روزنامه صبا

روزنامه صبا

هاشم علی‌اکبری در گفتگو با صبا:

مدیر تولید پدر گروه فیلمسازی است


اگر گروه فیلمسازی را همچون یک خانواده ببینیم مدیر‌تولید پدر گروه فیلمسازی است. مدیر تولید باید با افراد مختلف، به زبان خودشان حرف بزند و محیط را برای همه گرم نگه دارد.

سمیه خاتونی- فیلم تاریخی «گوهر سیراف» به کارگردانی محمد تربتی‌طرقبه و تهیه‌کنندگی میثم تربتی، روز گذشته جمعه ۷ دی‌ ماه از شبکه دو سیما پخش شد. این اثر با داستانی جذاب و بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه پیشرفته، تاریخ و فرهنگ ایران را در قالبی سینمایی روایت می‌کند. این فیلم به داستان شهر بندری سیراف می‌پردازد که حدود هزار سال پیش بر اثر زلزله‌ای هفت‌ روزه به زیر آب رفت. شخصیت اصلی فیلم، شهریار، برای رسیدن به معشوقه‌اش سفری پرماجرا را تا چین آغاز می‌کند. سهند جاهدی (در نقش اصلی) مینا نوروزی، ایرج فرامرزی، علیرضا جلالی‌تبار، مرتضی زارع، مرتضی امین‌تبار،  افشین سنگ‌چاپ، آرمین خودستان از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. گوهر سیراف محصول سال ۱۴۰۱تا۱۴۰۲ می‌باشد و در روز هفتم دی ماه که بنام روز سیراف نامگذاری شده است از شبکه دو سیما تقدیم نگاه مخاطبان شد. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار صبا را با مدیر تولید این اثر را می‌خوانید. هاشم علی‌اکبری مدیر تولیدی است که در آثاری به کارگردانی حسین لطیفی، قاسم جعفری، حسین قناعت، شهرام شاه‌حسینی، سیروس حسن پور و احمد معظمی حضور داشته و عضو انجمن مدیران تولید سینمای ایران است.

 

ساخت «گوهر سیراف»، چه تفاوتی با سایر آثار برایتان داشت؟

این اثر اولین کار بلند سینمایی محمد تربتی بود. من در انتخاب و کستینگ بازیگران کنار کارگردان بودم. بیشتر فیلم در فضای استودیوی بود، حسن کار این بود که من با یک کارگردان جوان و منعطف همکاری داشتم که بر اساس دغدغه شخصی خود به میدان آمده بود و به عناصر سینمایی و تلاقی آن با هنرهای دیگر مسلط بود به همین دلیل بخش فضاسازی برای انتقال حس رئال فیلم به خوبی پیش رفت. این اثر یک کار پر بازیگر و ترکیبی از هنرمندان و هنروران بود که رعایت لهجه نیز به سختی آن می‌افزود و این مسائل کار را برای مدیر تولید سخت‌تر می‌کرد.

 پر چالش‌ترین موضوعی که یک مدیر‌تولید در عرصه ساخت یک اثر با آن مواجه است، چیست؟

اگر گروه فیلمسازی را همچون یک خانواده ببینیم مدیر‌تولید پدر گروه فیلمسازی است. گروهی که تیم اصلی آن به ۷۰ الی ۸۰ نفر می‌رسد و این در شرایطی است که سینما ذاتا از هنرهای سخت این روزگار است و مدیر تولید باید با افراد مختلفی که هر کدام روحیه متفاوت و خاص به خود را دارند به زبان خودشان حرف بزند و محیط را برای همه گرم نگه دارد. بنابراین یک مدیر تولید باید یک روانشناس خوب باشد، تا بتواند در شرایط سخت همه را در کنار هم همدل و گرم نگه دارد. همچنین تراز کردن مدیریت مالی، انسانی و زمانی همه بر عهده این شخص است و جزو اولین کسانی است که به تیم فیلمسازی می‌پیوندد و هر چه سابقه بیشتری داشته باشد، افراد بیشتری را می‌شناسد و می‌تواند در گروه نقش مهم‌تری را ایفا کند و با پیشنهادات ویژه افراد متناسب‌تری را با توجه به رویکرد تیم تولید اضافه کند. خوشبختانه در فیلم «گوهرسیراف» این اتفاق افتاد و با یک گروه خوب و همدست این اثر ساخته شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است