سعید مقیسه، رئیس ساترا:
گامهای پیشرفت ساترا در آستانه دهمین سال فعالیت
در آستانه دهمین سال فعالیت ساترا، سعید مقیسه، رئیس این مجموعه یادداشتی را به نگارش در آوردند.
واقعیت آن است که در اکثر موارد تصور عمومی از فعالیت ساترا، محدود به فعالیت ممیزی محتوا در فضای مجازی است، این در حالی است که برای ساماندهی یک زیست بوم فضای مجازی باید ابعاد مختلفی را سامان داد که شامل تنظیمگری محتوایی، تنظیمگری حقوقی، تنظیمگری اقتصادی، تنظیمگری اجتماعی، تنظیمگری سکو محور، تنظیمگری پژوهش محور، تنظیمگری فناورانه و تنظیمگری بینالمللی است که در ذیل به آنها اشاره میشود.
تنظیمگری حقوقی: تصویب ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح ماموریت صداوسیما برای شبکههای نمایش خانگی در قانون برنامه هفتم توسعه، پیگیری حقوقی ۵۰ پرونده از تخلفات سکوها در محاکم قضایی که منجر به توقف انتشار برخی سکوها و تعهد برخی مراکز داده شد، تدوین برخی اسناد مقررات و ضوابط که پس از فرآیند تایید مراجع سازمانی و مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد از جمله دستورالعمل نحوه فعالیت سکوها در انتخابات، مقررات رسیدگی به تخلفات سکوها، قرارداد کاربری بین سکو و کاربران، دستورالعمل صدور مجوز برای رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، مقررات اشتراک داده و … جزو دستاوردهای ساترا در حوزه تنظیمگری حقوقی است.
تنظیمگری محتوایی: تلفیق شورای صدور مجوز تولید مرکز طرح و برنامه صداوسیما با شورای موافقت کلی در ساترا که منجر به برگزاری جلسات شورای تولید، شورای مشورتی نظارتی و کارشناسی بررسی طرح و فیلمنامه شده سبب حذف موازی کاری و تسریع در بررسی طرحها شد. حذف کارگزاریهای بخش خصوصی ممیزی با هدف یکسان سازی ممیزی محتوایی محصولات شبکه نمایش خانگی، استفاده از ظرفیت ممیزان محتوایی سازمان صدا و سیما و حذف هر گونه رابطه مالی میان ساترا و صدور مجوز برای محصولات شبکه نمایش خانگی نیز از دیگر اقدامات ساترا در دوران تحولی بوده است. یکی دیگر از اقدامات ساترا تغییر روال صدور مجوز است که مستقیماً به عوامل تولید، اعم از نویسندگان و تهیهکنندگان مجوز اعطا میکند و فعالیت خود را منحصر در انتشار دهندگان و سکوها ننموده. این تغییر روند هم به نفع عوامل تولید است و هم به سود سکودارها. در این شرایط، تولیدکنندگان خیال راحتی دارند؛ زیرا بیآنکه نیاز باشد توافقی با سکویی داشته باشند، مجوز اثر خودشان را مستقیم از درگاه ملی مجوزها در زمانی مشخص دریافت میکنند.
تنظیمگری اجتماعی: ارتقاء سواد رسانهای و فرهنگسازی عمومی با تولید و تامین و توزیع محتوای رسانهای در سکوهای نمایش خانگی، سامانه پایش مردمی ساترا که وظیفه دریافت گزارشهای تخلف و رسیدگی ویژه آنها را بعهده دارد، آموزش و شبکه سازی ممیزان مردمی برای نظارت بر محتوای شبکههای اجتماعی و شبکه سازی منتقدین و تحلیلگران شبکه نمایش خانگی از طریق مجمع تحلیلگران، برگزاری نمایشگاه هفتگی برای آشنایی مسئولین و گروههای مرجع با فرآیندهای ساترا و تولید و انتشار برنامه صمیمانه با هدف افزایش مطالبهگری تحقق فضای مجازی سالم، مفید و ایمن از سکوهای دارای مجوز از ساترا نیز قابل توجه است.
