مهدی آذرپندار:
تنوع ژانر در جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاق افتاد
مهدی آذرپندار رییس انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از این رویداد گفت.
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، یکی از مهمترین و معتبرترین رویدادهای سینمایی کشور، از تاریخ بیست و هفت مهر ماه آغاز و امروز دوم آبان ماه با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان میدهد. این جشنواره که به عنوان یک بستر مهم برای نمایش آثار نوآورانه و خلاقانه سینماگران جوان شناخته میشود، در این دوره با تعداد بالای فیلمهای اقتباسی از ادبیات ایران و جهان، تلاش کرد تا پیوند عمیقتری میان ادبیات و سینما بر قرار کند. این رویداد سالانه، نه تنها فضایی برای نمایش آثار برگزیده فیلمسازان جوان و نوپا فراهم میآورد، بلکه به عنوان کاتالیزوری برای بروز خلاقیت و نوآوری در این دو حوزه فرهنگی عمل میکند. خبرنگار صبا به بهانه برگزاری پر شور چهل و یکمین دوره این جشنواره که با استقبال بینظیر فیلمسازان جوان و اهالی رسانه مواجه شد با مهدی آذرپندار رییس انجمن سینمای جوانان ایران و همچنین دبیر این رویداد بینالمللی مورد تایید آکادمی اسکار گفتوگویی اجام داده است که در ادامه میخوانید.
مهدی آذرپندار دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پاسخ به اینکه این جشنواره به رسالت خود دست یافته است یا خیر؟ گفت: شعارهای هرساله جشنواره با این رویکرد انتخاب میشوند که حداقل بخشی از آن محقق شود و اهالی رسانه به این نکته صحه میگذارند که بحث تنوع ژانر در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اتفاق افتاده و پیش از این رنگارنگی ژانرها در جشنواره وجود نداشت علاوه بر این در تنوع موضوعات جشنواره نیز امسال از درام زدگی ادوار گذشته کمی فاصله گرفتیم و در جشنواره چهل و یکم شاهد فیلمهای علمی، تخیلی، وحشت، فانتزی، کمدی، ملودرام و…. هستیم.
وی با بیان اینکه سهم خیال انگیزی و تخیل در فیلمهای سینمای ایران ناچیز است خاطرنشان کرد: خیال انگیزی و تخیل در فیلمهای کوتاه ایران در مقایسه با فیلمها و سینماهای دنیا از قدر و اهمیت کمتری برخوردار است به همین علت تصمیم گرفتیم به مسئله خیال انگیزی و عنصر تخیل در این جشنواره بیشتر توجه کنیم.
دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه افزود: خیال انگیزی در مستند و پویانمایی فضای متفاوتی دارد چون پویانمایی که اصلا خیال است و اصالت مستند نیز بازتاب واقعیت است؛ در فیلمهای تجربی نیز عمدتا خیال انگیزی وجود دارد و نیاز به سیاست گذاری ما نیست و آن بخشی که نیاز به برنامه ریزی و سیاست گذاری داشت بخش داستانی بوده که امسال ۲۶ فیلم از ۵۵ فیلم داستانی دارای عنصر خیال انگیزی بودند. به عبارتی نیمی از فیلمهای داستانی دارای عنصر تخیل هستند و این دستاورد مهمی است.
وی افزود: همچنین امسال به تنوع جغرافیایی نیز توجه شده بود. نیمی از فیلمهای ما از استانها بودند و خیلی از فیمسازان تهرانی نیز مدت کمی است که به تهران آمدهاند و نیمی از فیمسازان این دوره ساکن استانهای دیگر هستند. بنابراین در جشنواره چهل و یکم شاهد فیلمهایی با زبانها، گویشها و فرهنگهای مختلف بودیم که این امر یکی دیگر از جذابیتهای فیلمهای جشنواره امسال بود.
مهدی آذرپندار در پاسخ به اینکه چه عاملی موجب حضور بیشتر فیمسازان از شهرهای دیگر شده است تصریح کرد: در جشنوارههای قبلی نیز فیمسازان از شهرهای دیگر حضور داشتند ولی در جشنواره امسال معدل حضور آنها بیشتر شده بود و معمولا در ادوار گذشته حضور فیمسازان شهرستانی ۳۰ درصد بوده که امسال حدودا به ۵۰ درصد افزایش یافته بود و علت اصلی آن به خاطر حمایت انجمن سینمای جوان از استانهاست به طوری که انجمن سینمای جوان طی سه سال گذشته ۷۰ درصد بودجه تولید خود را در استانها هزینه کرده است و این اتفاق مهمی است.
رییس انجمن سینمای جوانان ایران خاطرنشان کرد: با تاکید سازمان سینمایی بر حمایت از تولیدات استانی، تلاش کردیم در سینمای استانهای دیگر سرمایه گذاری کنیم و حتی این رویکرد در سینمای بلند هم وجود دارد و همین رویکرد باعث شد ۴ نفر از فیلمسازان انجمن سینمای استانی فیلم بلند خود را بسازند و در جشنواره فیلم فجر گذشته شرکت کنند و این هم اتفاق مهمی است گرچه تمرکز و توجه ما بر روی فیلم کوتاه است.
مهدی آذرپندار درباره حمایت جشنواره فیلم بینالمللی فیلم کوتاه تهران از موضوع فلسطین و… گفت: جشنواره همچون یک موجود زنده است و نمیتواند نسبت به موضوعات اطراف خود بی تفاوت باشد و اگر این جشنوارهها نسبت به موضوعات پیرامونی خود از موضوعات سیاسی گرفته تا اقتصادی، اجتماعی و معیشتی و اخلاقی بی توجهی کنند؛ مرجعیت خود را کم کم از دست خواهند داد و جامعیت جشنوارههای بینالمللی باعث رونق و جذابیت جشنواره برای مخاطبان آن شده است. فلسطین هم از این امر جدا نیست؛ حدود یک سال است که این موضوع بخش مهمی از زندگی ما شده و بر روی خیلی از شئون اجتماعی ما تاثیر گذار بوده و خیلی باید بی انصاف باشیم که نسبت به این حجم از نسل کشی و جنایت در فلسطین و لبنان بی تفاوت باشیم به همین دلیل از مدتها قبل تصمیم گرفتیم از اقصی نقاط دنیا فیلمهای خوبی که درباره فلسطین ساخته شده انتخاب کردیم تا در بخش «شاخه زیتون» نمایش داده شوند که ۱۷ فیلم در این بخش نمایش داده شدند.
وی درباره سطح کیفیت فیلمهای جشنواره امسال نسبت به سالهای گذشته تصریح کرد: به عقیده من در عمده بخشها کیفیت جشنواره بهتر بوده است؛ در بخش «کتاب و سینما» و «استعداد نو» با قطعیت میگویم که این دو بخش کیفیت بهتری نسبت به سالهای گذشته داشتهاند. در بخش بینالملل نیز با توجه به افزایش دو برابری فیلمهای دریافت شده انتخابهای بیشتری داشتیم و همین امر باعث شد تا فیلمهای این بخش هم از کیفیت بهتری برخوردار باشند. بخش «هوش مصنوعی» و «وی آر» هم برای اولین بار برگزار شد و از این منظر نمیشود جشنواره امسال را با سالهای گذشته مقایسه کرد.
مهدیه مالکی
There are no comments yet