روزنامه صبا

روزنامه صبا

عرفان طباطبایی در گفتگو با صبا:

در انتخاب دیدن آثار نباید به چهره‌ها دقت کنند


فکر می‌کنم که مخاطبان در انتخاب دیدن آثار نباید فقط به چهره‌ها و اسم‌های آشنا دقت کنند و پیشنهاد می‌کنم فیلم‌هایی را ببینند که کانسپت و مفهوم داشته باشد و بتواند به اطلاعات و آگاهی آنها بیفزاید.

مریم عظیمی– فیلم «جنایت زمان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عرفان طباطبایی که اکران آن از چهارشنبه سوم بهمن ماه و بلافاصله پس از رونمایی آغاز شده است در ژانر جنایی معمای ساخته شده و بازیگرانی مانند افشین سنگ‌چاپ، فرهاد بشارتی، بهنوش بختیاری، فرزاد حاتمیان و… نقش‌های اصلی آن را بر عهده دارند. فیلم سینمایی «جنایت زمان» روایت قتل دو مرد است که توسط یک زن اتفاق افتاده و مادر یکی از مقتولین به قتل همسرش توسط آن زن مشکوک است و بر همین اساس وکیلی استخدام می‌کند تا پیش از صادر شدن رای قطعی دادگاه این پرونده را گره گشایی کند. در ادامه گپ‌وگفت خبرنگار صبا با تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم را می‌خوانید.

 

همکاری با نویسنده این اثر چگونه شکل گرفت و چه جذابیتی سبب شد که این فیلمنامه را کار کنید؟

آقای مصلحی‌تبار از دوستان قدیمی من هستند و نویسنده یک سری آثار کوتاه، نمایشنامه و تله فیلم همینطور ایده پرداز و سناریونویس اتاق فرارها بودند. همین آشنایی و شناخت خلاقیت ایشان در ژانر جنایی-معمایی و پلیسی سبب ساز این همکاری شد و با توجه به اینکه ایشان مخاطب را می‌شناسد و بازار هدف مشخصی دارد و طوری می‌نویسند که مخاطب را به وجد بیاورند و ریتم اثر نیفتد و مخاطب خسته نشود ترجیح‌مان این بود که با ایشان همکاری کنیم.

علاقه خود شما به ژانر جنایی پلیسی از کجا می‌آید؟

ما سعی کردیم اثری در رابطه با مفهوم جنایت زمان بسازیم. زمان بی صدا پیش می‌رود اما جنایتی را مرتکب می‌شود که فریادش بسیار بلند است. بنابراین ما سعی کردیم در مورد مرور زمان صحبت کنیم که بسیار خطرناک است و به جامعه بشریت آسیب جدی وارد می‌کند و سعی کردیم این مفهوم را در قالب یک کار داستانی ارائه کنیم. این کار داستانی نیز بر این علت استوار است که مخاطب می‌خواهد کاری را ببینند که قصه‌ای داشته باشد. هر چند که قصه برای مخاطب امروزی که بسیار بسیار هوشمند است و با ذکاوت آثار را دنبال می‌کند و مو را از ماست بیرون می‌کشد باید جذابیت‌های خاصی داشته باشد به همین دلیل هم ما تلاش کردیم در رابطه با مفهوم جنایت زمان و در ژانر معمایی این فیلم را تولید کنیم. ژانری که به نظرم در سینمای امروز ما می‌تواند کم کم جای ژانر کمدی را بگیرد چون ژانری است که مخاطب امروز را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک ژانر مخاطب پسند است.