تنظیمگری اقتصادی: راه اندازی مرکز خدمات رسانه به منظور ایجاد ارتباط هدفمند و هدایت شده بین سکوها و شرکتهای تخصصی صنعت رسانه، طراحی و تدوین نقشه بازار صوت و تصویر فراگیر در ابعاد اقتصادی و آماری و محتوایی و بررسی وضعیت محتوایی کسبوکارهای دیجیتال متقاضی پخش آگهی بازرگانی صداوسیما از این جمله است.
تنظیمگری سکو محور: افزایش هدفمند سکوها از ۱۹۰ به بیشتر از ۵۰۰ سکو با تاکید به حضور رسانههای فعال در تولید محتوای سالم و ساماندهی سکوهای فعال فاقد مجوز، برگزاری مستمر دورههای آموزشی برای رسانههای دارای مجوز با هدف افزایش کیفیت اجرای قوانین و آیین نامههای ساترا، تهیه و اعطای بستههای محتوایی و قاب اختصاصی سیگنالهای سازمانی به سکوهای دارای مجوز، تدوین و اجرای نظامنامه جدید سطوح رسانهها و سامانه مربوطه، ایجاد مجمع رصتا با عضویت تمام سکوهای دارای مجوز از ساترا و تشکیل شورای راهبری و تعیین نمایندگان سکوها برای حضور در شوراهای تخصصی و تصمیمگیری ساترا و نیز تشکیل مجامع استانی به منظور تخصصیتر شدن فعالیت سکوها، از این جمله است.
تنظیمگری فناورانه: ساترا در سالهای اخیر تلاش کرده است تا با طراحی سامانههای جامع و استفاده از ظرفیتهای سامانههای موجود بتواند نقش خود را در حوزه تنظیمگری فناورانه ارتقاء دهد. تغییر فرآیند صدور مجوز از سامانه ساترا به درگاه ملی صدور مجوز به منظور انجام تکلیف قانونی برنامه ششم و ایجاد سازوکارهای مناسب در سامانه داخلی و امن سازی ارتباط با درگاه ملی و ایجاد امکان گفتوگوی برخط برای راهنمای ثبت در درگاه ملی که منجر به کسب رتبه بین ۳ تا ۵ کل دستگاههای کشور و رتبه اول دستگاههای فرهنگی کشور در سال ۱۴۰۲ شد و طراحی سامانه فجر با هدف شفافسازی وضعیت صدور مجوزها و ارائه خدمات به برنامهها و آثار دارای مجوز از ساترا، از جمله دستاوردها در حوزه تنظیمگری فناورانه است.
تنظیمگری پژوهش محور: دفتر مطالعات تنظیم گری ساترا با همکاری پژوهشکده سیاستگذاری و تنظیمگری رسانه دانشگاه صدا و سیما به صورت مستمر تلاش میکند تا از طریق آینده پژوهشی به ارتقاء سطح تنظیمگری و حل مسائل آینده کمک کند. حمایت از پایان نامههای دانشجویان دانشگاه صدا و سیما، برگزاری نشستهای تنظیمگرانه، حمایت از تالیف و ترجمه کتب و انجام پژوهشهای مرتبط با حوزه تنظیمگری فضای مجازی نیز در این راستاست.
تنظیمگری بینالملل: در این حوزه یکی از اقدامات مهم ساترا برقراری ارتباط با تنظیمگران و انعقاد تفاهمنامه همکاری با هدف انجام هر چه بهتر ماموریتهای ساترا و دفاع از حقوق ایران در معاهدات بینالمللی مرتبط است.
گفتنی است، با برگزاری نمایشگاه رصتا از امروز تا ۲۹ شهریورماه جاری در محل مصلای امام خمینی (ره)، علاوه بر نمایش آخرین وضعیت سکوهای دارای مجوز از ساترا، ابعاد مختلف تنظیمگری ساترا و اقدامات این سازمان در هر یک از حوزههای هشتگانه تنظیمگری به نمایش در میآید تا علاقهمندان بیشتر از گذشته با دستاوردهای ساترا در حوزههای یاد شده آشنا شوند و بتوانند سوالات، ابهامات، پیشنهادها و انتقادات خود را به طور مستقیم و بی واسطه با مسئولان در میان بگذارند.
There are no comments yet