روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگو با عوامل برنامه «سفر به خیر»؛

فرهنگ سازی به شرط تنوع و کیفیت


خبرنگار صبا به سراغ عوامل برنامه «سفر به خیر» رفته و در گفت‌وگویی با آنان درباره محتوا و ساختار این برنامه ترکیبی صحبت کرده است.

سفر بخیر یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های پلیس راهور در تلویزیون است که پیش از این از شبکه سه سیما پخش می‌شد. این برنامه آموزنده که برروی آنتن شبکه دو می‌رود به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و جلوگیری از تخلفات رانندگی تأکید دارد. در حال حاضر حدود ۲۰ آیتم متنوع دارد که قرار است آیتم‌های جدید دیگری از جمله بُعد بعدی به آن اضافه شود. سفر بخیر یک برنامه ۲۰ دقیقه‌ای با بخش‌های متنوع در حوزه آموزش مفاهیم و قوانین راهنمایی و رانندگی است که توانسته مخاطبش را با خود همراه سازد. این برنامه شامل آیتم‌هایی همچون «دوربین مخفی»، «جدی نگیرید»، «حکایت‌های سفر به خیر»، «پارودی‌خوانی»، «استندآپ کمدی»، «تکنولوژی ترافیک»، «ترافیک در تاریخ ایران و جهان»، «کنترل نامحسوس»، «موشن‌گرافیک‌های آموزشی»، «انیمیشن‌های طنز» و… است.

خبرنگار صبا به سراغ عوامل این برنامه رفته و در گفت‌وگویی با آنان درباره محتوا و ساختار این برنامه ترکیبی صحبت کرده است.

سیدجواد سیدمحسنی تهیه کننده، کارگردان: با ساخت این برنامه خودم راننده قانونمندی شده‌ام

سیدجواد سیدمحسنی تهیه کننده، کارگردان و نویسنده این برنامه عنوان کرد:

پس از توافقی که برای ساخت یک برنامه ترافیکی برای تلویزیون شد، با توجه به اینکه امکان پخش چنین برنام‌ ای، به دلیل پر بودن کنداکتور برنامه، در شبکه سه وجود نداشت و این شبکه نمی‌توانست تایمی در اختیار برنامه بگذارد، تصمیم بر این شد برنامه ترافیکی جدید، در شبکه دو روی آنتن برود. سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا از ما خواست برنامه جدید، کاملاً متمایز با آنچه قبلا روی آنتن می‌رفت، ساخته شود؛ طوری که برای بیننده هم متنوع و هم جذاب باشد و نکته قابل توجه اینکه تاکید کردند خود پلیس در برنامه حضور نداشته باشد.

وی افزود: چون در سری قبل کارشناس پلیس حضور داشت و به مخاطب توصیه‌هایی بیان می‌کرد و از آنجا که مردم طنز را بیشتر می‌پسندند قرار بر این شد که برنامه حال و هوای طنزگونه داشته باشد و کاملاً متفاو‌ت‌تر از سری قبل تولید و به روی آنتن برود.

این تهیه کننده با اشاره به ایده شکل گیری آیتم‌های مختلف برنامه‌، توضیح داد: همه قسمت‌های برنامه به صورت گروهی و تیمی ساخته می‌شود. البته برای آیتم‌هایی مثل راهنامه که به صورت انیمیشینی است، از مرحله نگارش تا ساخت، وقت بیشتری صرف می‌شود. موشن گرافی‌ها، خارج از چهارچوب و آیتم اهمال هم انرژی و وقت بیشتری می‌طلبند. بیشتر، آیتم‌های گرافیکی و انیمیشنی زمان برهستند اما در عین حال در برنامه، تنوع ایجاد می‌کنند.