وقتی از جنایت زمان صحبت می‌کنید آیا عنصر زمان به عنوان یک کاراکتر پنهان در این اثر مد نظر قرار داده شده است؟

بله یک کاراکتر پنهان است و در اصل ما می‌خواهیم بگوییم که زمان بزرگترین جنایتکاری است که هیچ دادگاهی برایش تشکیل نمی‌شود. زمان تمام لحظه‌ها را از ما می‌گیرد و در ازای آن حسرتی ابدی به جای می‌گذارد. دیدگاه من این است که خود زمان و گذر آن متاسفانه تاثیرات منفی بر ما و جامعه‌مان گذاشته است و اتفاقاتی که امروزه ما شاهد آن هستیم در ادوار گذشته نمی‌دیدیم به جرات می‌توان گفت که زندگی مردم ایران و به طور کلی بشر به دو بخشِ زندگی قبل از کرونا و زندگی پس از آن تقسیم شده و کاملاً تغییر کرده است و این تغییرات متأسفانه اغلب در جهت منفی بوده و ارزش زندگی بشر کمتر و کمتر می‌شود.

در مورد انتخاب بازیگران بگویید.

سعی کردیم که از بازیگران چهره و شناخته شده در کنار جوانانی که جویای نام و بازیگران مستعد و توانمند هستند استفاده کنیم. متاسفانه فرصت زیادی به این بازیگران جوان داده نمی‌شود و ما خواستیم از این طریق راه را برای آنها باز کنیم تا در کنار چهره‌های برجسته و به نام سینما و تلویزیون قرار بگیرند و خودشان را معرفی کنند. در سال‌هایی که در زمینه تولید فعالیت می‌کردم با برخی از این بازیگران چهره همکاری داشتم ولی اکثر بازیگران جوان این اثر از بچه‌های تئاتر هستند و از طریق فراخوان‌‌ها و تست‌های بازیگری که برگزار کردیم انتخاب شده و به پروژه پیوستند.

آیا از همکاری‌های گروه هنر تجربه راضی هستید؟

دوستان هنر و تجربه خیلی با ما همکاری کردند، به ما لطف داشتند و به معنای واقعی حمایت از جوانان را به نمایش گذاشتند. خوشبختانه به بحث‌های حاشیه‌ای توجهی نداشته و اشکال تراشی نکردند و سعی کردند با سرعت خیلی زیاد کار را پیش ببرند.

با اینکه پیش از این فیلم نیز تجربه تهیه و تولید داشته‌اید. این اثر به عنوان اولین سینمایی بلندتان در قامت کارگردان چه چالشی به همراه داشت؟

چالش که بسیار زیاد داشت و در مجموع خیلی سخت گذشت چون اولین بار بود که ما در عرصه بلند فعالیت می‌کردیم و با تمام چالش‌های این مسیر آنگونه که باید و شاید آشنا نبودیم ولی لطف خدا شامل حال ما شد و توانستیم این چالش‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و کار را به نتیجه برسانیم.

سخن پایانی

این فیلم در سینمای مستقل تولید شده و از لحاظ سرمایه‌گذار و بودجه حامی مالی خاصی نداشتیم و این کار با مساعدت و همکاری برخی از دوستان و چند اسپانسر تبلیغاتی تولید شد. از همین جهت شرایط مالی ما برای تبلیغات این فیلم مساعد نیست و از تمام مخاطبان دعوت می‌کنم که بیایند، کار را ببینند و با تبلیغات کلامی که به نظرم هیچ تبلیغی موثرتر از آن نیست به دیده شدن این فیلم کمک کنند به خصوص که تعداد سانس‌های ما محدود است و زمان زیادی تا پایان اکرانمان باقی نمانده است. با توجه به اینکه من به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم چهره مشهوری نیستم شاید این فیلم از طرف عامه مردم مورد استقبال قرار نگیرد اما امیدوارم که همه هنردوستان به سینمای مستقل و سینمای هنر و تجربه اهمیت بدهند و به دیدن این آثار بیایند. چه بسا که فیلم‌های هنر و تجربه حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند. حتی بسیاری از فیلم‌های این بخش بهتر از فیلم‌هایی هستند که امروز روی پرده سینما و با چهره‌های مطرح و بنام اکران می‌شوند. فکر می‌کنم که مخاطبان در انتخاب دیدن آثار نباید فقط به چهره‌ها و اسم‌های آشنا دقت کنند و پیشنهاد می‌کنم فیلم‌هایی را ببینند که کانسپت و مفهوم داشته باشد و بتواند به اطلاعات و آگاهی آنها بیفزاید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است