هنر ارتباط مستقیم داشته باشند و به جای اینکه بخواهند مسائل فرهنگی را با واسطه رصد کنند، از نزدیک خودشان هم در رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری حضور داشته باشند. در واقع مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی دارد؛ یکی تبیین و قانون‌گذاری و یکی هم نظارت بر حسن اجرای قوانین و حتما این هدایت و نظارت باید با هم انجام شود.

پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است