محسنی به عنوان فردی که سال‌ها تهیه کننده و کارگردان تلویزیون بوده، مشقات این حرفه را دلنشین دانسته و افزود: من فارغ‌التحصیل رشته سینما و ادبیات نمایشی در مقطع ارشد هستمو معتقدم این نوع کارها عشقی را می‌طلبد که اگر نباشد نمی‌توان در آن دوام آورد. به خصوص وقتی برنامه روی آنتن می‌رود مردم برای ما پیامک‌های زیادی می‌فرستند و از برنامه تعریف یا نقد می‌کنند، واقعا خستگی از تن به در می‌شود. اما به هر جهت برنامه‌سازی، سختی‌های خود را دارد؛ مثلا ما برای اربعین حسینی در دمای ۵۰ درجه مرزهای مهران، خوزستان‌، خسروی و دیگر مرزهای کشور را پوشش می‌دهیم. از طرفی حمایت‌های خود سردار حسینی انگیزه ما را بیشتر کرده است و به خوبی ما را مدیریت و حمایت می‌کند و به ما قدرت تفکر و انگیزه بیشتر می‌دهد.

این کارگردان به سابقه همکاری خود با پلیس راهور اشاره کرده و اظهار داشت: فعالیت حرفه‌ای من در ابتدا با آموزش و ساخت انیمیشن آغاز شد و پس از آن وارد کار رئال شدم که شروع آن با راهنمایی رانندگی بود. برنامه‌های زیادی در شبکه‌های مختلف تهیه کرده‌ام و جالب اینکه در کنار آن‌ها همیشه برنامه‌ای مربوط به پلیس راهور هم به روی آنتن برده‌ام. طوری که اگر در طول سال برنامه‌ای برای راهور نمی‌ساختم، برنامه عید یا برنامه مناسبتی راهور مثل اربعین را برعهده من می‌گذاشتند. گویی این تبدیل به یک سنت در برنامه‌های من شده است.

وی افزود: اگر در ساخت برنامه به این بیاندیشیم که چنین برنامه‌ای می‌تواند جان حداقل یک نفر را نجات دهد و مردم درس بگیرند و حداقل تلنگری برایشان باشد، در نتیجه در قبول ساخت آن تردیدی به خود راه نمی‌دهم. از این رو هر وقت پلیس راهور سفارش ساخت برنامه‌ای داشته وتصمیم به کاری در حیطه فعالیت ما گرفته است، نه نگفته‌ام و آن را به انجام رسانده‌ام.

وی از تاثیرگذاری برنامه سازی با موضوعیت راهنمایی و رانندگی برروی خود گفت: من آنقدر تصادف دیده‌ام، آنقدر افراد بی‌گناهی که در حوادث رانندگی جان باخته‌اند را به چشم دیده‌ام، چه بسا محتاط و حتی ترسو هم شده‌ام. فعالیت در این عرصه موجب شده، در کل راننده قانونمندی شوم و این برنامه‌ها تاثیر بسیار زیادی در رعایت قوانین رانندگی روی خود من داشته است. امیدوارم با چنین برنامه‌هایی در مخاطب هم تاثیر لازم را گذاشته باشیم.

محسنی با پرداختن به آیتم جدید«بُعد بعدی» از تأثیرگذاری آن در مجموعه سفر بخیر، ابراز امیدواری کرده و ادامه داد: تا کنون بالغ بر ۱۴۰ تیزر برای تلویزیون ساخته‌ام. یکی از آن‌ها به سالهای دورتر که امکانات محدودتری داشتیم باز می‌گردد. ماشینی که بدون راننده حرکت می‌کرد، کمربند ایمنی قسمت راننده بسته شد، ولی کمربند ایمنی سمت دیگر باز بود که بعد از برخورد اتومبیل، به شکل سورئال در قسمتی که کمربند بسته نشده بود، خون جاری شد. این تیزر که مربوط به سال ۱۳۸۹ بود در زمان خود بسیار مورد توجه قرارگرفت. آن زمان نشان دادن ماشینی که بدون راننده در حرکت است سخت بود و برای این منظور، فردی را در کف اتومبیل جاسازی کردیم طوری که از بیرون دیده نشود، علیرغم دشواری‌های ساخت، تیزر موثری از آب در آمد و تا سال‌ها در اذهان ماند. همین موضوع باعث شد ایده آیتم «بُعد بعدی» را طراحی و در این برنامه اجرایی کنم.

