امید میرزایی در گفتگو با صبا:
با فضای جشنواره فجر اصلا بیگانه نیستم
اکثر فیلمها را میبینم، با سیاستهای جشنواره تا حدودی آشنا هستم، فیلمسازان را میشناسم و به نوعی تمام بخشهای این جشنواره را دنبال میکنم و با این فضا اصلاً بیگانه نیستم.
مریم عظیمی – فیلم کوتاه «تنها کنار هم» به کارگردانی امید میرزایی از جمله فیلمهایی است که در جشنواره ۴۳ فیلم فجر از حوزه سینمای کوتاه برای نمایش انتخاب شده است. با کارگردان این فیلم گفتوگویی انجام دادهایم.
ایده این اثر چگونه شکل گرفته است؟
من بچه کرمان هستم، برای رفتن به دانشگاه باید از کرمان به بوشهر میرفتم و تنها یک مسیر وجود داشت که باید با اتوبوس طی میشد احتمالاً کسانی که کرمانی یا اهل جنوب ایران هستند و میخواهند به سمت شمال ایران بروند با بازرسیهای این منطقه آشنایی داشته باشند. نوع این ایست بازرسیها به گونهای است که هم برای مسئله قاچاق مواد و کالا یا مهاجران غیرقانونی و گاهی هم مسائل تروریستی یا سلاح انجام میشود به همین علت این ایست بازرسیها به شدت سختگیرانه و گاهی حتی هولناک است که اغلب باعث معطلی طولانی مدت مسافران میشود. من اما در یکی از این سفرها با یکی از این موارد مواجه شدم و به نظرم آمد که افسر ایست به راحتی از کنار این مسئله گذشت شاید هم به این علت که آن فرد خیلی کم سن و سال بود. بعد مدتی به این فکر میکردم که اگر او از این مسئله عبور نمیکرد و این فرد را بازداشت میکرد چه اتفاقی میافتاد که حاصلش شد تنها در کنار هم.
آیا پرداخت شما به این داستان رئالیستی است
بله کاملاً رئالیستی است در این فرم سینمایی کاراکتر با یک دوگانگی اخلاقی مواجه است و باید تصمیمی بگیرد.
آثاری که بیشتر به بعد فرهنگی و اخلاق جمعی ملتها میپردازد با چه بازخوردی مواجه میشود؟
عمده بازخوردی که ما گرفتیم اینگونه بود که مخاطب کار را پسندیده بود و دوست داشت. این فیلم توانسته در جشنوارههای معتبری که بسیاری آرزوی حضور در آن را دارند پذیرفته شود و نظر آن هیئت انتخاب و سیاستهای این جشنوارهها را به خود جلب کند بنابراین فکر میکنم که مخاطب خارجی کاملاً با اثر همراه میشوند و مخاطب ایرانی نیز اکثراً نظر موافقی نسبت به فیلم داشتند اما بودند افرادی که شاید حتی یک بار هم به این منطقه سفر نکردهاند و آن جغرافیا و مسائلش را نمیشناسند و فکر میکردند که این مسئله صرفاً زاییده ذهن من است .
جشنواره فیلم کوتاه تهران برای فیلم «تنها کنار هم» چه آوردهای داشت؟
ما در پنج بخش مختلف این جشنواره کاندید بودیم و «تنها کنار هم» فیلم سوم از نگاه مخاطبان و موفق به کسب برگ زرین بهترین تدوین از این جشنواره شد. علاوه بر این بهترین فیلم کوتاه جشن حافظ شد و تقدیر هیات داورانِ جشنواره بینالمللی فیلم لوکاس آلمان که یکی از قدیمیترین جشنوارهها فیلم کودک و نوجوان جهان است و همینطور جوایز بهترین کارگردانی و تدوین را از جشنوارههای دیگر را دریافت کرد.
از اهمیت جشنواره فیلم فجر وحضورتان بگویید.
من به واسطه اینکه در سینمای ایران کار تبلیغات نیز انجام میدهم ۶ سالی هست که مدام با جشنواره فجر در ارتباط هستم و بواسطه آنونسهایی که برای فیلمها طراحی میکنم ناخواسته و یا خودخواسته در این مسیر قرار گرفتهام، اکثر فیلمها را میبینم، با سیاستهای جشنواره تا حدودی آشنا هستم، فیلمسازان را میشناسم و به نوعی تمام بخشهای این جشنواره را دنبال میکنم و با این فضا اصلاً بیگانه نیستم تا این لحظه نیز برای تبلیغات سینمای ایران سه سیمرغ دریافت کردهام اما در مورد اینکه چقدر فیلم «تنها کنار هم» جدی است و چقدر من به این فیلم امیدوارم میتوانم بگویم که این اولین بار است که میتوانم به فیلمی که ساختهام امید داشته باشم که اتفاقی براش بیفتد و دیده شود و حتی اگر دیده نشد و دوست داشته شود. در کل جشنواره فجر ویترین بسیار جذابی است و میتواند در آینده فیلمسازی بسیاری از افراد تاثیرگذار باشد مخصوصاً بچههای فیلم کوتاه که طبیعتاً مسیر تلاششان برای دیده شدن همین جشنوارهها است.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است