این کارگردان در جواب اینکه چه بخش‌هایی از آیتم‌های مختلف سفر به خیر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بجز بخش مسابقه، کنترل نامحسوس، تلنگر(صحنه‌های تصادفات)، راهنامه، برخی موشن‌ها و تکنولوژی ترافیک که درآن به فناوری‌های روز دنیا در رانندگی پرداخته‌ایم و تلنگری به خودروسازان داخلی زده‌ایم، بیشتر مورد توجه بینندگان بوده است. در بخش فناوری ترافیک، مخاطبان ما در خارج از کشور تصاویری برای ما ارسال می‌کنند که حاکی از قوانین شدید رانندگی در آن کشور‌ها دارد و مثلا اگر ماشینی با سرعت از کنار اتوبوس مدرسه رد شود، گواهینامه او کلا باطل است یا برای دادن گواهینامه رانندگی باید در هنگام آزمون راننده بایستد تا عابران عرض خیابان را کامل طی کنند بعد اقدام به حرکت نمایند وگرنه در آزمون عملی گواهینامه مردود می‌شوند. این سختگیری‌ها و جرایم سنگین تخلفات رانندگی موجب می‌شود افراد خود را ملزم به رعایت قوانین کنند که این موضوعات باید در کشور ما نیز فرهنگسازی شود همچنین در بخش «جدی نگیرید» هم به جاده و تولید خودرو اشاره کرده‌ایم. با این آیتم‌های متنوع سعی کردیم در برنامه ریتم ایجاد کنیم و امیدوارم تأثیر لازم را گذاشته باشد.

وی با اشاره به سپردن اجرای این برنامه به سعید شیخ‌زاده گفت: سعید شیخ‌زاده مجری برنامه‌های زیادی بوده‌اند. ضمن اینکه با انرژی خوبی که دارند، بهترین گزینه برای اجرای این برنامه به حساب می‌آمد چون هرآنچه از ایشان می‌خواستیم حتی فراتر از آن را اجرا ‌کردند و با تیم برنامه‌ساز  بسیار همراهی دارند و مهمتر از همه اینکه یک مجری کاربلد با نحوه اجرای خوبش می‌تواند تأثیر فرهنگ‌سازی را در میان مخاطبان افزایش دهد که سعید شیخ‌زاده در این مورد بسیار عالی عمل کرد.

سید محسنی پیرامون زمان پخش و بازپخش سفر به خیر خاطر نشان کرد: زمان بندی پخشی که در شبکه دو برای ما در نظر گرفته‌اند حوالی ۶ و ۷  عصر و ۱۰ شب است که همین زمان مورد تایید خود راهور هم بود. امیدواریم به زودی با اضافه شدن مدت پخش برنامه، بتوانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم و برنامه بیشتر دیده شود. این برنامه بدون بولد کردن فرد یا ارگان خاصی، در راستای کمک کردن به حفاظت از جان انسان‌ها تلاش می‌کند و این ارزش و پتانسیل را برای پخش مجدد در سایر شبکه‌ها و فرهنگسازی عمومی را دارد.

او در توضیح استفاده از دوچرخه به عنوان جایزه هفتگی مسابقه برنامه، در دکور برنامه گفت: استفاده از دوچرخه، برای ترغیب مردم به ورزش کردن است و اینکه آن‌ها می‌توانند بسیاری از رفت و آمدهای خود را با دوچرخه انجام دهند و این مسئله نیز فرهنگ‌سازی شود. البته به پیشنهاد یکی از بینندگان برنامه، ما برای این دوچرخه کلاه ایمنی نیز تهیه کرده و به دکور اضافه کردیم که مردم به یاد داشته باشند در هنگام دوچرخه سواری هم باید از کلاه ایمنی استفاده کنند.

سید محسنی از ادامه برنامه تا خرداد ۱۴۰۴ خبرداد و افزود: فعلا قرار است سفر به خیر تا خرداد ۱۴۰۴ بر روی آنتن باشد ضمن اینکه در اربعین و عید نوروز، ۱۵ شب متوالی برنامه داریم و همه تلاش گروه بر این است که آیتم‌های برنامه تکرای نشود که خود سردار حسینی هم همواره در جلسات به تنوع و کیفیت برنامه تأکید می‌کنند. واقعیت این است که اگر برنامه‌ای بخواهد به ورطه تکرار بیافتد مخاطبش را پس می‌زند در نتیجه سعی من و گروه این است که همواره تنوع در برنامه وجود داشته باشد.

 

سعید شیخ زاده، مجری: احترام به قوانین رانندگی نشانگر شخصیت افراد است

سعید شیخ زاده ۱۲ ساله بود که کیانوش عیاری او را برای بازی در فیلم سینمایی «آبادانی‌ها» انتخاب کرد. همان جا بود که برای اولین بار و به شکل واقعی پشت فرمان پیکان نشست و در همان سن کودکی در آثاری چون «سفرجادویی»، «دره شاپرک‌ها»، «علی و غول جنگل» نقش آفرینی کرد. کم کم جذب صدا پیشگی شد و جای شخصیت‌هایی چون هری پاتر و مرد عنکبوتی صحبت کرد. او یکی از دوبلورهای ثابت تام‌هالند بازیگر انگلیسی است. همچنین اجرای مسابقه‌های تلویزیونی مانند «ایران»، «۳۰۰ ثانیه»، «نما به نما» و برنامه‌هایی همچون «شگفت انگیزان» و «در مسیر آینده» را برعهده داشته است و این روزها او را حوالی ساعت ۲۲ در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از شبکه دو سیما به عنوان مجری برنامه «سفر به خیر» می‌بینیم.

سعید شیخ زاده با تاکید بر نقش آموزنده و یادآوری قوانین رانندگی در «سفر به خیر» عنوان کرد: در این برنامه سعی شده، به خیلی از نکاتی که شاید اغلب مردم و شاید خود من در رانندگی، به آنها اهمیت نمی‌دهیم یا اصلا آن‌ها را نمی‌دانیم پرداخته و تأکید کنیم. مثل اینکه هر راننده‌ای در طول سفر می‌بایست هر دو ساعت‌، استراحت کند. چون اصولاً مکانیزم بدن به گونه‌ای است که فردی که مشغول رانندگی است خسته و خواب آلوده می‌شود. چه بسا بازگویی و تکرار همین نکات که ممکن است خیلی از مردم آن را ندانند و به آن توجه نکنند، از بروز بسیاری از حوادث. جاده‌ای جلوگیری کند. به عقیده من از این منظر، سفر به خیر برنامه شرافتمندانه‌ و برای مخاطبش مفید است؛ چرا که به واسطه آن در این مدت توانسته‌ایم اطلاع رسانی کنیم و در کاهش حوادث و تصادفات نقش موثری داشته باشیم.

وی با اشاره به انتخاب خود برای اجرای این برنامه، توضیح داد: اجرای برنامه سال گذشته توسط عوامل آن از جمله سیدجواد سیدمحسنی، تهیه کننده و کارگردان برنامه به من پیشنهاد شد. پس از بررسی به این نتیجه رسیدم که به واسطه یادآوری‌ قوانین و احتیاط‌های رانندگی در این برنامه، می‌شود در حفاظت از جان بسیاری از افراد، موثر بود و نقش داشت. از این جهت و به دلیل مسجل بودن شرافتمندی این برنامه، پیشنهاد اجرای برنامه را قبول کردم که از این اتفاق بسیار راضی هستم.

شیخ زاده در ادامه گفت: حضور در این برنامه برای خود من نیز خیلی تأثیرگذار بوده و باعث شده من یکسری اطلاعات جدید یاد بگیرم و بیشتر از قبل قوانین را رعایت کنم؛ هرچند که من همواره سعی می‌کنم سر صبر رانندگی کنم و قوانین را رعایت کنم. این برنامه اعتمادی برای پلیس راهنمایی رانندگی نسبت به من ایجاد کرده، که به نوعی من را جزئی از خودشان می‌دانند طوری که گویی، یکی از پلیس‌های راهنمایی رانندگی هستم و این مسئله انگیزه و مسئولیت پذیری من را بیشتر کرده است. هرچند که سعی من بر این است که اصولاً تخلف نکنم و به قوانین رانندگی احترام بگذارم اما این همکاری با پلیس موجب چشم پوشی از تخلفات من نشده و مانند هر شهروندی، تخلفات رانندگی من نیز ثبت شده و مشمول پرداخت جریمه می‌شوم.

او با اشاره به اولین خاطره خود از رانندگی ابراز داشت: من اولین بار در فیلم «آبادانی‌ها» وقتی ۱۲ ساله بودم، پشت فرمان پیکان نشستم و واقعا رانندگی کردم. از همان موقع همیشه تلاشم بر این بوده که قوانین رانندگی را رعایت کنم. چرا که عقیده دارم، احترام به قوانین رانندگی نشانگر شأن و شخصیت افراد است. هرچند که همه آدم‌ها ممکن است اشتباهاتی داشته باشند، ولی توصیه می‌کنم راننده‌ها با رعایت قوانین رانندگی، شأن و منزلت خود را حفظ کنند. واقعیت این است که هر چه سن بالاتر می‌رود، سرعت هم کمتر می‌شود. در مورد شخص من، اگر در گذشته مواردی در رانندگی کمتر رعایت می‌شده، الان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و رعایت می‌شوند. ضمن اینکه پدر من از نوجوانی به ما توصیه می‌کرد خوب رانندگی کنیم و اصول رانندگی را به ما آموزش می‌داد و ما نیز از همان ابتدای یادگیری، سعی کرده‌ایم درست رانندگی کنیم.

این هنرمند به بازخورد خوب این برنامه در میان مخاطبان در مدت اجرای آن اشاره کرده و افزود: برنامه بیننده ثابت خود را دارد و کسی که برنامه را تماشا می‌کند تا آخر برنامه هست و آن را همراهی می‌کند. «سفر بخیر» برنامه‌ای نیست که اگر بیننده‌ای به طور اتفاقی آن را دید از آن گذر کند و معمولاً می‌نشیند پای تلویزیون و تا آخر برنامه که حدود ۲۰ دقیقه است آن را تماشا می‌کند. یادآور می‌شوم که در این مدت بازخوردهای خوبی از پخش سفر بخیر گرفته‌ایم و دوست داریم به همین شکل بیننده‌های برنامه بیشتر شوند.

شیخ زاده همچنین بخش مسابقه و مشارکت مخاطبان در این بخش را رضایت بخش دانسته و توضیح داد: مسابقه، بخشی است که معمولا در برنامه‌ها خواهان و علاقه‌مندانی دارد، ضمن اینکه ما در برنامه «سفر بخیر» جایزه ارزشمندی تقدیم برندگان می‌کنیم. هر هفته یک دوچرخه به قید قرعه به افرادی که پاسخ صحیح به سوال برنامه که از قواعد راهنمایی رانندگی است، می دهند، اهدا می‌شود. هدف از طرح این مسابقه و سوال برنامه، فرهنگ‌سازی است. از این رو سوال ساده‌ای در زمینه قوانین راهنمایی، مطرح می‌کنیم و فرصت کافی به بینندگان برنامه می‌دهیم که در باره آن سوال تحقیق و مطالعه کنند‌ در نتیجه همزمان چندین نکته از قوانین و قواعد راهنمایی رانندگی را یاد بگیرند.

وی در پایان به حمایت خانواده در خصوص اجراهای خود اشاره کرد و گفت: معمولا خانواده و نزدیکان درجه یک اجراهای من را دنبال می‌کنند و برنامه‌هایی که در آن‌ها حضور دارم را می‌بینند و دوست دارند. شاید مواقعی هم انتقادی داشته باشند، اما سعی می‌کنند در انتقال این انتقادات، دل من را نشکنند‌ و به نوعی هوای من را داشته باشند.

 

ندا حسنی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است